Jump to content

Prosedyre bytte diesel filtre på Volvo Penta MD2B


Nidelv84

Recommended Posts

Hei, kan noen forklare steg for steg hvordan jeg bytter diesel filter på vp md2b? 

2 identiske filter, men hvordan løsne de? noe jeg bør være obs på? pakninger som kan løsne? må motoren luftes og hvorfor/hvordan gjøres dette ved diesel filter bytte? 

 

på forhånd takk til den som kan forklare ? legger ved bilde av motoren om det er av interesse. IMG_20180514_175310.jpg.22bbfea239c15e411ec33bc8ff7a184e.jpg

Link to post

På bildet ser vi bare ett filter. Det andre filteret er vel et sted mellom tank og motor, og er normalt ikke likt det på bildet. Du skulle fått tak i brukermanualen til motoren. Du finner den på VP sin hjemmeside eller her på baatplassen i dokumentarkivet. Forklar hvor det andre filteret er plassert og gjerne med et bilde av det. Du kan jo starte med og finne fødepumpa. Den viser ikke på bildet, men sitter under filteret og har en hendel til og pumpe med. Finner du denne pumpehendelen kan du løsne skrua helt til venstre på filteret. Samme skrua som holder slangen. Ikke nødvendig og skru helt ut. Eller du kan skru ut den største flate skrua på toppen av filteret. Når det er gjort pumper du med hendelen, og det skal komme diesel ut av den skrua du har åpnet. Da vet du hvordan denne pumpa virker og ville gjort dette før du løsner noen av filtrene.

 

1. Når dette er gjort stenger du kranen på tanken slik at ikke drivstoff renner ut under arbeidet. Er det ingen krane kan du ta slangen av det første filteret og holde den høyere enn tanken slik at drivstoff ikke renner ut. Ikke alltid det er nødvendig, men umulig og si noe om dette når vi ikke vet hvor høyt dette filteret er plassert i forhold til tank.

 

2. Hvis filteret er lignende det på bildet løsner du skrua som er plassert midt i pila. Da vil filteret kunne tas ned og ut når skrua er helt utskrudd. Sett i nytt filter med medfølgene pakninger. Det følger ofte flere pakninger med nye filter og ikke alltid alle skal brukes. Du finner ut hvilke pakninger som skal brukes ved og studere det gamle. Vær obs på at den store gummiringen som skal byttes, ofte henger fast i underkant av filterholder. Kjenn med fingrene, eller bruk et speil. Sett i nytt filter og pakninger.

 

3. Så gjør du akkurat likt med filter nr to (det som viser på bildet)

 

4. Nå starter utluftingen og viktig og ta den i rett rekkefølge.

 

5. Åpne drivstoffkranen igjen, eller koble til slangen igjen om den er frakoblet. Er det ei lufteskrue på det første filteret åpner du den og håper på at drivstoff renner oppi av seg selv. Drivstoff vil da etter ei kort stund komme ut ved lufteskrua og skrua stenges når drivstoff er fritt for luftblærer. Kommer det ingenting stenger du lufteskrua, men åpner den på filteret som er avbildet.

 

6. Nå må du pumpe med pumpehendelen helt til det kommer luftfritt drivstoff ut ved denne skrua som er avbildet. Da har du fylt begge filtere med drivstoff og skrua på det avbilde filter stenges.

 

7. Neste punkt er og følge slangen som går fra filterets venstre side og ned til høytrykkpumpa. Den slangen som pila peker på skal altså løsnes i andre enden. Der ser det ut til at det er bare og løsne litt på skrua som holder slangen fast i høytrykkpumpa. Så pumper du igjen til det kommer drivstoff ut også her, for så og stenge den også.

 

8. Neste er og løsne et av dyserøra helt oppe på sylindertoppen. Bare løsne og ikke ta helt av. Så gir du full gass og kjører startmotoren inntil det kommer diesel ut her også. Her nytter det ikke og bruke håndpumpa. Skru til igjen og gjør et startforsøk, og håp på at all luft nå er ute.

 

I mange tilfeller vil motoren starte allerede etter punkt 6 eller 7, men ikke alltid. Du kan forsøke. Forutsettingen for det er at rekkefølgen blir fulgt fra 1 til 6.

 

 

Kan ikke uten videre si at fremgangsmåten er riktig da vi ikke vet hvor det andre filteret er plassert og hvordan det ser ut, så litt mer info eller bilder hadde gjort seg.

 

Vil bare tilføye at når du pumper så bruk litt rolige bevegelser. Mange pumper som gale, men det hjelper ikke. Det bare bidrar til at pumpa kan ødelegges.

 

Glemte et vesentlig punkt: Hvis pumpa kjennes dårlig og slarkete ut så prøv og dreie motor litt for hånd eller litt med startmotor. Så prøver du igjen.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...