Jump to content

Watermota Seapanter 30 hk snekkemotor, hvordan vedlikeholde?


Golfie1974

Recommended Posts

Hei.

 

Har aldri skrudd på en eldre snekke før. Tenkte jeg kunne spørre om generelle vedlikeholdstips. Jeg tenker jeg bør bytte olje, oljefilter og dieselfilter nå før sommeren. Men hvordan?

 

Har en 1976 med en 30hk watermota Seapanther. 

 

Kanskje det allerede finnes en tips og "how to" side? Om ikke til akkurat denne motoren, så gjerne en generell en?

57_1661775832.jpg

20180410_223824.jpg

Link to post
Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Kan være du har et samleobjekt? ?

 

 

Det kan godt være ? storfornøyd med motor... starter alltid også gjennom hele vinteren, og uten problem av noe slag...

 Men vil jo gjerne beholde den slik og da trengs vel litt vedlikehold utover å passe på at den får olje... en "to do" liste med forklaringer hadde vært supert for en som er helt "grønn" ?

Link to post

Du har ikke alle fall en oljeskiftpumpe nede til høyre på nederste bildet.  Kjør varm, og pumper oljen overden i en tom kanne. Løs oljefilter med oljefiltertang. Monter nytt, med litt olje på panikken.  Stram til kun med hånden. Fyll på olje til øverste strek. Start opp, la den få oljetrykk og stopp. Sjekk oljen i vår og etterfyll litt siden en del har gått til å fylle filteret. 

 

Demonter diesel filter og montering nytt. Løs lufteskruen og fump med den lille hendelen under matepumpa til det kun kommer ren diesel uten luftbobler ut. Stram lufteskruen og start opp.

 

Om du så tar ut impelleren i sjøvannspumpa og sjekker for sprekker, evt skifter den, og kikker etter om alle slanger ser OK ut, så er årets service vel gjennomført.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev On 19.5.2018 at 9.59:

Du har ikke alle fall en oljeskiftpumpe nede til høyre på nederste bildet.  Kjør varm, og pumper oljen overden i en tom kanne. Løs oljefilter med oljefiltertang. Monter nytt, med litt olje på panikken.  Stram til kun med hånden. Fyll på olje til øverste strek. Start opp, la den få oljetrykk og stopp. Sjekk oljen i vår og etterfyll litt siden en del har gått til å fylle filteret. 

 

Demonter diesel filter og montering nytt. Løs lufteskruen og fump med den lille hendelen under matepumpa til det kun kommer ren diesel uten luftbobler ut. Stram lufteskruen og start opp.

 

Om du så tar ut impelleren i sjøvannspumpa og sjekker for sprekker, evt skifter den, og kikker etter om alle slanger ser OK ut, så er årets service vel gjennomført.

Takker og bukker ?

Link to post
index skrev On 19.5.2018 at 9.59:

Du har ikke alle fall en oljeskiftpumpe nede til høyre på nederste bildet.  Kjør varm, og pumper oljen overden i en tom kanne. Løs oljefilter med oljefiltertang. Monter nytt, med litt olje på panikken.  Stram til kun med hånden. Fyll på olje til øverste strek. Start opp, la den få oljetrykk og stopp. Sjekk oljen i vår og etterfyll litt siden en del har gått til å fylle filteret. 

 

Demonter diesel filter og montering nytt. Løs lufteskruen og fump med den lille hendelen under matepumpa til det kun kommer ren diesel uten luftbobler ut. Stram lufteskruen og start opp.

 

Om du så tar ut impelleren i sjøvannspumpa og sjekker for sprekker, evt skifter den, og kikker etter om alle slanger ser OK ut, så er årets service vel gjennomført.

Jeg har lite greie på dette. Vet du og kan forklare hvor lufteskruen sitter og matepumpen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...