Jump to content

Askeladden 435, Suzuki DF20A, Båten planer ikke, bytte propell?


mvt

Recommended Posts

Hei,

Familien har en gammel Askeladden 425med en relativt ny Suzuki DF20ATL.  Problemet er at vi ikke får båten i plan selv med lett last.. 

Jeg antar båten i  er i tyngste laget og at man i  utgangspunktet burde kjøpt en 25hk. Fra det jeg har lest burde man derimot være i stand til å få båten i plan hvis den ikke er lesset for tungt? 

 

Jeg ser at det å trimme en 4-takt trolig ikke er det enkleste man kan legge seg ut på.. Vil bytte av propell kunne gjøre susen? Vi er villig til å ofte litt ask for litt fart.  Vil det gå ut over garantien? 

Hvor stor propell bør man gå for?

 

Innspill mottas med stor takk ?

 

-Magnus

Link to post
Svart (redigert)

Rart. Jeg kan uansett forsøke å anskaffe en mindre propell. Ser at standard for DF20ATL er 3x9.25x10. Ifølge produsent kan man gå ned til 3x9.25x7 så fram til at turtall holder seg innenfor det som er anbefalt. Fins det noen billige instrumenter for å måle turtall? Billigste jeg finner er fra Biltema..

http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Maleinstrumenter/Turteller-85-mm-2000039739/

 

Vil denne funke? 

Redigert av mvt (see edit history)
Link to post

Askeladden 430, samme skrog med litt annen innerliner, 280 kg, er oppgitt til 13,5 knop med yamaha 9,9 og 22 knop med yamaha 20. Begge disse er totaktere. Propellen på 20 hk er 10 1/2 i stigning, men det har liten betydning for deg, hvis utveksling i gear er forskjellig.

 

Kontroller at du får fullt gasspådrag.

Hvor står tiltpinnen? Innerst er best for å få båten på plan. 

Er båten ren under? 

Kan dobbelt bunn være full av vann.

Får motoren nok bensin? Er bensinfilter rent? Bensinslange ok? Tank ok? Plugger ok?

Hvis du oppgir motorens gearutveksling, kan vi beregne teoretisk toppfart med aktuell propell. Er det slik å forstå at propellen din er 3x9,5x10?

 

Hvis din utveksling er 1:2,08 får du en toppfart på 22,4 knop med 10% slipp med 10" stigning og 6300 rpm, hvis motoren er sterk nok. 18,8 knop ved 5300 rpm. "Standard" propellen kan dermed være riktig. 

Jeg ville kontrollert alt med båt og motor før bestilling av ny propell......

Link to post

Takk skal dere ha.

 

Det er ikke gjort noe med girreduksjon og den skal være på 2.08 : 1. Det er også standardpropell 3x9,5x10 som er på som du sier. Båten ble vasket og bunnsmurt sist sesong og er ikke full av skitt. VI har fortsatt ikke sjøsatt båten for denne sesongen, men vi har tidligere aldri hatt problemer med at vann har sneket seg inn i den doble bunnen. Dette kontrolleres alltid når båten tas opp for sesongen. 

 

Båten har styrekonsoll med elektronisk tiltstyring, Jeg har forsøkt med ulik tilt uten at dette har hjulpet. Vi sliter også med å få justert tilt når båten er i fart... Konsollen ble installert med motoren. Det var en amatør som installerte konsoll, så kan tenkes at du er inne på noe med at ting ikke er justert helt riktig. Jeg skal teste om vi jeg oppnår fullt gasspådrag ved første anledning samt de øvrige punktene du viser til!

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
  • 5 år senere...

Litt gammel tråd, men har et spørsmål om nesten det samme:

 

Propellen ble ødelagt og kastet, men antar det var en 3 x 9,5 (/9,25) x 10 som sto på Suzuki 20 hester fra 2013, siden den var original, basert på det som står ovenfor. Båten er en åpen landstedsbåt på ca 14 fot tror jeg (Veslefrikk), og ca 260 kilo. Med mange folk oppi gikk den ikke opp i plan, mens den gikk veldig raskt og i plan med 1 person oppi. Nå har jeg fått bestilt en billig original Suzuki 3 x 9-1/4 x 9 propell, som dermed er litt lettere girt enn den forrige. Propellen som sto på fra før (og motoren) var kjøpt uten peiling på propeller (ble kjøpt utenom båten). 

 

Er 3 x 9-1/4 x 9 på en 2013 4-t Suzuki 20hk (DF20A), med formodentlig 2,08:1-gir-ratio en ok propell for en 14fot 260 kg tung åpen landstedsbåt? Må en passe på å ikke holde gassen helt inne? Eller er det ok? Hva ville ideell propell vært for 4 personer i båten?

Link to post

Jeg har nesten samme motoren, dvs jeg har en original 9,9 hk justert opp til 15 hk. Tror den er 2016 eller 2017. 9,9, 15 og 20 er i praksis samme motor. 
 

Jeg er ganske sikker på at min motor ble levert med 9,25x12 propell, så det er ikke sikkert det satt en 10’ på din. 
 

Jeg har en mye lettere båt (alu på 79 kg) enn deg, og er etter ymse bytter tilbake på 12’ stigning. Men da en Solas Amita-propell, ikke originalt Suzuki. Solasen fungerer hakket bedre enn original Suzuki på min båt. 
 

Det er turtallssperre på motoren, så du trenger i utgangspunktet ikke være redd for å gi for mye gass. 
 

Forskjellen på en og fire personer i en såpass liten båt, er ganske stor. Og skal du ha en propell som drar båten greit i plan med fire, er det sannsynlig at du vil nå turtallssperra med 1 person. Toppfart vil du i alle fall miste. Om 9, er det som passer best, må du nesten bare prøve. Heldigvis er ikke propeller av den størrelsen så veldig dyre …  

Link to post

Var betryggende å høre det med turtallssperre. Da er det greit. Er først og fremst farten med 4 folk som betyr noe nå, for å frakte oss over en fjord. Det var jo voldsomt mye brattere propell du hadde....hmmm....

De hadde heldigvis noen originale Suzuki-propeller til 699,- kroner på Farvan.no som de hadde skrudd av motorer, så blir ikke så dyrt, nei. Viktigste er at jeg ikke ødelegger noe :-)

Link to post
Bottenopp skrev 12 minutter siden:

Var betryggende å høre det med turtallssperre. Da er det greit. Er først og fremst farten med 4 folk som betyr noe nå, for å frakte oss over en fjord. Det var jo voldsomt mye brattere propell du hadde....


Det er uansett små marginer det er snakk om. Den første propellen på 12’ kjørte jeg i stykker og måtte bytte. Prøvde da en 10’ jeg fant på Finn. Fikk 18 knop med den alene i båten, og fartsmessig var dette helt ok, men det var irriterende å måtte passe på å ligge under turtallssperra hele tiden. Når den slår inn rykker det jo litt i både båt og sjel. Så testa jeg en 11’ som jeg vel også fant brukt. Den var en annen modell, og ga faktisk redusert fart til 16 knop og var et dårlig bytte. Så da det dukket opp en 12’ Solas på salg, kjøpte jeg den. Den gir rett over 20 knop. Toppfarten er ikke så viktig, men nå slipper jeg i alle fall å «frykte» sperra når jeg en sjelden gang gir full gass. I tillegg kjører jeg nok mer økonomisk på  rundt 15 knop. 
 

Jeg kjører mest alene, og det er derfor mitt utgangspunkt. Skulle jeg hatt flere i båten, vil nok 10’ være et bedre valg. Har man båten på henger er det i teorien mulig å

bytte propell etter forholdene. Det tar jo ikke mange sekunder. Men i praksis er det nok ikke mange som gidder det. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...