Jump to content

KAD32. Alle instrumenter koblet ut og måtte brukke nødstopp.


Bellil

Recommended Posts

Vi har 2 x KAD32. Plutselig «stoppet» BB motor under tusling på ca 1600 rpm.

Prøvde å få den i gang igjen mens vi gikk på SB motor, men uten hell. Slo av med nøkkel, slo av hovedreleet flere ganger.

Turde ikke slå av SB også.

Vel fremme viste det seg at BB gikk på tomgang, men ingen instrumenter viste noe.

Måtte slå av med nødstopp.

Når hovedreleet slår inn kommer de sedvanlige oppstartlydene, men når tenningen settes på blir det ikke lys i glødelampa etc og feks turteller står på ca 1600 rpm.

Ligger ved Hui og har veldig lyst på en kvikkfiks så vi slipper å måtte halte hjem til Son.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Fellesnevneren for instrumentene og stoppsolinoiden er kabelen mellom instrumentpanel og motor. Sjekk denne, spesielt alle koblingene på motor og i instrumentpanelet. Kabelen kan bestå av flere lengder slik at det kan finnes skjøt med koblinger som ikke er synlig. 

 

Dersom alt feiler samtidig kan dette tyde på en alvorlig feil på kabelen, eller det kan også være så enkelt som dårlig kontakt på felles jordledning. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Nå er alt i orden takket være meget god hjelp fra Mawilu. Feilen viste seg å være at automatsikringen til tenninga hadde løst ut. Dette kan visstnok også skje pga temperatur.

Feilen oppsto faktisk en gang til så den delen får nok en erstatning ganske snart.

 

En STOOOOR takk igjen til velvilligheten til min gode hjelper Mawilu.

 

Vi fortsetter båtlivet under mottoet:

Hellet forfølger tomsingene ? 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

En liten statusoppdatering her.

 

Jeg kom faktisk ikke fram til Verdens Ende før sikringen spratt ut igjen. Etter noen dager der tuslet vi hjemover og det så bra ut med to motorer, men når vi nærmet oss Bolærne spratt den ut igjen et par ganger.

Byttet til en flatsikring på 7,5 A under en lunsj på Østre, men den gikk raskt. En 10 A gikk omtrent like fort. Jeg prøvde da en løsning med å kable meg ut av motorrommet og ha automatsikringen lett tilgjengelig, men en lav "alarmpipelyd" gjorde at jeg droppet dette og tuslet hjem på en motor.

Nå har jeg kontaktet en servicemann som skal komme å se hva som kan være galt.

 

Veldig glad for å slippe å dra ut med båten hele tiden nå som det er supersommer ute. Det hadde bare blitt mye grilling, øl og kjas og mas. Nå får jeg vasket og malt huset i stedet :nonod:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...