HermannF Startet 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2018 Hei! Har akkurat kjøpt «ny» båt i Skien. En Nor-Dan Family 27 - 1990 modell. Flott velholdt båt av super selger! Skal hente båten på søndag 20.05.18 i Skien. Går derfra til muligens Helgeroa, da det er meldt litt ruskete vind. Starter opp ved 06-tiden mandag morgen, skal gå direkte til Slemmestad på Hurumlandet. Planlegger rett ut til lydbøye utenfor Rakkebåene, deretter mest mulig strak kurs mot hjemmehavn. Melder gode forhold, så langt. Andre som skal samme vei, noenlunde samme tid? Har ikke gått dette strekket før, men har respekt for «området» og går gjerne hjem i følge med andre. Prinsens siste dag, og kanskje er vi flere som skal samme retning? Marsjer på 8-9 knop?? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Hei og gratulerer med ny båt ang Rakke, så synes jeg ikke jeg har vunnet noe på å gå helt ut rundt klokkebøya. i de fleste tilfeller går jeg enten på enn eller utsiden av Tvistein (avhengig av hvor jeg kommer fra) og så det som regnes som midtre led forbi Rakke. Dvs syd for Hellene, Brattbåen og stakene på Rukkelen og Herregårdsbåen og så inn i skipsleia på innsiden av Svenner hvor man fort merker det blir mindre sjø. Er det noenlunde rolig sjø går jeg inn forbi verdens ende og enten røssesundet eller krukkhavn på Hvasser. Ellers er det grei å dreie inn Tønsbergfjorden og ta vrengensundet. legger inn den mest brukte ruta. Punktene forbi Rakke kan godt legges noe lenger syd om du vil bedre avstand. Ser det er meldt 6-7 msek på søndag og mindre vind dagen før. Bør være greie forhold. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
HermannF Svart 18.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Hei sap_2000! Takk for hyggelig svar! Har som sagt ikke gått dette strekket før, men har gjort litt undersøkelser. Ser det kan være varierende forhold man bør legge til i beregninger, naturlig nok? Skal se på rutene du la ved i morgen! Takk for informasjon?? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 (redigert) Om det blir som lest på YR pr nå, så ser det helt greit ut mtp søndagen med 6-8 m/sek fra sydvest på Tvistein. Tung sjø og vind fra Syd kombinert med kyststrømmen som går motsatt retning er det som lager ugang ved rakke pga undervannstopografien det . Jo sterkere strøm, jo mer rotesjø. Redigert 18.Mai.2018 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
HermannF Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Jeg ser på Tvistein med oppdatert vær nå, st det omtrent er vindstille når vi planlegger passering på mandag morgen. Så håper vi ikke får de store endringene? Sitér dette innlegget Link to post
HermannF Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 sap_2000 skrev for 8 timer siden: Om det blir som lest på YR pr nå, så ser det helt greit ut mtp søndagen med 6-8 m/sek fra sydvest på Tvistein. Tung sjø og vind fra Syd kombinert med kyststrømmen som går motsatt retning er det som lager ugang ved rakke pga undervannstopografien det . Jo sterkere strøm, jo mer rotesjø. Ser at du anbefaler blant annet turen rundt Vrengen. Jeg antar dette hvis man treffer dårlig vær, eller kun vil nyte litt natur? For meg ser det enklere ut legge opp en strakere rute lenger ut!? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Ja, mente ved litt sjøgang dan man får litt mer le straks man e på innsiden av Svenner. Går som regel på innsiden av Svenner uansett og rett på verdens ende. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
HermannF Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Takk for gode innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.