Jump to content

Fra Skien til Slemmestad

HermannF

Recommended Posts

Hei!

Har akkurat kjøpt «ny» båt i Skien. En Nor-Dan Family 27 - 1990 modell. Flott velholdt båt av super selger!

Skal hente båten på søndag 20.05.18 i Skien. Går derfra til muligens Helgeroa, da det er meldt litt ruskete vind. Starter opp ved 06-tiden mandag morgen, skal gå direkte til Slemmestad på Hurumlandet. Planlegger rett ut til lydbøye utenfor Rakkebåene, deretter mest mulig strak kurs mot hjemmehavn. Melder gode forhold, så langt. 

Andre som skal samme vei, noenlunde samme tid? Har ikke gått dette strekket før, men har respekt for «området» og går gjerne hjem i følge med andre. Prinsens siste dag, og kanskje er vi flere som skal samme retning?

Marsjer på 8-9 knop??

Hei og gratulerer med ny båt :flag_bp:

ang Rakke, så synes jeg ikke jeg har vunnet noe på å gå helt ut rundt  klokkebøya.

i de fleste tilfeller går jeg enten på enn eller utsiden av Tvistein (avhengig av hvor jeg kommer fra) og så det som regnes som midtre led forbi Rakke.  Dvs syd for Hellene, Brattbåen og stakene på Rukkelen og Herregårdsbåen og så inn i skipsleia på innsiden av Svenner hvor man fort merker det blir mindre sjø.  Er det noenlunde rolig sjø går jeg inn forbi verdens ende og  enten røssesundet  eller krukkhavn på Hvasser.  

Ellers er det grei å dreie inn Tønsbergfjorden og ta  vrengensundet.

legger inn den mest brukte ruta.  Punktene forbi Rakke kan godt legges noe lenger syd om du vil bedre avstand.  

Ser det er meldt 6-7 msek på søndag og mindre vind dagen før.  Bør være greie forhold.

D150C899-A273-40F2-81A1-22EFC383A2B5.png

80EA925C-0658-484F-AC52-3C6F8E5C59F7.png

1FB02BBC-6CC8-4F8F-88EA-57AF28473B9C.png

Mvh. SAP

Om det blir som lest på YR pr nå, så ser det helt greit ut mtp søndagen med 6-8 m/sek fra sydvest på Tvistein.   

Tung sjø og vind fra Syd kombinert med kyststrømmen som går motsatt retning er det som lager ugang ved rakke pga undervannstopografien det . Jo sterkere strøm, jo mer rotesjø.  

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Om det blir som lest på YR pr nå, så ser det helt greit ut mtp søndagen med 6-8 m/sek fra sydvest på Tvistein.   

Tung sjø og vind fra Syd kombinert med kyststrømmen som går motsatt retning er det som lager ugang ved rakke pga undervannstopografien det . Jo sterkere strøm, jo mer rotesjø.  

Ser at du anbefaler blant annet turen rundt Vrengen. Jeg antar dette hvis man treffer dårlig vær, eller kun vil nyte litt natur? For meg ser det enklere ut legge opp en strakere rute lenger ut!?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...