Kalle Well Startet 19.Mai.2018 Del på Facebook Startet 19.Mai.2018 (redigert) Hvordan har dere som har fendere på siden av flytebryggen montert disse? Jeg har brukt syrefast patentbånd, men de er begynt å knekke i bøyen på stålet. Og jeg vil bruke fendere og ikke andre patenter ? Redigert 19.Mai.2018 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Kjetting må vel være ypperlig å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Hvordan skru kjettingen fast isåfall? Må vel ha en brakkert eller noe da, nytter ikke med en skru gjennom løkken..Hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Hvorfor ikke? Burde vel ikke vær noe problem å bruke fransk treskrue og ei stor skive? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Hvis bordene er skrudd fast kan du og tá de løs, borre hull og benytte tau. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
bare lek(k)er Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Kombiskrue er vel kanskje det enkleste, skru tre delen inn i treverket, stor skive og mutter på utsiden.http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Andre-skruer-og-tilbehor/Galvanisert/Kombiskrue-2000022750/ Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Det finnes spesial festen for fender til brygge http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke___Fortojning/Boj_Fender/Fendertillbehor/FENDERFASTE_STORA_KIT?id=01632 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kalle Well Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Gunga Din skrev 11 minutter siden: Det finnes spesial festen for fender til brygge http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke___Fortojning/Boj_Fender/Fendertillbehor/FENDERFASTE_STORA_KIT?id=01632 Smart! Men 109 kr pr stk? Kan fort bli dyrt da. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Det syrefast stålet så skummelt ut syns jeg. Hvis fendere punkterer, så vil det gnage godt i si på båten. Jeg ville heller brukt deler av ei lastestropp. Lag ei løkke av det. Svi endene, så de ikke flises opp. Tror det er mer holdbart og mer skånsomt mot båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 (redigert) Finnes og galvaniserte beslag som kan plasseres mellom fendrene. Finner det ikke nå i farten, sikkert noen andre her som har de foran seg... Ser omtrent ut som en galvanisert sjakkel, ja bare området hvor bolten normalt går gjennom på sjakkelen er bøyd 90 grader utover og er flatt med skruehull. Et slikt feste på hver side av der endene på fenderen er. Skrues fast med egnete karosseri eller treskruer. Fenderen festes med tau mellom hullet i fenderen og dette beslaget så du kan lett bytte ut en eller flere hvis den blir ødelagt. Redigert 19.Mai.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Bruker bare tau slik at ikkje stål kan skade båt ved punktering . Bore passande hull. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kalle Well Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Stålet er helt mykt, så er ikke så bekymret for at det skal lage merker! Har hatt dette i minst 3 år, og aldri punktert noen fendere ? jeg tenker at tau vil gnager i stykker etterhvert. Bare skrudd tauet fast med en skrue da? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Helt mykt stål? Hvis det blir liggende litt uheldig mellom brygga/fendere, er det mer enn hardt nok til å lage stygge merker i båten. Tro nok også jeg ville gått for en av de foreslåtte løsningene her, f.eks tau. Jeg vil tro at bevegelsene som eventuelt gnager på tauet, er de samme som gjør at stålbåndet brekker. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 (redigert) Min erfaring er at vi tar bort all fendring fra brygga så få hver båt ha sin egen fendere. Å ha noe metall greier, skruer, bolter osv er bannlyst for de ødelegger båtene. Best er å bare ha rene treverket... ? enklere kan det ikke bli. Redigert 19.Mai.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Seasu Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Har stripset mine på utriggerne. Største stripsene ! Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Jeg bruker de største stripsene fra Jula. Enkelt og greit, og fungerer som bare det! Styr unna de fra Biltema, for de er sprø og knekker med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 19.Mai.2018 Del på Facebook Svart 19.Mai.2018 Har brukt 10 mm tau og gjerdekramper for å feste fendere til treverk på flytebrygge, dette har holdt i over 10 år. Er stålbrygge med 2"x6" plank rundt kanten. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Hei Eg har brukt same måten som fiks. To galvaniserte krampar i kvar ende av fenderen. Dei ytterste for å festa fenderen. Dei nærast fenderen for å stramma opp. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.