Jump to content

DAB-antenne på båt

ebonita

Recommended Posts

Min gamla Blaupunkt Minden radio i båten tappade allt fler segment i flytkristall-displayen så den blev svår att ställa in.

Så det blev en ny Pioneer FH-X840 DAB istället.

Och förrutom konventionell FM-radio så har den som beteckningen anger även DAB+ radio.

Här i Sverige har vi som bekant ställt DAB-omställningen på framtiden, men man kan ju komma att besöka modernare ställen...

Håller på att förbereda kablaget och så kommer jag till antenn-frågan.

Förstår att jag kommer att behöva både en vanlig FM-antenn och dessutom en extra DAB.antenn.

FM-mottagning har det alltid gått att klara med en antenn monterad dold inuti båten och av estetiska skäl så vill jag helst inte sätta någon DAB utvändigt heller.

Något förslag från NO-expertisen på om detta kan lösas och i så fall vilken antenntyp som förordas?

?

Jeg har en Glomex tallerken antenne for TV i båten. På kabelen fra den har jeg satt på en splitter ut til Pioner-radioen. Det funker utmerket både i Norge med DAB og her vi nå ligger i Kungshamn Sverige med FM.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Disse Glomex antennene dekker frekvensbåndene for både TV og radio (DAB og FM). Jeg har satt inn en passiv splitter rett etter antennen. Den utgangen som går til TV, går til den nye Glomex forsterkeren som har automatisk gain kontroll. Dette funker også helt utmerket, enn så lenge.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tack.

Jag har en Banten mini-tv-antenn som är kopplad till en sån här Power-inserter med två utgångar till mina två TV-apparater.

image.jpeg.090c4336a41d86530612490b9d3fc2cd.jpeg

Det kanske finns med fler utgångar så kunde man ju kanske koppla en splitter på en till FM och DAB.

Men DAB är väl en 'vanlig' radiosignal (frekvensmodulerad?) så mottagning med hjälp av ett antennspröt eller en bit enkelledare inuti båten skulle kanske kunna fungera också?

ebonita skrev for 2 timer siden:

Förstår att jag kommer att behöva både en vanlig FM-antenn och dessutom en extra DAB.antenn.

Ikke nødvendigvis, jeg bruker kun den gamle FM pisken og en DAB antenne splitter.

Det funker utmerket. Bare husk å sette spenning på antenneuttaket i menyen på radio.

https://www.ebay.com/itm/DAB-Antenna-Aerial-Splitter-Adapter-Cable-SMB-Connector-Car-Radio-Active-new-/172452019085?hash=item2826f0fb8d:g:w40AAOSwHoFXrS7O&vxp=mtr

Horst skrev 28 minutter siden:

Trenger ikke vindusantennen (-)? Jeg får ikke inn en dritt på DAB og jeg kastet FM antennen jeg hadde....

Tja uten antenne får du nok ikke noe signal nei. Så antenne trengs. Å en vindus antenne som du limer på vindu er nok den enkleste løsning.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Mort1 skrev 41 minutter siden:

og en FM/dab splitter på eBay til 80 kr, signalet er nå mye bedre.

Prøv antennesplitter før du kjøper ny antenne som bitteliten sier....

Tja, den splitteren Bitteliten henviser til er ikke KISS, den trenger seperat 12V.

DAB radioer idag har mulighet for å sette +5V spenning på antenneuttaket på samme måte som dagens TV'er for det digitale bakkenettet. Det gjør installasjon mye enklere.

Den antenne splitteren som jeg kjøpte på eBay er passiv, dvs at den ikke skal ha spenning inn. Enklere kan det vel ikke bli.....

Maritim Båtustyr FM pisk

https://www.maritim.no/boss-gummi-marine-antenne#.WwE9K-szerU

Maritim Båtustyr hadde i fjor høst en FM/AB-antennesplitter til kr 300. Den er aktiv(12v), men finner den ikke på sidene idag....den har jeg i en bil, fungerer mye bedre enn antenne limt på frontrute......

Min antennepisk henger opp/ned inne i cabin, fordi jeg ikke vil ta hull i dekk.

lurvetass skrev 5 minutter siden:

Måtte også bytte radio. 

Men fulgte med vindusantenne som jeg testet litt rundt. Får helt greit signal nederst på sidevinduet. Ble helt fint. 

Men når det er sagt må jeg si dette dab greiene har kostet meg endel kroner. 

Dab vindusantenne fungerer i båt det, men med pisk er det mye sjeldnere jeg mister signalet, klippingen i dab -radioen når signalet er dårlig er meget irriterende. Dette kan sikkert være veldig varierende på hvor man befinner seg i landet.

Dab har kostet noen kroner, ja, burde vært momsfritak på det, minst.

Skräm inte livet av pågen Mix, den förstärkaren drar väl inte så många mA....

Skaffade en 45 cm Biltema antenn idag.

Är det någon som har någon uppfattning om vad man förlorar på att montera den 'dolt' dvs gömma den bakom någon garnering vid skrovsidan? Är det viktigt att antennen förlägges vertikalt?

Sänder DAB med lägre effekt än vanlig FM?

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...