Jump to content

Har noen erfaring med Tristan båtene ?


Petterøe

Recommended Posts

Jeg lurer på om det finnes noen på forumet som har/har hatt erfaring med Tristan 315. Er på leting :crazy: etter nybåt og denne båten finner jeg interessant. Lurer på båtens sjøegenskaper bruksegenskaper osv. Båten har tilsynelatende et lettdrevet skrog, da mange bruktbåter av 315 er levert med Volvo`s AQAD 41 motor(188 hk). Båten oppgis da å oppnå 27 knop på full fart, dette synes jeg høres bra ut på en båt godt over 30 fot, men stemmer tallene ???

Link to post
Share on other sites

ADVARSEL: Sjekk alt du kan mht. byggekvaliteten! Noen av disse båtene er bygget på mandager, etter at hele personalet på fabrikken har hatt vodka- og sauna-fest fra fredagt ettermiddag til mandag morgen. Har bl. a. vært borti en hvor skrog og overbygg var satt sammen uten tetningsmasse ... alt påskrudd utstyr etc. på flybridge og her og der var montert uten tetningsmasse ... fryktelige greier.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

en kamerat hadde en sånn men uten fly. veldig god finish. trang salong oppe. under dekk er den en svær sovelugar etter min mening. såvidt jeg husker gjorde den rundt 26 knop på full fart og marsjet på rundt 20-21 knop. myk og fin båt i sjøen og uten scand følelse. ( i scand 36 følte jeg ingen kontakt med elementene rundt båten om du skjønner hva det menes). rikelig med stueplass og veldig romslig motor rom. ferdig trekte rør bla opptil targabøylen gjorde kabeltrekking til en lek.

denne båten gav et godt inntrykk. det jeg mislikte mest var soveavdelingen.

det kunne jo ha endret seg hadde en vært eier av en sånn båt. ble tilbudt denne men takket pent nei takk.

Link to post
Share on other sites

315 inkluderer badeplattform og bauspyd. Reelle mål på selve båten er 8,6 meter. Er ikke mange av denne i Norge. Har hørt at det er 22 stk, men ta det med en klype salt. Kan i størrelse best sammenlignes med f.eks. NB 840 og Viksund 270. Noe lavere overbygg, men det bidrar til at Tristan er svært stødig i sjøen. Overraskende gode sjøegenskaper.

 

Salongen kan virke noe smal da det er dobbeltsete foran førerposisjonen. Synes dette er en stor fordel. Trivelig, sosialt og med god oversikt for både "co-pilot" og fører. God plass til eventuell pc/laptop og papirkart. Stort pantry som utvides ved å vippe det doble førersetet opp. Her kan du boltre deg om du er glad i å lage mat. Gulvplassen foran pantryet er stor og gir lett passasje for andre som passerer forbi. Captain's cabin er en fornøyelse, med lav køye og god takhøyde over køya. Stikkkabinen er også dobbel. God plass i høyden over køya også her, og kabinen oppleves romslig når du overnatter der.

Er du over 1,65 har du ikke ståhøyde på toalettrommet. Du får gjort det du skal, men dusjen bør tas på dekket.

 

Rikelig med stuveplass, skap overalt. Lett tilkomst til motoren, og godt med plass under dekk til oppbevaring. Med 200 hk (188 på propell) marsjer du på 20-21 med 3500 omdreininger. Topper på 3950 med 27 knop på topp. Så ja; tallene stemmer. Forbruk på 21 knop er 28,5 liter pr. time. Med 480 liters tank går du lenge mellom hver dieselfylling.

 

De store sovekabinene og det doble førersetet stjeler nok plass på bekostning av salongen. Men jeg synes fordelene veier opp ulempene. Deilig med gode soveplasser, og da køya foran er så lav kan den med fordel benyttes til f.eks. tv-titting for eventuelle barn ombord.

 

Vi har kikket etter båt i denne størrelsesordenen og prisklassen lenge. Har valgt bort de andre båtmodellene sammenlignet med Tristan, og hele veien kommet tilbake til at 315 er båten for oss.

 

Mandagsbåter finnes vel hos alle produsenter, desverre. Har ikke noe informasjon som tilsier at Tristan har flere mandags-båter enn andre produsenter.

Redigert av HaJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har selv fått øyne litt opp for Tristan 315 Fly og ønsker litt info om erfaring med disse.

Jeg har en båtplass for båt inntil 30 fot og denne kan derfor være en aktuell kandidat.

 

1677218b.jpg

 

Jeg ser av innlegg over at Tristan 315 sammenlignes med Viksund 270, er dette riktig? Ut fra målene så skulle en anta at den er på størrelse med Viksund St. Cruz 290? Som dere kanskje forstår har jeg ikke fått sjansen til å se nærmere på Tristan enda.

 

Det var denne annonsen som vekket interessen: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

Hvordan er størrelsen på stikk kabin og forkabin, er de romslige nok til 2 voksne i hver?

Størrelse på FB?

Hvordan er kvaliteten på disse båtene, mye lekkasjer, annet, se at SW har noen dårlige erfaringer her? Rettssak kanskje?

Hvordan er sjøegenskapene?

Fungerer de fint i alle hastigheter eller har de en klar planingsterskel?

Kanskje litt lite toalettrom?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Vi var å så på en slik ifjor. Sammenlignet da med en 10 år eldre P35 og kom frem til at vi syntes Tristan var trang. Våre to unger ville ikke ligge sammen i stikkabinen fordi det var for trangt. Var heller ikke skikkelig ståhøyde under kalesjen og vi syntes pantryet var trangt.

Dette er vår oppfatning, andre opplever den sikkert anderledes. Mulig det er litt urettferdig å sammenlignet størrelsen med P35.

Link to post
Share on other sites

Som du beskriver Marida, så blir nok denne fort trang når en sammenligner med en P35, dette er vell en mye større båt.

Fikk du testet båten?

 

 

Hei MajorAndy, dette med størrelse på FB er selvsagt viktig og ut fra bilder virker FB på 315 romsligere enn en del andre norske FB båter på 30 fot. En 345 blir mest sannsynlig for stor for min båtplass.

 

FB Tristan 315

 

67_583391733.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...