Jump to content

Servoolje ut av lufteskrue styresnekke på Volvo penta d4


sjøpølse

Recommended Posts

Hei!

 

Tømte styresystemet for atf i våres ifm service på styreslanger. Fylte reservoaret i motorrommet smekk fullt med atf iii samt har fylt opp i styresnekke. Benytter flaske påkoblet luftehullet og vrir ratt frem og tilbake helt til det er slutt på luftboblermed litt størrelse (bittesmå boble blir jeg ikke kvitt).

 

Om jeg så starter motor og vrir frem og til bake kommer det masse olje opp igjen. Det å kjøre en tur med båten fungerer ikke, da det hele tiden renner ut olje.

 

Noen som har forslag til hva dette kan være for noe?? Vil gjerne komme i gang med sesongen!

Link to post
Share on other sites

Problemet er at du har fylt på for mye olje. Olje ekspanderer når den blir varm. Regner med at du har rattpumpe og ikke styresnekke, siden du har fylt olje på den. Oljenivået bør være rundt 1 centimeter under tappehullet. Tapp av litt igjen, og jeg tenker du er kvitt problemet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du har nok en stor luftlomme lang ned i styreslangene et sted.

 

Når du har fylt på olje opp til kanten av hullet må du lukke skruen på toppen. Deretter kan du ratte frem og tilbake, gjerne uten hjelp av motor hvis du ikke må bruke for mye makt.

 

Start så motor og gjør samme prosedyre, uten å åpne skruen i mellomtiden. Ratte frem og tilbake. Når dette er gjort kan du skru av motoren og ratte litt til. 

 

Vent en god stund før du åpner skruen og slipper ut eventuell luft som nå bør ha kommet til toppen. Du kan gjerne vente et døgn. Det kan ta lang tid før luften langt nede når toppen.

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...