Johnny_Bravo Startet 20.Mai.2018 Del på Facebook Startet 20.Mai.2018 Har lest flere steder (på båt plassen også) at firetakter utenbordsmotorer er verdiløse etter 10 år. Ofte oppgis tæring som årsaken. Har forsøkt å finne ut av om det er noe hold i denne påstanden annet enn synsing, men finner ikke noe håndfast. Kan noen bidra med noen fakta? Jeg har hatt båter med både to og firetaktere og har vært langt mer fornøyd med firetakterne. Det kan vel ikke være slik at man skal avskrive/belage seg på å bytte en motor til potensielt 100k+ hvert tiende år? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 det har blitt brukt feil legeringer i metallene de har brukt, så det har tæra mer enn det burde. men de fleste motormerkene har lært mye de siste årene og det er vel ikke så mye problemer med det nå mer. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Egentlig litt rart at de begynte med nye legeringer for firetakterne, de gamle legeringene fra fordums totaktere holder jo i de fleste tilfeller enda (der man har vært nøye med å skifte anodene). Var vel fra produsentenes side gjerne et mål om å spare penger, mens tap av godt navn og rykte ble resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Jeg har hatt en 4T Honda 30hk i 22 år nå. Har skiftet anode (styrefinne) slik at den alltid har vært fungerende, men har stort sett aldri kjørt motoren i ferskvann eller på annen måte prøvd å rense/skylle ut kjølekanaler. Den har vært i bruk året rundt, og virker fortsatt fint ? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Vi har diskutert dette på jobben og der ble det luftet at totaktere har veldig feit eksos pga totaktsolje i bensinen, og det vil redusere tæring i eksoskanalene, hvis motor blir brukt av og til. Dette gjelder selvfølgelig ikke kjølekanalene. Jeg har inntrykk av at også totaktere tærer i stykker når de blir gamle. Tenker da på kjølekanaler. Der hvor jeg trakket mine barnesko var det en del Honda 7,5 og 10 hk, flere av de går enda, selv om de er fra 1985 ish. Dette er motorer som er brukt jevnt og trutt året rundt. Suzuki har hatt en runde med tæreproblemer på powertrimsylinder 90-140hk 4takt men vet ikke hvilke årsmodeller dette gjelder, eller om det er i orden på nye. Mercury har hatt eksostæring på 50-60 hk 4-takt, men vet ikke årsmodeller her heller. Spørsmålet blir da: Er det disse motorene som har laget dette ryktet? Eller om tæreproblemene er gjengs for alle merker? Er det noen merker som ikke har vært berørt av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 4t fekk kanskje tynnare gods og lettare legering for å redusera vekt ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Mange mellomstore 4 taktere er bilmotorer som har blitt montert på stamme. Og da kan de lett inneholde legeringer som ikke trives så godt med sjøvann i stedet for frostvæske.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.