Jump to content

Hvorfor sies det at en firetakter tærer raskere enn totakere?

Johnny_Bravo

Recommended Posts

Har lest flere steder (på båt plassen også) at firetakter utenbordsmotorer er verdiløse etter 10 år. Ofte oppgis tæring som årsaken. 

Har forsøkt å finne ut av om det er noe hold i denne påstanden annet enn synsing, men finner ikke noe håndfast. Kan noen bidra med noen fakta? 

Jeg har hatt båter med både to og firetaktere og har vært langt mer fornøyd med firetakterne. Det kan vel ikke være slik at man skal avskrive/belage seg på å bytte en motor til potensielt 100k+ hvert tiende år? 

Egentlig litt rart at de begynte med nye legeringer for firetakterne, de gamle legeringene fra fordums totaktere holder jo i de fleste tilfeller enda (der man har vært nøye med å skifte anodene). Var vel fra produsentenes side gjerne et mål om å spare penger, mens tap av godt navn og rykte ble resultatet.

Vi har diskutert dette på jobben og der ble det luftet at totaktere har veldig feit eksos pga totaktsolje i bensinen, og det vil redusere tæring i eksoskanalene, hvis motor blir brukt av og til.

Dette gjelder selvfølgelig ikke kjølekanalene.  Jeg har inntrykk av at også totaktere tærer i stykker når de blir gamle. Tenker da på kjølekanaler.

Der hvor jeg trakket mine barnesko var det en del Honda 7,5 og 10 hk, flere av de går enda, selv om de er fra 1985 ish. Dette er motorer som er brukt jevnt og trutt året rundt.

Suzuki har hatt en runde med tæreproblemer på powertrimsylinder 90-140hk 4takt men vet ikke hvilke årsmodeller dette gjelder, eller om det er i orden på nye.

Mercury har hatt eksostæring på 50-60 hk 4-takt, men vet ikke årsmodeller her heller. 

Spørsmålet blir da: Er det disse motorene som har laget dette ryktet? Eller om tæreproblemene er gjengs for alle merker? Er det noen merker som ikke har vært berørt av dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...