Jump to content

Mercruiser Diesel 2.8 Ruser og stopper v/start


marcus^

Recommended Posts

Min nye 25ft daycruiser med Mercruiser Cummins 2.8 Diesel 200hk 07mod har siden jeg kjøpte den sist søndag slitt med å få turtall over 3000. 

 

Dette ble verre og verre, og til slutt fikk jeg havari etter at motoren døde ved nedplaning ved Bygdøy. 

 

Nå vil den sjeldent starte, fordi den kun ruser seg opp til maks turtall før den dør. Etter gjentatte forsøk med tømming av vannutskiller får jeg i blant start, men må gjenta prosedyren ved gjenstart eller jeg går ned fra plan. 

 

Ved hvert forsøk på start må jeg pumpe inn diesel manuelt på filterinnsats, for jeg hører da at diesel pumpes frem til filter og pumpen ikke er hard. 

 

Har gjort følgende grep uten hell: 

- Tømt vannutskiller og kontrollert for vann i diesel/urenheter. Alt Ok 

- Kjøpt nytt kombinert filter/vannutskiller. Fungerte flott etter skift. Men døde da jeg gikk ned fra plan som før.

 

Håper noen kjenner seg igjen i symptomene eller kan gi råd. Kanskje noen vet hvor man kan leie diagnoseapparat i Osloområdet? ??

Link to post
LALUNA II skrev 2 minutter siden:

Har du sjekket godt at det ikke kommer falsk luft  noen steder ...mistenker det siden du stadig må pumpe opp diesel til filter

 

 

Den har jeg ikke tenkt på. Det er litt vrient å høre etter, men jeg skal undersøke alle tilkoblinger. 

Link to post
tkb skrev 20 minutter siden:

Da er motoren hvit. Sort motor har ikke common rail


Da har jeg ikke common rail. Da har jeg søkt opp feil motor her hjemmefra. 

 

hegra skrev 10 minutter siden:

Du byttet filter, og da skal jo det filteret luftes slik det står i boka. Har du bare pumpet uten og åpne lufteskrua på toppen av filteret så kan lufta ha bli presset forbi filter.


Stemmer, jeg glemte dette. Tok kun filteret litt ut, pumpet til det kom ren diesel og så skrudde det inn og pumpet litt til.

 

Hulda skrev 2 minutter siden:

Høres ut som den suger mer luft inn i dieselen enn den greier å forbrenne.

 

Kan det eventuelt være fødepumpa, som sitter før filteret? Fikk et godt tips om dette av selger. Den mater inn diesel med kraft fra kamakselen. 
 

Link to post
Hulda skrev 32 minutter siden:

Da kan det være alt mellom koblingen oppstøms pumpen og dieselspeilet.


Forstod ikke helt hva du skrev her. Fra dieseltanken går det en slange til den mekaniske fødepumpen, som pumper dieselen videre rett til filter/vannutskiller. Hvor mener du at feilen kan ligge da?

Link to post

Hvis det er denne motoren du har https://www.boats.net/catalog/mercury/inboard-by-serial/diesel/2-8l-l4-vm/cmd-2-8-ei-200/88010000-thru-88012420-cat-90-854190004, så har du en bosch VE dieselpumpe med EDC. Dvs at dieselpumpen er mekanisk, men elektronisk regulert. Disse dieselpumpene er ganske følsomme for vann og skitt, og kan gi slike symptomer som du beskriver hvis det begynner å bli heng/gå tregt inni dieselpumpen. 

Sjekk at dieselsystemet er tett fra tank til motor, pump så på håndpumpen til det kommer ren diesel uten luft ut lufteskruen på dieselpumpen og trekk til. Løsne så alle dyserørmutre på dysene og kjør motor til det kommer diesel ut ved dyserørmutre. Trekk til dyserørmutre og prøv og start. Hvis motor da ruser ut og stopper kan det være dieselpumpen, men sjekk alle andre gratis/rimelige ting først, som andre har nevnt over. Tipper at en demontering, rengjøring og testkjøring av dieselpumpen koster ca  kr 8000-10000,- + mva.........

 

Du skriver at båten er ny for deg, da ville jeg snakket med selger, han har i utgangspunktet ansvar her, hvis ikke du har gjort noe feil etter at du kjøpte båten.

Link to post

@Mort1 Det er den motoren ja, stemmer med serienummer. Det høres ut som en god plan. Dyserørene sitter før høyttrykksiden eller? Tenker på risiko for evt. luft i systemet. 

 

Tusen takk til alle andre for god hjelp og gode forslag forresten, setter veldig stor pris på det.

Link to post
Hulda skrev 57 minutter siden:

Dyserørene sitter oppstrøms høytrykkspumpen.

 

Da bør nok disse skrus ut etter at alt annet er sjekket antar jeg. Tenker jeg starter med å skru av tilkobling til filter og ser om den mekaniske fødepumpa pumper? Kan være denne har fått noe rusk i seg eller er defekt ettersom det ikke er noe filter før denne.

Link to post

Oppdatering. Fordi jeg etter hvert startforsøk klarer å pumpe diesel opp fra tanken og hører at det kommer ny diesel fra tanken, mistenker jeg at denne pumpa ikke gjør jobben sin. Denne fødepumpa blir også drevet av motor, og derfor tenker jeg at når gassen har jaget tidligere, så har denne slitt litt med å pumpe nok diesel jevnt? 

 

83b6aa600e.jpg.1e94b09e1ecf75ebfe8bb3a21ae24e97.jpg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...