marcus^ Startet 20.Mai.2018 Del på Facebook Startet 20.Mai.2018 Min nye 25ft daycruiser med Mercruiser Cummins 2.8 Diesel 200hk 07mod har siden jeg kjøpte den sist søndag slitt med å få turtall over 3000. Dette ble verre og verre, og til slutt fikk jeg havari etter at motoren døde ved nedplaning ved Bygdøy. Nå vil den sjeldent starte, fordi den kun ruser seg opp til maks turtall før den dør. Etter gjentatte forsøk med tømming av vannutskiller får jeg i blant start, men må gjenta prosedyren ved gjenstart eller jeg går ned fra plan. Ved hvert forsøk på start må jeg pumpe inn diesel manuelt på filterinnsats, for jeg hører da at diesel pumpes frem til filter og pumpen ikke er hard. Har gjort følgende grep uten hell: - Tømt vannutskiller og kontrollert for vann i diesel/urenheter. Alt Ok - Kjøpt nytt kombinert filter/vannutskiller. Fungerte flott etter skift. Men døde da jeg gikk ned fra plan som før. Håper noen kjenner seg igjen i symptomene eller kan gi råd. Kanskje noen vet hvor man kan leie diagnoseapparat i Osloområdet? ?? Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Instruksjonsmanualen på norsk tror jeg finnes her: https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=1325 Det jeg ikke helt forstår, er om det sitter en høyttrykkspumpe foran filteret på denne. I så fall er det kanskje denne som begynner å slite litt med å gjøre jobben sin? ? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Er dette Commonrail motor eller har den fordeler pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Mort1 skrev 6 minutter siden: Er dette Commonrail motor eller har den fordeler pumpe? Usikker Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Har du sjekket godt at det ikke kommer falsk luft noen steder ...mistenker det siden du stadig må pumpe opp diesel til filter Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
marcus^ Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 LALUNA II skrev 2 minutter siden: Har du sjekket godt at det ikke kommer falsk luft noen steder ...mistenker det siden du stadig må pumpe opp diesel til filter Den har jeg ikke tenkt på. Det er litt vrient å høre etter, men jeg skal undersøke alle tilkoblinger. Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Mort1 skrev 47 minutter siden: Er dette Commonrail motor eller har den fordeler pumpe? Det er Common Rail etter hva jeg kan se. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Da er motoren hvit. Sort motor har ikke common rail Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Du byttet filter, og da skal jo det filteret luftes slik det står i boka. Har du bare pumpet uten og åpne lufteskrua på toppen av filteret så kan lufta ha bli presset forbi filter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Høres ut som den suger mer luft inn i dieselen enn den greier å forbrenne. Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 tkb skrev 20 minutter siden: Da er motoren hvit. Sort motor har ikke common rail Da har jeg ikke common rail. Da har jeg søkt opp feil motor her hjemmefra. hegra skrev 10 minutter siden: Du byttet filter, og da skal jo det filteret luftes slik det står i boka. Har du bare pumpet uten og åpne lufteskrua på toppen av filteret så kan lufta ha bli presset forbi filter. Stemmer, jeg glemte dette. Tok kun filteret litt ut, pumpet til det kom ren diesel og så skrudde det inn og pumpet litt til. Hulda skrev 2 minutter siden: Høres ut som den suger mer luft inn i dieselen enn den greier å forbrenne. Kan det eventuelt være fødepumpa, som sitter før filteret? Fikk et godt tips om dette av selger. Den mater inn diesel med kraft fra kamakselen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Står tanken høyere enn fødeumpen? Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Hulda skrev Just now: Står tanken høyere enn fødeumpen? Den står lavere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Da kan det være alt mellom koblingen oppstøms pumpen og dieselspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Hulda skrev 32 minutter siden: Da kan det være alt mellom koblingen oppstøms pumpen og dieselspeilet. Forstod ikke helt hva du skrev her. Fra dieseltanken går det en slange til den mekaniske fødepumpen, som pumper dieselen videre rett til filter/vannutskiller. Hvor mener du at feilen kan ligge da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Da kan det være luftlekkasje i tankens stigerør (om slikt finnes), lekkasje kobling stigerør/slange, lekkasje i slange, lekkasje slange/pumpe, internlekkasje i pumpe. Regner med alle filtre oppstrøms pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Takker @Hulda, da forstår jeg. Da vet jeg litt hva jeg burde undersøke nærmere. Alle filtre er oppstrøms pumpe ja. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Sjekk og at pakningene /oringene på filter ligger som de skal Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Filtrene står under pumpetrykk, der vil det i såfall lekke diesel, ikke suge luft. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Hvis det er denne motoren du har https://www.boats.net/catalog/mercury/inboard-by-serial/diesel/2-8l-l4-vm/cmd-2-8-ei-200/88010000-thru-88012420-cat-90-854190004, så har du en bosch VE dieselpumpe med EDC. Dvs at dieselpumpen er mekanisk, men elektronisk regulert. Disse dieselpumpene er ganske følsomme for vann og skitt, og kan gi slike symptomer som du beskriver hvis det begynner å bli heng/gå tregt inni dieselpumpen. Sjekk at dieselsystemet er tett fra tank til motor, pump så på håndpumpen til det kommer ren diesel uten luft ut lufteskruen på dieselpumpen og trekk til. Løsne så alle dyserørmutre på dysene og kjør motor til det kommer diesel ut ved dyserørmutre. Trekk til dyserørmutre og prøv og start. Hvis motor da ruser ut og stopper kan det være dieselpumpen, men sjekk alle andre gratis/rimelige ting først, som andre har nevnt over. Tipper at en demontering, rengjøring og testkjøring av dieselpumpen koster ca kr 8000-10000,- + mva......... Du skriver at båten er ny for deg, da ville jeg snakket med selger, han har i utgangspunktet ansvar her, hvis ikke du har gjort noe feil etter at du kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 @Mort1 Det er den motoren ja, stemmer med serienummer. Det høres ut som en god plan. Dyserørene sitter før høyttrykksiden eller? Tenker på risiko for evt. luft i systemet. Tusen takk til alle andre for god hjelp og gode forslag forresten, setter veldig stor pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Dyserørene sitter oppstrøms høytrykkspumpen. Det kan gå luft hele veien. Men systemet er til en viss grad selvluftende der oppe. Men som sagt det kan være luft der, dog gjerne etter at dyserør har vært plukket av pumpe/dyse. Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Hulda skrev 57 minutter siden: Dyserørene sitter oppstrøms høytrykkspumpen. Da bør nok disse skrus ut etter at alt annet er sjekket antar jeg. Tenker jeg starter med å skru av tilkobling til filter og ser om den mekaniske fødepumpa pumper? Kan være denne har fått noe rusk i seg eller er defekt ettersom det ikke er noe filter før denne. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Det mest korrekte er at fødepumpen får filtrert diesel. Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Oppdatering. Fordi jeg etter hvert startforsøk klarer å pumpe diesel opp fra tanken og hører at det kommer ny diesel fra tanken, mistenker jeg at denne pumpa ikke gjør jobben sin. Denne fødepumpa blir også drevet av motor, og derfor tenker jeg at når gassen har jaget tidligere, så har denne slitt litt med å pumpe nok diesel jevnt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.