Jump to content

Mercruiser Diesel 2.8 Ruser og stopper v/start

marcus^

Recommended Posts

Holmen Yachtværft var hyggelige og kunne hinte litt om hva det kunne være, i tillegg til å kunne hjelpe meg med diagnose senere om jeg fikk båten fra Frognerkilen til Nesbru (noen som kan taue?)

Sitat

Det kan selvfølgelig være den mekaniske pumpen også, men det blir bare spekulasjoner fra min side. (...)

Feil du beskriver tyder erfaringsmessig problemer på høytrykk pumpe eller ecu. Uansett, så må vi feil søke først før jeg kan si noe mere. En diagnose test av elektronikken avslører om feil er i pumpe eller ECU.

• 2 uker senere...

Da er defekt ECM/ECU (hjerne) konstatert av verksted. ("styreenheten er defekt med intern feil på aktuator krets") Delenummeret er 897345033 og har vist seg vanvittig vanskelig å få tak i med leveringstider tidligst 6.juli, med mindre det bestilles fra motorprodusenten i Italia som koster 33000kr pluss mva. 

Et pluss her, er at Holmen Yachtværft har vært veldig raske med svar hele veien, og kunne se på båten raskt og på kort varsel :clap:

Utrolig kjip opplevelse, da denne motoren begynte å jage på turtallet og oppførte seg merkelig allerede dagen jeg hentet den. Senere har den som sagt bare blitt verre og nå får jeg ikke start engang. Og ikke har jeg fått brukt den annet enn å kjøre den hjem som utrolig nok gikk fint.

LALUNA II skrev for 17 timer siden:

Dette må du jo kunne få til en deal med selger da denne feilen var der når du handlet i god tro ...

Ja, vi har en løpende dialog nå. Kan få del fra USA levert om 5 uker til ca 21k eller få en fra Italia ila. 8 dager (men da til 41k). Håpet til selger er å finne en brukt del på noe vis, fra motor med annen defekt e.l. Håper å få kommet på vannet igjen snart. 

marcus^ skrev On 31.5.2018 at 16.19:

Da er defekt ECM/ECU (hjerne) konstatert av verksted. ("styreenheten er defekt med intern feil på aktuator krets") Delenummeret er 897345033 og har vist seg vanvittig vanskelig å få tak i med leveringstider tidligst 6.juli, med mindre det bestilles fra motorprodusenten i Italia som koster 33000kr pluss mva. 

Et pluss her, er at Holmen Yachtværft har vært veldig raske med svar hele veien, og kunne se på båten raskt og på kort varsel :clap:

Utrolig kjip opplevelse, da denne motoren begynte å jage på turtallet og oppførte seg merkelig allerede dagen jeg hentet den. Senere har den som sagt bare blitt verre og nå får jeg ikke start engang. Og ikke har jeg fått brukt den annet enn å kjøre den hjem som utrolig nok gikk fint.

Har samme motor som deg og har vært gjennom akkurat de samme problemene. Jeg fikk tak i en bytte ecu for 8000,-  Etter at jeg byttet denne for 3 år siden har motoren gått fint. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...