Mulligan Startet 20.Mai.2018 Del på Facebook Startet 20.Mai.2018 Synker ved Kommersøya. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Ja, den kom som Mayday Relay på VHF og kunne nok hørt værre ut enn hva det var. Gikk fint da. Det kom en Mayday til litt etterpå, men den var nok lenger unna for den var utydelig fra Kirkøy nord. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Den siste var kanskje fra en med motorstopp nord for Hvaler? Fikk ikke med meg alt Kystradio Sør sa da vi ligger i Kungshamn. Og Lyngby radio drev hele tiden med Mayday Relay da en person hadde gått på havet mellom Skagen og Blåvann. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 20.Mai.2018 Del på Facebook Svart 20.Mai.2018 Hørte meldingen selv da jeg var langt inn i Drøbakssundet etter en helg i Holmsbu. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Mulligan Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Dette ser ut til å være ei Optimistjolle. Den kan ikke, i motsetning til hva "journalisten" skrev, synke. Og en vant seiler retter den på under minuttet. Det kullseiler farer titall slike joller hver dag. Han karen i jolla må ha fått sitt livs sjokk når han under arbeidet med å rette jolla plutselig er beleiret av RS, Skjærgårdstjenesten, Seaking, Brannvesenet og andre som skal redde ham. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Mulligan skrev 2 minutter siden: Dette ser ut til å være ei Optimistjolle. Den kan ikke, i motsetning til hva "journalisten" skrev, synke. Og en vant seiler retter den på under minuttet. Det kullseiler farer titall slike joller hver dag. Han karen i jolla må ha fått sitt livs sjokk når han under arbeidet med å rette jolla plutselig er beleiret av RS, Skjærgårdstjenesten, Seaking, Brannvesenet og andre som skal redde ham. Tilsvarende skjer nesten hvert år for isfiskere her i Enebakk. De går ut i par på isen i flytedresser, med ispigger og alt av sikkerhetsutstyr, kjenner isen bedre enn noen andre og hysteriske folk som ser "noen" på isen fra stuevinduet 300 meter opp i åsen ringer til politi og brannvesen som rykker ut i hytt og gevær. Og samme igjen når sånne gjenger på turskøyter går tur på blankisen, som ofte er tidligis, eller is på slutten av sesongen. Men kanskje bedre med et par for mye enn at de ikke kommer den gangen det faktisk trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Mulligan skrev 24 minutter siden: Og en vant seiler retter den på under minuttet. Nå er vel ikke alle som er i en båt med mast like suverene og erfarne som du tydeligvis er? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Lars H. skrev for 2 timer siden: Nå er vel ikke alle som er i en båt med mast like suverene og erfarne som du tydeligvis er? En vanlig trent optimistjolleseiler gjør faktisk det, forutsatt at ikke noe annet går galt da, og det gjør det av og til. Hadde ei drittjolle en stund. En gang jeg kullseilte så løsna hele riggen og sank, hang etter skjøtet "langt der nede" i sjøen. Og når du ikke har riggen som motvekt så ble det uvant å få rettet jolla. Og det skal ikke mer til enn at en har glemt å feste, eller ta med, øsekaret så har en ett problem når en først har fått retta jolla. Var tøffe tak å være jolleseiler av og til, særlig på vestlandet hvor vi så og si aldri hadde noe i nærheten av badetemperatur og før det ble standard med våt- og tørrdrakter. Vått, kaldt og jævlig var ofte stikkordene for en regatta ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Kanskje det var første turen i slik jolle for stakkaren? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Mulligan skrev for 3 timer siden: Dette ser ut til å være ei Optimistjolle. Den kan ikke, i motsetning til hva "journalisten" skrev, synke. Og en vant seiler retter den på under minuttet. Det kullseiler farer titall slike joller hver dag. Jeg synes ikke det ser ut som en optimistjolle på bildene til Tønsberg Blad. Den ser ut til å være for spiss i baugen og muligens for rund i skroget: Men jeg har tatt feil før... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Lars H. skrev for 13 timer siden: Nå er vel ikke alle som er i en båt med mast like suverene og erfarne som du tydeligvis er? Hygg deg med seilasen langs Bohuslankysten. Pinkvin skrev for 11 timer siden: En vanlig trent optimistjolleseiler gjør faktisk det, Alle jolleseilere egentlig. Før eller senere går du på trynet. De som seiler skiff har en tur uti mer som regel enn unntak. Popeye70 skrev for 10 timer siden: Jeg synes ikke det ser ut som en optimistjolle Sikkert riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Hva er det som er merkelig egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 At "himmel og jord" settes i bevegelse for en kullseilt seiljolle. Men denne seiljollen lå veldig tungt i vannet, og manglent kanskje tilstrekkelige flytemidler. Den var tydeligvis heller ikke rettet opp i god tid innen roerne nådde frem. En vanlig trent jolleseiler skulle ha rukket å både rette opp, og være i god gang med å øse innen en robåt kunne nå frem. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Barbaria Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 (redigert) Mulligan skrev for 15 timer siden: Dette ser ut til å være ei Optimistjolle. Den kan ikke, i motsetning til hva "journalisten" skrev, synke. Og en vant seiler retter den på under minuttet. Det kullseiler farer titall slike joller hver dag. Han karen i jolla må ha fått sitt livs sjokk når han under arbeidet med å rette jolla plutselig er beleiret av RS, Skjærgårdstjenesten, Seaking, Brannvesenet og andre som skal redde ham. Nei, jeg tror ikke han fikk sjokk. I følge melder, som var på land, så hadde seileren signalisert på hjelp med håndsignaler. Eller så sa i allefall kystradion sør når vi lyttet til meldingen. Man kan jo aldri vite om vedkommende var en trent seiler, eller bare en som prøvde seg på noe han ikke kunne. Redigert 22.Mai.2018 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Tror vi skal være glad for at vi har et redningsapparat som er klar på kort varsel i store deler av landet. Som disse karene selv ofte sier så er det bedre med for mange ressurser i sving enn for få, overflødig mannskap og materiell kan permitteres når det ikke lenger er behov. Dessuten så trenger jo både helikopterfolk og redningsbåter øvelse. Jeg må si jeg er glad hver gang jeg ser hvor flinke disse karene og damene er.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Worry II Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Lars H. skrev On 20.5.2018 at 21.25: .. da en person hadde gått på havet .. Dette var i alle fall merkelig. Var det mange som så dette ? ? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 (redigert) Skjønner ingenting eg. Hvis vedkommende i jolla hadde klart deg sjøl hadde vel aksjonen blitt avblåst? Tydeligvis trengte han og de andre hjelp. Det er så godt vi bor i dette landet. Landet der man faktisk stiller spørsmålstegn ved om det var nødvendig å bruke alle ressursene, istedetfor motsatt der man lurer på om man skulle brukt litt mer..... Fin tanke forresten: se en båt har kantret! Slapp av, det er en optimist jolle. De klarer seg selv om de velter. Men han kommer seg ikke opp? Se han vinker etter hjelp. Optimist jolle sier eg. Han vinker sikkert bare for å fortelle oss at det går bra. Vi går! ......... Redigert 22.Mai.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden: Dessuten så trenger jo både helikopterfolk og redningsbåter øvelse. Ifølge rykter her i Stavanger regionen trenger f. Eks seaking mannskapet såpass mye trening at om de kjører på med helikopter i en unødvendig situasjon ser de på det som trening, ergo ingen ekstra kostnader siden de allikevel måtte hatt flytiden De skal ha ganske mange og lange oppdrag av variert sort for ikke å kunne skrive en situasjon av som trening. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Er det en sånn walker.. ett eller annet med potonger tro? Ikke gitt at det er en ordentlig seiljolle ? (som kan kullseiles, rettes og seiles videre med). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.