Jump to content

Klarer ikke dra i startsnora, står fast, lekker olje fra propell

akkamannen

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte i dag en 8 hk Yamaha 4 takter 2012 mod. La den liggende i bilen (vet ikke hvilken side den lå på, visste ikke at det var viktig). Der lå den i ca 3 timer før vi reiste den opp og skulle prøve å dra i snora. Da gikk veiven rundt en gang før det sa stopp. Så kom det olje ut fra propellen.

Kan det hende at det har kommet olje inn i sylinderene og at en derfor ikke kan dra i snora? Eller har den kanskje skjært seg? Andre ting som kan være grunn? Har satt den opp nå til i morgen og skal prøve på nytt da. Om ikke skrur jeg ut tennpluggene og ser om det kommer ut noe olje. Rimelig kjipt ettersom jeg hadde gledet meg til å ta barna ut på fjorden i morgen... ,men, men...

Takker veldig for evt innspill!

Høres ut til å kunne være olje på avveie ja. Ville skrudd ut pluggene og tømt sylindrene for olje, så prøvd å tørne igjen. Deretter peile og fylle olje igjen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 19 minutter siden:

Høres ut til å kunne være olje på avveie ja. Ville skrudd ut pluggene og tømt sylindrene for olje, så prøvd å tørne igjen. Deretter peile og fylle olje igjen 

Takker så mye ivar for svar. Var redd motoren kanskje hadde vært under vann, men de elektroniske ledningene ser ut for å være fri for korrosjon. Dog er peileren rimelig fastlåst samt lokket til oljefylling... Smører dem i morgen med 556 så satser jeg på at de løsner...

Min Mercury 3.5 hk firetakter satt bom fast i fjor etter noen års lagring. Umulig å dra rundt med startsnora. Tok ut pluggen og sprøytet inn rustløser. Det hjalp ikke. Så demonterte jeg startsnormekanismen, etter råd jeg fant på nettet, så jeg kom til enden av veivakselen. Der var det en sekskant som gjorde at jeg kunne dra rundt vevakselen med en pipenøkkel. Etter å ha tørnet rundt litt på den måten var det bare å montere alt tilbake og motoren var plutselig lett å dra rundt. Det hele var en ganske rask og enkel operasjon.

Ellers hører det med til historien at motoren ikke startet med en gang. Men etter å ha drenert flotørkammeret for gammel bensin startet den lett og har siden fungert perfekt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...