Jump to content

Yamaha 20hk 2 takter 1985 stopper eller går ujevnt på lavt turtall når motoren er varm


Bodin

Recommended Posts

Hei!

Har en eldre yamaha 20hk 2 takter fra 1985 som sliter endel på lavt turtall. 

Når motoren er kald virker det som at det ikke er noe problem men når den har blitt kjørt litt og blitt varm så begynner den å fuske og ryke litt ekstra på tomgang eller lavt turtall og til slutt stopper. 

Aldri noe stort problem og starte den igjen, men må gi en del gass og kaste den i gir for at den ikke skal dø ut igjen. 

Dette er en motor som har stått i nesten 10 år uten og blitt brukt. Kjøpte den ifjor og fikk til slutt start på den etter en stund. 

Kan jo nevne at jeg har byttet CDI enheten, coil, ny tank, ny bensinslange med pumpe. 

Vil si jeg er ganske mekke kyndig, men ikke holdt på altfor mye med påhengsmotorer, så håper derfor noen her kanskje har en tanke om hva årsaken kan være ?

 

Takker for svar! 

2017-07-23 12.28.18.jpg

Link to post

ny bensinslange, original eller biltema?   de biltema slangene jeg har prøvd har lekket i koblingene og gitt merkelige symptomer pga at bensinpumpa har dratt inn luft

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 15 timer siden:

ny bensinslange, original eller biltema?   de biltema slangene jeg har prøvd har lekket i koblingene og gitt merkelige symptomer pga at bensinpumpa har dratt inn luft

Kikket litt på motoren idag og så det lå endel bensin under ved forgasseren. Kan det hende den får for mye bensin? Og hvordan kan jeg isåfall løse dette?

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

Sjekk at choken ikke ligger på. Vil kanskje lønne seg å plukke opp forgasseren, rense og smøre. 

Choken ligger ikke på og jeg har hatt opp forgasseren idag. Der var det samlet seg litt sand helt nederst nede ved en justeringsskrue. Muligens det som har gjort det men er ikke sikker. Den skruen som sitter nederst på forgasseren, er det en lufteskrue eller en blandingsskrue? Er ikke så kjent med dette. Kan også nevne at den ene pluggen var veldig sotete mens den andre var nesten helt fin. 

Link to post

Den skruen under forgasseren er en dreneringsskrue for flotørhuset. Det er to justeringsskruer på forgasseren disse gjenkjennes med at de har en fjær på seg. Den ene er justering av tomgangsturtall den andre er justering av bensinblandinga på tomgang. Disse bør justeres årlig da ting endrer seg under drift.

Om det lekker bensin fra forgasseren er det stor sjanse for at det er flotørventilen som ikke tetter skikkelig det vil også føre til at motoren får for mye bensin særlig på tomgang.

Link to post
Bårdp skrev 31 minutter siden:

Den skruen under forgasseren er en dreneringsskrue for flotørhuset. Det er to justeringsskruer på forgasseren disse gjenkjennes med at de har en fjær på seg. Den ene er justering av tomgangsturtall den andre er justering av bensinblandinga på tomgang. Disse bør justeres årlig da ting endrer seg under drift.

Om det lekker bensin fra forgasseren er det stor sjanse for at det er flotørventilen som ikke tetter skikkelig det vil også føre til at motoren får for mye bensin særlig på tomgang.

Er dette noe jeg må kontakte en forhandler om når det kommer til justering eller kan man prøve seg frem selv når motoren går og se om det bedrer seg? Den nederste skruen jeg pratet om hadde en fjær på seg så da vil jeg anta det er justering av bensinblandinga da kanskje? Får også sjekke opp flottørventilen. Takk for svar!

Link to post
Bårdp skrev 9 minutter siden:

Dette justerer en enkelt selv. Nar motoren er varm justerer en blandingen til motoren oppnår max turtall på tomgang, fra det punktet skrur en gjerne blandingsskruen ut 1/8 omdreining. Juster så tomgangsturtallet til ønsket turtall.

Takk! Da skal jeg se om jeg får prøvd dette imorgen. 

Link to post
Bårdp skrev 21 minutter siden:

Sjekk først flotørventilen. Bruk handpumpa på slangen og pump inn bensin om alt er i orden skal det ikke renne bensin fra forgasseren. Om det gjør det må du ut med forgasseren og få flotørventilen fikset.

Ja skal sjekke det først ?

takk for hjelpen så langt. Gir beskjed hvordan det har gått.

Link to post

Føler meg ikke så veldig glup nå men ? tok en titt idag igjen og det visste seg at dreneringsskruen på forgasseren var løs så det er der det har lekket bensin fra. Når jeg skrudde den fast og fikk justert forgasseren så ble alt mye bedre ?Dette er noe jeg burde ha oppdaget for lenge siden men. Den gikk hvertfall finere og sotet nesten ingenting..pluggene så også veldig bra ut. Litt våte men det får jeg vel tåle. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...