Bodin Startet 21.Mai.2018 Del på Facebook Startet 21.Mai.2018 Hei! Har en eldre yamaha 20hk 2 takter fra 1985 som sliter endel på lavt turtall. Når motoren er kald virker det som at det ikke er noe problem men når den har blitt kjørt litt og blitt varm så begynner den å fuske og ryke litt ekstra på tomgang eller lavt turtall og til slutt stopper. Aldri noe stort problem og starte den igjen, men må gi en del gass og kaste den i gir for at den ikke skal dø ut igjen. Dette er en motor som har stått i nesten 10 år uten og blitt brukt. Kjøpte den ifjor og fikk til slutt start på den etter en stund. Kan jo nevne at jeg har byttet CDI enheten, coil, ny tank, ny bensinslange med pumpe. Vil si jeg er ganske mekke kyndig, men ikke holdt på altfor mye med påhengsmotorer, så håper derfor noen her kanskje har en tanke om hva årsaken kan være ? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 ny bensinslange, original eller biltema? de biltema slangene jeg har prøvd har lekket i koblingene og gitt merkelige symptomer pga at bensinpumpa har dratt inn luft Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bodin Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Takk for svar! Bensinslangen er kjøpt hos en yamaha forhandler. Syntes det er så rart at det skjer når motoren er varm bare..Litt merkelig at det ikke er sånn når motoren er kald. Sitér dette innlegget Link to post
Bodin Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 ivar skrev for 15 timer siden: ny bensinslange, original eller biltema? de biltema slangene jeg har prøvd har lekket i koblingene og gitt merkelige symptomer pga at bensinpumpa har dratt inn luft Kikket litt på motoren idag og så det lå endel bensin under ved forgasseren. Kan det hende den får for mye bensin? Og hvordan kan jeg isåfall løse dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Sjekk at choken ikke ligger på. Vil kanskje lønne seg å plukke opp forgasseren, rense og smøre. Sitér dette innlegget Link to post
Bodin Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Hulda skrev for 4 timer siden: Sjekk at choken ikke ligger på. Vil kanskje lønne seg å plukke opp forgasseren, rense og smøre. Choken ligger ikke på og jeg har hatt opp forgasseren idag. Der var det samlet seg litt sand helt nederst nede ved en justeringsskrue. Muligens det som har gjort det men er ikke sikker. Den skruen som sitter nederst på forgasseren, er det en lufteskrue eller en blandingsskrue? Er ikke så kjent med dette. Kan også nevne at den ene pluggen var veldig sotete mens den andre var nesten helt fin. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Den skruen under forgasseren er en dreneringsskrue for flotørhuset. Det er to justeringsskruer på forgasseren disse gjenkjennes med at de har en fjær på seg. Den ene er justering av tomgangsturtall den andre er justering av bensinblandinga på tomgang. Disse bør justeres årlig da ting endrer seg under drift. Om det lekker bensin fra forgasseren er det stor sjanse for at det er flotørventilen som ikke tetter skikkelig det vil også føre til at motoren får for mye bensin særlig på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Hei, er det nederste plugg som er våt og litt svart? Sitér dette innlegget Link to post
Bodin Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Vbunn skrev 7 minutter siden: Hei, er det nederste plugg som er våt og litt svart? Ja jeg mener at det var den nederste pluggen ja. Den var temmelig sotete. Sitér dette innlegget Link to post
Bodin Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Bårdp skrev 31 minutter siden: Den skruen under forgasseren er en dreneringsskrue for flotørhuset. Det er to justeringsskruer på forgasseren disse gjenkjennes med at de har en fjær på seg. Den ene er justering av tomgangsturtall den andre er justering av bensinblandinga på tomgang. Disse bør justeres årlig da ting endrer seg under drift. Om det lekker bensin fra forgasseren er det stor sjanse for at det er flotørventilen som ikke tetter skikkelig det vil også føre til at motoren får for mye bensin særlig på tomgang. Er dette noe jeg må kontakte en forhandler om når det kommer til justering eller kan man prøve seg frem selv når motoren går og se om det bedrer seg? Den nederste skruen jeg pratet om hadde en fjær på seg så da vil jeg anta det er justering av bensinblandinga da kanskje? Får også sjekke opp flottørventilen. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Dette justerer en enkelt selv. Nar motoren er varm justerer en blandingen til motoren oppnår max turtall på tomgang, fra det punktet skrur en gjerne blandingsskruen ut 1/8 omdreining. Juster så tomgangsturtallet til ønsket turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Bodin Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Bårdp skrev 9 minutter siden: Dette justerer en enkelt selv. Nar motoren er varm justerer en blandingen til motoren oppnår max turtall på tomgang, fra det punktet skrur en gjerne blandingsskruen ut 1/8 omdreining. Juster så tomgangsturtallet til ønsket turtall. Takk! Da skal jeg se om jeg får prøvd dette imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Sjekk først flotørventilen. Bruk handpumpa på slangen og pump inn bensin om alt er i orden skal det ikke renne bensin fra forgasseren. Om det gjør det må du ut med forgasseren og få flotørventilen fikset. Sitér dette innlegget Link to post
Bodin Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Bårdp skrev 21 minutter siden: Sjekk først flotørventilen. Bruk handpumpa på slangen og pump inn bensin om alt er i orden skal det ikke renne bensin fra forgasseren. Om det gjør det må du ut med forgasseren og få flotørventilen fikset. Ja skal sjekke det først ? takk for hjelpen så langt. Gir beskjed hvordan det har gått. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Da er det mulig at membranen i bensinpumpa er lekk. Da denne drives av undertrykk i veivhuset kan bensin komme inn her. Det er tetteringer mellom cyl 1 og 2. Ikke uvanlig problem på 50 hk med 3 cyl. Sitér dette innlegget Link to post
Bodin Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Føler meg ikke så veldig glup nå men ? tok en titt idag igjen og det visste seg at dreneringsskruen på forgasseren var løs så det er der det har lekket bensin fra. Når jeg skrudde den fast og fikk justert forgasseren så ble alt mye bedre ?Dette er noe jeg burde ha oppdaget for lenge siden men. Den gikk hvertfall finere og sotet nesten ingenting..pluggene så også veldig bra ut. Litt våte men det får jeg vel tåle. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Hehe, god sommer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.