Jump to content

Yanmar 6LP mistet 300rpm etter service, hvordan feilsøke

Whiskey

Recommended Posts

Så har kaptein Whisky vært og skrudd i vinter og forsøkt å ta service selv.

Byttet regreim, multireimer, fått dysene innstilt og renset på verksted (inkl 6 nye spisser), byttet begge dieselfilter (racor+uoriginal fra Maritim), impeller, anoder, olje osv. (Skrev litt om det i alt-om-Yanmar-tråden) Tenkte å ta ventilklaringer og, men finner ikke tdc merkene, så rakk det ikke før sjøsetting, tar det når jeg har funnet ut av dette.

Kom oss til (Oscars)Borgen fra Oslo, men da jeg tenkte å teste toppfarta på veien, oppdaget jeg at jeg bare får 3500rpm mot de 3800 vi pleier å få, og får bare så vidt båten opp i plan. Dypt bekymret var jeg rådløs.

Ok, dro rundt motor et par ganger og sjekket merkene etter regreimskiftet, og mener de matchet... Men hva annet kan ha skjedd? Hvor ville dere startet feilsøking? Er på budsjett her, så vil prøve litt selv før jeg får inn noen proffe.

Turteller går fint opp til 3500 og står så og gjør bitte små hopp, og motor høres slik ut også.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Og der stoppet den 1nm nord for Borgen... begynte å fuske først, så stoppet den helt. Fikk start etter 5 minutter igjen men fusker på høyere turtall enn 2000, la den igjen på Oscarsborg og ferga hjem, litt mye vind til å gutse med upålitelig motor. Dieselfilteret hadde kun ren diesel i bånn (og var nytt for 3 uker siden) noen som har en mekaniker å anbefale i nærheten?

Baltic-pappa

Sjeldenutpå skrev 21 minutter siden:

Evt feil tanning gir litt svakere effekt og ujevn gange. Dette høres litt ut som feks skjev pakning som gir luft i dieselfilter. 

Ja, feil tanning burde vel ikke få det til å stoppe helt eller? Tenkte ikke på pakning på dieselfilter, kanskje det er så enkelt.... verdt et forsøk iaf!

Baltic-pappa

IMG_20180524_114915.jpg.e3096b6f9be749b009a01864971e7756.jpg

Happy ending

Med ingen mekanikere tilgjengelig før langt ute i juni, måtte kapt. Whisky brette opp ermene, med telefonen i hånden klar for å ringe RS Klaveness Marine og høre om de kunne slepe, kom jeg på at det fulgte med to pakninger til Racor filteret, i desperasjon satte jeg på begge to, har alltid bare vært en pakning hos meg.. og vipps var det all systems go... rpm makset på 3800 som det pleier

Baltic-pappa

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Herlig at set løste seg. 

Var det doble pakninger oppå hverandre eller?

Nei en liten innerst rundt perforeringen i topp, og en stor rundt kanten av filteret, utenfor den mindre. dobbelsikring m.a.o.

Da jeg kjøpte båten, sto det bare på en innerst, så har alltid (altså i 3 år) bare satt på den innerste, og tenkt den ytterste var til en annen type holder eller noe, og det har fungert. Men tydeligvis ikke hvert år... tenker at det er meningen å bruke begge.. s3211tul Racor filter...

Baltic-pappa

Var nok en (til) på tabbekvota ja, men nå har jeg iaf en motor som ryker mindre enn i fjor, uten drypp fra vannpumpa og som klarer full pupp, så da blir det ny båttur i helga hva kan gå galt nå!

Billig feil joa, i forhold til de 10 båtpengene de sikkert hadde tatt for å heise båten ut av vannet første uka i juli og feilsøke på verksted, ble det 3 tur/retur (de selger jo ikke enveis) billetter med Oscarsborg-ferga, en feriedag fra jobb, en tur med hurtigbåten til Aker Brygge, en bussbillett og 120 kr i parkering i Drøbak, samt at jeg sitter og tar igjen jobb kl 24 (OK og litt baatplassen)

Er et logistisk mareritt å fikse noe når båten står på en øy 1.5 time unna og barn som skal hentes i barnehagen før 17 (takk neptun for besteforeldre)

Ha en god båtsommer :-D

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...