Jump to content

Plassering av løybom på en Albin Vega 27 fot

ShipMedic

Recommended Posts

Hei, se på wikipediasiden for albin vega, der er det henvisning til et forum i i UK. http://www.albinvega.co.uk/

når jeg ser på bilder av Vega, så har den kort storseil- bom, løygangen er plassert bak bakenden på bommen allerede. Ved å flytte løygangen ytterligere bakover, blir vinkelen enda mer fremover, og du får problemer med å stramme inn nok på skarp kryss. Også vanskelig å bruke i praksis, dårlig arbeidsstilling når du skal styre og stramme skjøtet samtidig. Bedre seilløsning er å få løygangen fremover, se f eks bilde av albin express. Da får du konflikt med lokkene til stuerommene i cockpit. Enda lenger frem blir det konflikt mot sprayhood. 

Hvis skjøtet er i veien når du ligger i havn, kan du løsne skjøtet fra vogna på løygangen og flytte skjøte og bom til side, feste skjøte i rekka f. eks.

Anbefaler deg å ikke sette løygangen lengere akter. Jo større vinkelen blir fra skjøtet til bommen jo større kraft trenger du for å skjøte inn, og dermed større belastning på utstyret. Har ikke en Vega, men på min sitter løygangen forut ved luka og går akkurat klar av sprayhooden. Frigjør mye plass. Når jeg ikke seiler flyttes bommen bare ut i bordet og festes på rekka uansett ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...