ShipMedic Startet 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2018 Hei Baatplassen. Jeg har en Albin Vega 27', og tenker på å løfte løybomen opp fra cockpit og opp på akter rekka. Dette for å frigjøre litt plass, til meg og rorkult. Er det noen med erfaring angående dette her tro? Vil det ha noen påvirkning av noe slag for seibåten? På forhånd tusen takk for svar. Runar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Du mener løygangen, feste for skjøtet? Tror du får problemer. Du må ha gjennomgående skruer med skiver og muttere. Det er langt opp og trangt inni der. Bortsett fra det, så er det vel ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
ShipMedic Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Hei Hulda. Takk for svar. Ja, løygangen var det. Er Novice i seilfaget? Akkurat ja, tar bare litt lengre tid å få festet den?. Flott greier Hulda, da får jeg se på det. Vet du om det finnes noe forum for Albin båter? Runar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Vet ikke om noe forum, men sjekk i Sverige. Kjempebåt som vil leve lenge. Vurder også å legge løygangen på tversoverbenken ved nedgangen. Heller ikke optimalt, guiljotin-løsning. Mener noen bruker det. Sitér dette innlegget Link to post
ShipMedic Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Ja har sett det på bilder av en seilbåt i UK. Han hadde bygget ut tversoverbenken akter, med 10 cm, og satt på en ny, lengre og buet løygang. Får se hva en ny løygang koster. Det finnes vel flere leverandører der ute, men kvalitet er viktig? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Hei, se på wikipediasiden for albin vega, der er det henvisning til et forum i i UK. http://www.albinvega.co.uk/ når jeg ser på bilder av Vega, så har den kort storseil- bom, løygangen er plassert bak bakenden på bommen allerede. Ved å flytte løygangen ytterligere bakover, blir vinkelen enda mer fremover, og du får problemer med å stramme inn nok på skarp kryss. Også vanskelig å bruke i praksis, dårlig arbeidsstilling når du skal styre og stramme skjøtet samtidig. Bedre seilløsning er å få løygangen fremover, se f eks bilde av albin express. Da får du konflikt med lokkene til stuerommene i cockpit. Enda lenger frem blir det konflikt mot sprayhood. Hvis skjøtet er i veien når du ligger i havn, kan du løsne skjøtet fra vogna på løygangen og flytte skjøte og bom til side, feste skjøte i rekka f. eks. Sitér dette innlegget Link to post
ShipMedic Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Hei Code0. Takk for god forklaring. Da får jeg tenke litt på dette. Ikke alltid estetikk og egenskaper faller sammen. Runar. Sitér dette innlegget Link to post
MSHEIMLY Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Anbefaler deg å ikke sette løygangen lengere akter. Jo større vinkelen blir fra skjøtet til bommen jo større kraft trenger du for å skjøte inn, og dermed større belastning på utstyret. Har ikke en Vega, men på min sitter løygangen forut ved luka og går akkurat klar av sprayhooden. Frigjør mye plass. Når jeg ikke seiler flyttes bommen bare ut i bordet og festes på rekka uansett ? Sitér dette innlegget Link to post
ShipMedic Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Hei MSHEIMLY. Takk for gode råd. Da skrinlegger jeg prosjektet, og kjøper en sjark i stedet... hahaha, å nei da...? Kommer nok flere løkspørsmål snart. Mvh. Runar Andersen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.