Jump to content

Tredetaljer på seilbåt, behandles eller ikke?


Cmd_Carl

Recommended Posts

Vi kjøpte vår første seilbåt denne sesongen, og som ivrig og stolt båtmann er jeg opptatt av at ting skal tas vare på og man skal pusse, behandle og polere skikkelig. 

 

På båten vi kjøpte er det endel treverk (sitteplasser, lister m.m) som ser helt ubehandlet ut. For meg ser det ut som det forfaller men kona med flere sier at «sånn skal det være». 

 

Er det virkelig vanlig? Råtner ikke treverket uten behandling? 

 

Hilsen en som desperat vil pusse og olje dette. ?

Link to post
Share on other sites

Har teak i cockpiten på vår båt. Denne har eg ubehandla. Vasker med ujamn mellomrom med grønnsåpevatn og mjuk børste. Enno meir skånsom, er å gjere som dei gjorde i gamle dagar - vaske med sjøvatn. Var ombord i ein seilbåt der alt i cockpiten var lakkert. Livsfarleg glatt! 

 

Brukte olje i cockpiten på ein tidlegare båt, men har kome fram til at eg vil ha det ubehandla. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lakk blir glatt og ser helt feil ut på "vanlige" seilbåter, og er i praksis livsfarlig på vanlige bruksflater da det blir glatt. 

 

Å olje kan fort før til merarbeid og unødvendig slitasje. Har erfart at olja gjør at teaken suger til seg dritt/urhenheter, så må en på med kjemikalier osv for å "rense" og olje på nytt, så har en det gående med en prosess som kun ødelegger teaken, men i perioder kan den se "pen" ut. 

 

Grå teak er minst glatt og det oksiderte laget (grått) beskytter teaken. Om det legger seg grønske eller den blir veldig skitten så fungerer lett skrubbing med sjøvann, i spesielt ille tilfeller fungerer grønnsåpe. Men grønnsåpen er temmelig basisk og tar veldig mye så jeg ville brukt det med forsiktighet og helst unngå å gjøre det til en årlig syklus hvis en vil beholde teakens gode egenskaper best og lengst mulig. 

---

Om en går fra motorbåt til seilbåt så må en "omkode" hva som er pent ifht teak. Som jeg pleier å si om teak i seilbåt så gjelder "grått er flått" ? Funksjon fremfor forfengelighet. Du vil ikke gli og gå på trynet når du trør ned på en våt cockpitbenk fordi du ikke liker grå teak.

 

Grå teak er ikke forfall og alle i seilbåt vet hvorfor teaken bør være grå så det er ikke noe å skamme seg over. Flater og andre "greier" som kun er til pynt kan en jo gjøre som en vil med, men på en vanlig seilbåt vil det vel fort se litt rart ut tror jeg.  

Link to post
Share on other sites

Enig, grått teakdekk er sikkert og pent. Men detaljer man ikke tråkker på, som luker, cockpitbord, langsgående rails/håndtak og mer, trenger ikke være grå, selv om de er fine slik også. Hos meg er nedgangsluka og cockpitbordet lakkert med silkematt halvmyk lakk. Resten er ubehandlet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...