Jump to content

lang eller ekstra lang motor til x-79


JOGR

Recommended Posts

Hei 

 

Det er i alle høve ikkje feil med motor med ekstra lang stamma. Dersom du får tak i ein motor som er laga for seglbåt er det ekstra bra. Dvs. at motoren er gira ned for å driva ein tung båt. 

 

Eg har hatt Albin Vega, med 5 hk kortstamma motor. Det gjekk det òg, men det var langt frå ideelt. 

 

Ask 

Link to post
Share on other sites

Hei,

Du trenger ikke ekstra lang stamme. I sakte fart kan riktignok propellen komme ut av vannet om du har en person på fordekket, men kjører du opp mot skroghastigheten (ca 6 knop) for motor så kommer hekkbølgen opp til akterspeilet og propellen holder seg godt under vann. Kjørte min gamle X-79 fra Vestfold og over til Strømstad for motor og med ca 1 m bølger i mot uten at motoren ruste ut med propellen ute av vannet en eneste gang.  Hadde jeg fortsatt hatt X-79 så hadde jeg kjøpt en 6 hk med lang stamme framfor Tohatsu 6 hp SP. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...