Jump to content

Yamaha 4hk 2-takt starter ikke, pluggen er tørr

ErikN

Recommended Posts

Hei; da har jeg gått til anskaffelse av en jolle motor, en 2001 Yamaha 4hk to takt med integrert tank. Motoren gikk ifølge selger i fjor, men  i år satt startsnoren fast da han skulle starte den.. Etter kjøp tok jeg ut pluggen og hadde litt diesel inn i plugg hullet og lot den stå noen dager.. nå har jeg fått motoren til å gå rundt, men den vil ikke starte.. virker som det ikke kommer bensin frem... pluggen er tørr.. er det noe quickfix på dette eller må hele forgasseren ut og renses? Er det vanlig at stempel setter seg fast etter sesongen? Hvor kjøper man deler til disse motorene? 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Hjelp til Yamaha 4hk to takt". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

små dyser og passasjer i disse forgasserne , så går lett tett når de blir stående lenge.     I så fall er ultralydrens min favoritt for å få renset godt - og da må nok forgasseren ut 

ville også gitt den en skvett 2t olje innpå sylinderen og dratt rundt slik  den får fordelt seg rundtomkring

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er ikke toppakning på disse, alt er støpt sammen.

Min prosedyre er som følger :

- Sjekk kompresjon. Hvis denne er ok,

- Sjekk gnist. Hvis denne er ok,

- Prøv med litt startgass. Starter den og stopper igjen, rengjør forgasser.

Starter den ikke da heller, kan det være pulseren. Hjelper ikke med gnist hvis den ikke kommer til rett tid :wink:

Jeg har noe erfaring med denne typen motor som (5Hk) riktignok.

Som Ivar sier så tetter det seg fort i forgasseren, så denne bør ut og renses.

Sjekk evt. bytt pumpen også, denne har jeg problemer med ved kaldstart i dag. 

Pumpen har mange små kanaler, og her kan det for sette seg skit.

Sjekk også kran (for valg mellom intern og ekstern tank) blås gjennom og sjekk at alt er åpent.

Evt. koble rundt denne og bruk ekstern tank rett på om ønskelig.

Denne motoren liker også gjerne halv choke i noen minutter ved kaldstart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...