Barbaria Startet 21.Mai.2018 Del på Facebook Startet 21.Mai.2018 (redigert) Vår VHF og navigasjon er koblet til forbruksbatteriet. Forrige tur fikk vi et lite sjokk da VHF og resten av navigasjonsutstyret datt ut når vi benyttet ankervinsjen. Det virker som hoved forbruksbatteri har fått en alvorlig feil. Ønsket til skipperen ble fort en alternativ kobling av VHF og navigasjon. Hvordan har dere løst dette? Jeg ser for meg en bryter som kan switche strømforsyningen over til startbatteriet. Forslag til bryter/kobling mottas med takk. Forøvrig har oppførselen til forbruksbatteri oppført seg meget merkelig. Status på batteri når ankerlanterne tennes på kvelden er fullt i følge batterimonitor på morgenen er det tomt 0%. Forbruk over natten var som vanlig ca, 2 amp (varmer+ LED lanterne+kjøleboks) over 8 timer, For så å lade seg selv opp til 100% i løpet av 3-4 timer på dagen og igjen fungerer som normalt. Dette har nå skjedd 2 ganger. Er dette vanlig oppførsel på et defekt batteri? Batteri er et AGM solar 350 amp. Har sjekket løse koblinger men ikke funnet noe. Har hatt litt problemer med vann i kontrollen til akervinsjen som gjorde at vinsjen startet av seg selv, men det er «utbedret» med litt rens. Gammel utgave av denne: https://seatronic.no/fortoyning/ankervinsj-c-229/tilbehor-til-ankervinsj/handkontroll-for-1-vinsj Redigert 21.Mai.2018 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Vinsj og thrustere er ofte lurt å ha på startbatteri. Unntaket er på ein del nyere commonrail maskiner som helst vil ha stabil spenning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 (redigert) Høres ut som defekt batteri spenningsfall til vhf og plotter kan løses med en dc dc converter. Eller eget batteri kun til navigasjonsutsyr. https://seatronic.no/victron-dc-dc-konverter Redigert 21.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Batteribanken har ganske sikkert konka, nesten ikke kapasitet igjen. Du kan jo titte på hvordan sakene er anordnet på 'byggingen av Hulda'. Har aldri problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Høres akkurat ut som mitt forbruksbatteri når det var defekt. Tilsynelatende oppladet men lite futt når det ble brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Vinsj og thrustere er ofte lurt å ha på startbatteri. Det har jeg aldri hørt før, hva er fordelen med det? Jeg har 2 redtop batteri til baugtrøster, men vinsjen går på forbruk. Startbatteriet er kun til start separert fra alt annet. Tanken er å ha mulighet for å kjøre VHF på dette i nødsfall. Bitteliten skrev 1 time siden: spenningsfall til vhf og plotter kan løses med en dc dc converter. Eller eget batteri kun til navigasjonsutsyr. Jeg vet ikke om en DC/DC ville vært til hjelp når det er såpass lite strøm igjen? Jeg har et par liggende, men er tvilsom på å ha noe annet enn en sikring frem til batteri på VHF. Eget batteri montert høyt er vurdert men ikke montert. Hulda skrev 9 minutter siden: Batteribanken har ganske sikkert konka, nesten ikke kapasitet igjen. Du kan jo titte på hvordan sakene er anordnet på 'byggingen av Hulda'. Har aldri problemer. Antagelig, men nå funger det fint igjen.. Har stresset det skikkelig med vinsj, forbruk og autopilot men jeg klarer ikke å gjenta feilen manuelt. Jeg har aldri hatt problemer med opplegget heller, før nå... Det er jo gjerne slik ?. Jeg mistenkte at batterimonitoren var feil, men etter nærmere sjekk viser det seg at spenningen i en periode har vært under 10v. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bårdp Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Helt uavhengig av hva som forårsaket dine problemer, er det jo fult mulig og etablere et bedre strøm forsyningssystem til viktige forbrukere som VHF og GPS. På yrkesfartøy er det egne radiobatteri som skal ha kapasitet til å drifte GPS, VHF og en kartlampe et gitt antall timer. I tillegg skal dette kunne driftes fra en alternativ kilde (forbruksbatteri, lysmotor ets). Radiobatteri skal være montert høyere en båtens hoveddekk på de fleste fiskebåter står det på rorhustaket. På en lystbåt står gjerne forbruksbatteriene nærmest i kjølen og vil bli tidlig oversvømt og kortsluttet ved en lekkasje. I tillegg kan kortslutning i pysevisp eller annet utstyr dra ned batterispenningen slik at VHF ikke kan brukes. Et lite batteri på 20-30 At montert lit høyt i båten kan drifte VHF og GPS i mange timer og alt som skal til for å få til dette er tre dioder. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Eller en vender men en posisjon for hver strømkilde. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bårdp Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Med dioder som er det mest brukte får du et avbruddsfritt opplegg. En 25A diodebru egnet for dette koster jo ikke mer en en tier. Og da får du også tilstrekkelig ladning til radiobatteriene med på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Dette med at batterier ikke tåler sjøvann, er jeg naturligvis enig med Bårdp i. Men jeg har sett et batteri som funket etter et par døgn under. På Killingen, og der er vannet nokså salt også. Pussig nok. Hulda har to relativt høyt monterte batterier. Men det høyeste er dedikert til start av aggregatet. Tror ikke jeg gidder å gjøre noe med det. Om vannet står over dørkene i Hulda, er løpet kjørt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 Dc dc converter gir 12v ut ned til 9,5v inn i følge Victron Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 (redigert) Men med så lav spenning inn er det ikke mye strøm som kan leveres. Et batteri som er nede på den spenningen uten kraftig samtidig belastning er DØDT. Og husk, at en DC/DC omvandler består av mye elektronikk som kan feile, selv dioder kan feile. Så jeg foretrekker manuell mekanisk vender. Her snakker vi om krisesituasjoner når en virkelig er i nød. Redigert 21.Mai.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Barbaria Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Bårdp skrev for 14 timer siden: . Et lite batteri på 20-30 At montert lit høyt i båten kan drifte VHF og GPS i mange timer og alt som skal til for å få til dette er tre dioder. Ikke så dumt dette, det trigger min backup tenkning. Har du noe forslag til batteri 20-30 ah og "dioder"? Bitteliten skrev for 14 timer siden: Dc dc converter gir 12v ut ned til 9,5v inn i følge Victron Jeg ser ikke helt hvordan denne kan gi strøm til sending med VHF når VHFen ikke engang klarer å holde seg på i standby stilling. Hvor tar DC/DC konverteren strøm fra da? Lars H. skrev for 14 timer siden: jeg foretrekker manuell mekanisk vender. Lars, har du forslag til en som kan stå synlig og som ikke ser ut som en 80 tall hovedstrømsbryter? På en annen side går det sikkert ann å lage en manuell link ala det som er på hovedkort til PC bare litt større. Det er jo ikke slik at den kommer til å være i bruk daglig. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bårdp Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Her er en diodebru som inneholder alt du trenger av dioder. https://www.elfadistrelec.no/no/brolikerettere-100-25-quad-28-fast-on-diotec-kbpc10-15-2501fp/p/17000191?q=likeretter+bro&filter_Maks.+gjennomsnittlig+gjennomtrengningsstr%26oslash%3Bm=25+A&filter_H%26oslash%3Byeste+sperrespenning~~V=50&filter_H%26oslash%3Byeste+sperrespenning~~V=100&page=1&origPos=78&origPageSize=50&simi=89.73 Batteri er det vel bare og gå på Biltema og rive ut det en synes passer best. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Takk for at du tok deg tid Bårdp, det så jo enkelt ut. Husk at du har med en ufaglært 12v lektrikker å gjøre ? Så hva gjør denne diodebrua i praksis for meg? (Ja, vi er på det nivå). Den ser ikke ut som den er skapt for maritimt bruk, men jeg kan støpe inn med f.eks. epoxy om den tåler det, blir den veldig varm? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 (redigert) Bårdp Super !!........ fann dette batteriet på BT.....det gir meg 2 tim kontinuerlig Tx 25W..... (hvilket er myyyee !) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC-BATTERI-GEL-12V-12AH-2000029882/ kompakt 15*9*13 cm.......... jeg ser +/plus (1 inn forbruk) og -/minus (2 inn forbruk, 5 ut VHF) på diodebryggen........ men hur finner jeg 3 og 4. ut VHF på diodebryggen ?? Redigert 22.Mai.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
finnarne Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Barbaria skrev for 10 timer siden: Takk for at du tok deg tid Bårdp, det så jo enkelt ut. Husk at du har med en ufaglært 12v lektrikker å gjøre ? Så hva gjør denne diodebrua i praksis for meg? (Ja, vi er på det nivå). Den ser ikke ut som den er skapt for maritimt bruk, men jeg kan støpe inn med f.eks. epoxy om den tåler det, blir den veldig varm? Forsøker meg på et svar på hva den gjør. Diodene gjør at det kan gå strøm fra hovedbatteri til VHF samtidig som det kan gi ladestrøm til backup-batteri. Det er et lite spenningsfall over en diode (0.7 volt sviver i bakhodet mitt). Så om du har 14,4 volt fra Dynamo til forbruksbatteri, vil du ha det videre til punkt 1 på tegningen. Pga spenningsfall over dioden, vil det da være 13,7 volt på punkt 4, ut til VHF. Det vil også være 13,7 volt på punkt 3, som er koblet til pluss-pol på VHF-batteri. Det vil ikke gå noe strøm fra Backup-batteri til VHF, siden det er samme spenning på punkt 3 og 4. For at det skal gå strøm der, må spenningen være 0,7 volt høyere enn ved punkt 4. Det vil si at backup-batteri vil bli ladet med konstant 13,7 volt som ikke er så galt for et batteri som "aldri" blir brukt. Skulle lading bortfalle, vil batteriene raskt komme ned i 12,6 volt, eller kanskje lavere om det er forbrukere koblet til. Så snart spenningen på VHF-batteriet er høyere enn forbruksbatteriet, vil strømmen gå fra VHF-batteriet til VHF. På grunn av diodene, vil det ikke gå strøm fra VHF-batteriet og inn på forbruksbatteriet. 12,6 volt er vel hvilespenningen i ett fulladet batteri (eller er det 12,8 volt?). På grunn av dioden vil dermed spenningen inn på VHF ligge på 11,5-11,9 volt når VHF-batteriet brukes. VHF skal normalt fungere greit ned til 11 volt driftsspenning, kanskje lavere. Under sending vil det typisk gå strøm inntil 5 amp. Det vil gå gjennom dioden hvor det er 0,7 volt spenningstap. I mitt hode vil det si at det under sending er 3,5 watt som blir utviklet i diodebrua. Normalt sett vil det bare gå 0,3 watt ved standby, Legg til litt ved lading i batteri, så 1 watt ved vanlig bruk, og 4 watt ved sending ? Dersom VHF-batteriet er nedtappet, og blir ladet fra Dynamo/forbruksbatteri, så går det kanskje 7 watt. Tror jeg ville hatt en 10 amp sikring på kursen mellom forbruksbatteri og diodebank. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.