Djallo72 Startet 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2018 Jeg har en thruster QL600 på en Elwaro 9000 som er ganske lunefull og ikke til å stole på. Kan aldri helt vite om den fungerer, noe som har ført til noen ubehagelige situasjoner. Har hørt at reléet evt må skiftes. Kan det være andre årsaker? Indikatorlampa lyser som den skal og strømforsyningen skal vært ok. Noen forslag til hva det kan være og hva jeg bør gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Har den nok strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Djallo72 Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Ja, jeg er ganske trygg på at den har nok strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Har samme thruster og er generelt ikke fornøyd. For svak for min båt, men den ble betydelig bedre etter at jeg plasserte eget batteri fremme ved den. Den trekker relativt mye startstrøm, høy peak og belaster batteriene hardt merker jeg. Plotter varsler fort tap under 12 volt når den brukes. Så ikke så dumt spørsmålet til Bitteliten. Har du touchpanelet? Kan hende det er noe funksjonssvikt der også, jeg har satt på vanlig toveis vippebryter og fungerer greit slik. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Eg la ein slik (truuur det var ein slik) for salg på finn tidligere, ein henvendelse eg fekk gikk på om denne hadde oppgradert boks. Slik eg forstod på hrnvendelsen så hadde det vert kampanje på rele-boksen for tidlige modeller. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Djallo72 Svart 21.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Jeg har ikke touch- panel men toveis vippebryter. Bør kanskje vurdere eget batteri da. Takk? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Når dere legger opp eget batteri frem til baugen, hvordan kabler man da det? Er det nok å bare sette batteriet på de kablene som er til baugpropellen, og nye kabler opp til propell motoren, eller det kobles med noen «boks av ett eller annet slag» i mellom batteribankene? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2018 Jeg kablet med 95mm2 ledning fra startbatteriet bak i motorrom til thrusterbatteri i baug. Så la jeg 75mm2 fra thrusterbatteriet til thrusteren. Fordi vi her snakker ca ,05-1,0 meter med kabel. Bak og helt frem var langt strekk, gikk vel nærmere 10 meter og dermed 20 m totalt. Så la jeg inn en egen batteribryter fremme, slik at jeg skal kunne kutte + strømmen, hvis det skulle henge seg opp. Ved å strekke ledning mellom startbatteri og thrusterbatteri, får jeg jo ladet på vanlig kjøring også. Mange vet jeg velger kun batteri fremme med 12volts alder og 220v til laderen. Finnes sikkert enda flere løsninger, men som sagt jeg fikk bedre skyv i thrusteren, og ikke minst den ble mye mer stabil. Når den bare gikk på startbatteri, kunne den finne på å kutte. tror det er en slik funksjon at blir strømmen under 11,5Volt, skal den kutte, dette skjer jo da alltid når man kjemper mot vinden, pga at thrusteren er for liten og må brukes altfor mye. Men den thrusteren er ikke lett å bytte ut da tunnel er 165mm (tatt på husken) og dermed antakelig er en av de sterkeste med så liten tunnelåpning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.