Carwell Startet 21.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2018 Mener jeg har lest at min. aksellengde fra lager til propell bør være 1/2 akseldiameter. Jeg har 40 mm aksel og 32 mm fri aksel fra propell til lager. Har tidligere hatt påmontert akselanode (i tillegg til mutteranode på propell, smør på flesk?) med lgd. på 17 mm. Dette har gitt meg 15 mm avstand anode til lager, noe som antagelig er i minste laget, og jeg har vært noe skeptisk. Likevel har jeg aldri registrert spor etter slitasje mot cutless lager. Dette gjelder en Baltic med 290 Yanmar, så det er tilstrekkelig skyvekraft. I år hadde den lokale båtsjappa ikke den type/størrelse akselanode jeg pleier å bruke, og jeg satte på en som er 20 mm lang. Dette gir meg kun 12 mm fri vandring for aksel, og jeg er noe i tvil om dette vil resultere i at anoden går mot lager ved stort pådrag, og hva dette eventuelt kan resultere i. En annen ting med denne 40 mm akselanode, er at den i tillegg til å være 20 mm lang, også har en større ytre diameter, noe som resulterer i at anoden stikker 6 mm ut forbi propellbosset. Vil dette skape kavitasjon (stjele vann fra propellen), og hva kan eventuelt dette resultere i. Akselanode i tillegg til propellanode på mutter er muligens noe i overkant, men det viser seg hvert år at akselanoden tæres mye mer enn mutteranoden. Jeg er tilhenger av heller litt for mye, enn litt for lite sink. Noen synspunkter på de to fremstillinger over? Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Ingen som har noen formening om hvor stor aksial forflytning fremover er ved f. eks. 3000 omdr. på denne motor og halvplanende skrog på ca. 5 tonn? Jeg er veldig i tvil om akselanoden vil presses mot cutless lager og slite på dette, evt. andre skader som kan oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 (redigert) Jeg har også 40mm aksling og Yanmar 290 hk i en Ramin 30 litt mindre men samme type båt som Balticen. Ikke registrert noe skader på propell pga kavitasjon og merker ikke noe vibrasjoner eller slikt. Husker ikke lengde mellom propell og lager men har nok mer enn dine 32mm. Men anonden blir presset bakover mot propellen og ikke mot lageret. Kjøpte min akselanode på Maritim. Redigert 23.Mai.2018 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Dette vil vel vise på aksling når du tar opp båten. Blankt felt på aksling der den har blitt presset forover og blitt "polert" mot cutless lager når det er full belastning. Hvor mye avhenger av blant annet hvilken type motorlabber som brukes. Har selv sett at det er mindre enn 10 mm. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Takker for svar. Om jeg mister noe fart på grunn av at akselanoden er 12 mm større i diameter enn propellbosset (stikker 6 mm utenfor bosset), bekymrer meg ikke. Anoden er selvfølgelig plassert tett mot bosset, og jeg sitter igjen med 13 mm fri aksling fra anode til cutles lager. Det er ikke mye. Mitt anliggende er derfor om aksialforflytning forover av propellsystemet ved godt pådrag vil resultere i at anoden presses mot lager, og hvilken skade dette kan forårsake. Dernest om det faktum at propellen mister noe vann innerst ved bladene kan forårsake kavitasjon, og om dette er uheldig for propellen. Hvis jeg ikke får større bevegelse enn Sailorboy, ca 10 mm, burde jeg være innenfor, men tvilen er der fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Og ja, selvfølgelig spiller hardhetsgrad på motorlabber en vesentlig rolle her. Jeg vet faktisk ikke hvor harde de er, eller hva som var vanlig at Scand satte en LPA-STP 290 på i 2006. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.