Jump to content

Askeladden 605 Explorer, hva i all verden er denne "kontakten" til?

Gutenberg

Recommended Posts

Er det noen som har noen som helst ide om hva denne «kontakten» eller tilkoblingen som sitter over 12V uttaket er for noe rart?

75C46FD4-AC2C-49A0-9C77-2AF2455C426A.jpeg.d1aa0836942d6cdb0f4c4af922d20732.jpeg

Forrige eier av båten hadde ingen anelse. Det er ledninger tilkoblet på baksiden, men jeg blir ikke noe klokere av å forsøke å følge disse ledningenen i «ormebolet».

Dog kan det synes som om ledningene kommer enten fra motoren eller instrumentpanelet. (Mercury instrumenter og motor).

Trå varsomt sier nå jeg. Sorte hull har en så massiv tyngdekraft at hvis du først skrur det på rekker du nok ikke skru det av igjen før hele Sarpsborg er borte...

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Tenke også lyd, lys eller sikring. Kanskje du kan måle kontaktene på baksiden for kontinuitet og spenning hhv med tenning av og på?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Jens_P skrev for 23 timer siden:

Hva er diameter på hullet? Finnes standard uttak og plugger for 12V som er 12mm (?) og mindre enn sigarett-tenner uttak. 

Har ikke båten «for hånden» så det er vanskelig å få målt - men som du ser er det noe mindre enn standard 12V-uttaket som sitter rett nedenfor. Hullet har en pinne i midten, så det er ikke ulogisk å tenke at denne pinnen er pluss og hylsen rundt er minus/jord kanskje. 

Godt forslag. Men alarmene kommer direkte fra smartcraftinstrumentene. Imidlertid satte du meg på sporet, og nå tror jeg faktisk mysteriet er løst. Dette er en luft-temperatur-sensor.

https://www.fpmarine.com/Mercury-Smartcraft-accessory-parts-and-sensors-p/merc air temp sensor.htm

Og dermed hadde Mort1 rett :-)

Redigert av Gutenberg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...