Jump to content

Stikkontakt til teinehaler, pluss/minus kan kortslutte pga kort avstand

Skate

Recommended Posts

Jeg skal koble strøm på kontakten til min nye teinehaler, og har brukt 25 kvadrat gummikabel frem til denne. Det fulgte med «pinneskruer» som gir god kontakt, og som kabelskoen kan festes på. Utfordringen er at pluss- og minusledningen bare er noen få mm fra hverandre og ved bevegelse kommer de i kontakt med hverandre, noe som vil kunne føre til kortslutning. Er det noen som har gode løsningsforslag til dette?

ED5E6A7D-F9D8-4228-95B2-D0F843AC24E1.jpeg

552D5732-C2E8-470B-9910-26CBB6B73AF8.jpeg

5E013486-E586-4629-947E-1B469557B509.jpeg

6EA04404-C95F-4A60-B6D9-DB2769382673.jpeg

D0413F5C-D724-498A-813D-35B80E8FD8A8.jpeg

81F09C79-314F-42D2-80AF-A6E0BAB519AD.jpeg

Er det mulighet å senke eller heve den ene messing bolten, slik at de eventuellt går over og under hverandre? Hvis ikke, kan du uansett slipe vekk tuppen på kabelskoen som stikker utenfor det runde feltet på mutteren, da det ikke er en del av kontaktflaten. Deretter kan man jo klippe til en bit gummislange  eller helst noe som er litt hardere, for eksempel en bit fra en PE vannslange å legge rundt mutteren som en slags polstring, og så teipe godt over det hele.

- Kva er straumtrekket til teinehalaren?

Har ein mistanke om at kontakt og tilhøyrande støpsel, ikkje passer til oppgåva i dette tilfellet.

Dei pinneskruene som er vist på bilda er muligens resultat av kreativ problemløysing utan full kontroll på, ( kunnskap om )

alle nødvendige parameter. Dette burde vore løyst med meir eigna materiell, problemet er at det vert dyrt og stort..

Men for all del; skapar du tilstrekkelig avstand / isolerer polane, og straumtrekket er lavt nok / tid med belastning er kort nok. - så kan dette fungera.

Kjellg skrev 1 time siden:

Det der er vel en amerikansk landstrømskontakt? Helt andre sko som skal på der. Men om de pinne kan tas av så ville jeg heller terminert endehylser på lederne og stukket dem direkte inn i kontakten og skrudd fast. 

Amerikansk landstrømskontakt, er det ikkje. Det er ein europeisk industrikontakt, med låsering for å holda støpselet på plass, denne har ogso pakning som tetter mellom stikkontakt og støpsel. Om dette hadde vore den blå utgava for 230 volt, eller den raude for 400 volt ville vel dei fleste kjent den att. Gulfargen er i dette systemet 110 volt sin farge.

Om eg skulle bruka denne kontakten slik, so trur eg at eg ville skøytt på 50 kvadraten med ein stump på nokre centimeter 10 kvadrat mangetrådet og kobla denne til, etter at desse dumme skruane var hiven ut.

Dinamo skrev 8 minutter siden:

Om eg skulle bruka denne kontakten slik, so trur eg at eg ville skøytt på 50 kvadraten med ein stump på nokre centimeter 10 kvadrat mangetrådet og kobla denne til, etter at desse dumme skruane var hiven ut.

Hvordan skjøter man en 25kv. til en 10kv.? (Obs obs, går ydmykt ut her nå etter den berømmelige "kabelskotråden" :giggle:)

Bårdp skrev 3 minutter siden:

Jeg ville nå bare ha klipt vekk tilstrekkelig med kordeler for å få inn kabelen.

Det er vel ikke optimalt. Da får jo ledningen veldig lett en knekk akkurat i det punktet der kordellene blir klippet.

Bårdp skrev 3 minutter siden:

Her de det jo noe som er helt urasjonelt. Hvor mye strøm trekker egentlig forbrukeren?

Det er denne https://stokken.no/p/12985/northlift-lh300 

Den er oppgitt til å trekke 50A ved tung last.

Bårdp skrev 8 minutter siden:

Om en har noe som trekker 50A skal en vel ikke benytte kontakter som tåler 16A.? 

Ja, ikke sant? Jeg undres litt på hvorfor produsenten legger ved dettte utstyret i pakka :worry:

Men nå kommer vel snart @Skate på banen, så da får vi se hva han velger å gjøre.

Jeg har nettop montert både teinehaler og juksamaskin på denne type vanntette kontakt. dette er en 110 volts kontakt , jeg kjøpte min hos www.aliexpress.com til kr 70,- inkl frakt , men valgte å gå for 32 anpere-utgaven da maskinene drar opptil 20 ampere. Jeg tenkte at 16 amperskontakten fikk for liten kontaktflate og skapte fir stort spenningsfall. Fiskerene i distriktet forbanner de små blåe  16 ampers kontaktene, nord og ned, fordi de skaper mye trøbbel. Nå var jo også problemet mitt å få kabelen inn i pinnene på kontakten, en ide slo ned, jeg dro til ett mekanisk verksted og fikk dreid meg en pinne i messing hvor den ene enden av pinnen passet i hulle på kontaktens pinne og den andre enden med større diameter der jeg borret et hull hvor kabelen passet inn i, deretter klemte jeg messinghylsen og loddet. ser bilde. Perfekt !

kabelovergang.png

Hadde samme betenkeligheter som trådstarter da jeg kjøpte LH 200. Kappet skoene litt og la gummi mellom. Etter jeg kjøpte Hobbyfisher E 150 byttet jeg kontaktene fra 16A til 32A for å kunne bruke grovere kabel fra batteri til stikkontakt.

Begrensningene ligger i kabeltverrsnittet disse kontaktene tar. Dersom man bruker en vanlig 16A 2p+jord CEE-kontakt laget for 230v så tar disse kabler opp til 4 kvadrat for tilkobling. Det er snaut på 12v.

Dersom man går opp til 32A kontaktene av samme type så har man mulighet til å bruke 10 kvadrat. Det hjelper en del.

Alt avhenger jo av strømtrekk, lengde og akseptabelt spenningsfall, men om man bruker 10 kvadrat fortinnet kabel, får tak i en  32A stikkontakt av god kvalitet med høy IP , skrulokk og godt feste så vil nok den gjøre jobben greit. https://www.malmbergs.com/Products/2428572

For oss som bruker de utenpåliggende variantene kan tettingen ovenfra være et problem. Særlig med separate pluss og minuskabler ettersom tettingen i disse kontaktene er laget for EN helt rund kabel. Fylle opp med kitt der ledningene går ned i tettingen så det ikke blir liggende vann rundt kabelen over tetteringene.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Komodo skrev for 9 timer siden:

Hvordan skjøter man en 25kv. til en 10kv.? (Obs obs, går ydmykt ut her nå etter den berømmelige "kabelskotråden" :giggle:)

Om det skulle komma til det stykket at eg skulle skøyta ein 10 kvadrat med ein 25 kvadrat, so ville eg nok pressa ei 25 kvadrat skjøtehylse på 25 kvadraten. Deretter stikka 10 kvadraten inn i andre enden av hylsa og fylla hylsa opp med ein 16 kvadrat og pressa desse fast. So klippa av 16 kvadraten på utsiden av skjøtehylsa og gøymt det heile i ein krympestrømpe med lim.

Da har jeg vært innom Kommodo mekaniske, og fått hjelp til bøying av pinnekontakter? De ble satt i skrustikke og varmet opp med gassbrenner, før Kommodo gjorde et par kontante slag med hammeren. Nå står skruene litt lenger fra hverandre. I tillegg ble kabelskoene møysommelig slipet i den fremre delen?

Da er det mye mindre mulighet for kortslutning, selv om løsningen fortsatt er litt «kvasi».

I tillegg klamrer jeg fast kablene, slik at disse  ikke får mulighet til å endre retning.

Så vurderer jeg 32A stikk hvis ikke dette fungerer?

A7E5F980-3C3F-432E-99F6-D4129A8129C4.jpeg

D609A343-2563-4E8D-B274-F5201A276932.jpeg

2 hours ago, Dinamo said:

Om det skulle komma til det stykket at eg skulle skøyta ein 10 kvadrat med ein 25 kvadrat, so ville eg nok pressa ei 25 kvadrat skjøtehylse på 25 kvadraten. Deretter stikka 10 kvadraten inn i andre enden av hylsa og fylla hylsa opp med ein 16 kvadrat og pressa desse fast. So klippa av 16 kvadraten på utsiden av skjøtehylsa og gøymt det heile i ein krympestrømpe med lim.

Finnes en enklere metode ?

Screenshot_20180523-000354_Solar Mobile.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...