Jump to content

Propan og EU-tilpasning


stsoleil

Recommended Posts

Et lite hjertesukk, og en bønn om råd:::

Jeg har propananlegg ombord, og opplevet ifjor at ved tom

"norsk" tank (2kg) måtte jeg kjøpe nytt anlegg (3kg beholder,

reduseringsventil og slanger) i Danmark; tilkobling til den såkalte

"europeiske" passet ikke. Overgang var det ikke mulig å få fatt

i. (Læsø). Det er greit nok med to reduseningsventiler, men det blir noe tungvint

å bytte mellom disse. Har derfor lekt med tanken om å installere en

såkalt "Y"-forgrening, slik at slangen fra begge ventilene kan være fast

montrerte på denne "Y"-forgreningen.

Er det noen av dere der ute som erfaring med det samme; eventuelt

vet om der er mulig å få kjøpt en overgang slik at f.eks. dansk reduser-

ventil kan monteres på norsk 2kgs flaske???

Takknemlig for alle svar

Link to post
Share on other sites

Når vet ikke jeg om noen av dere drar sør for Danmark med båt noen gang, men hvis dere gjør det, f.eks. drar på kanalferie, vær da oppmerksom på at det finnes ingen EU-standard for ventiler på gassflasker. I Tyskland får du flasker med ventiler lik "våre". Franskmennen har (selvfølgelig) sin egen type. Spanjolene har flere typer. Der kan man få flasker med samme ventiltype som i Norge, men med butan på flasken. Forøvrig så er propan så billig i Spania (70 kr. for en 11 kg flaske, mens det koster 330-350 for samme kvantum i Norge) at hvis forbruket er litt høyt, kan det lønne seg å kjøpe en flaske med deres ventltype og gi bort flaska når du dra ut av landet. I Portugal har hvert oljeselskap sin egen ventiltype. Det gjør at du der kan velge mellom 6-7 forskjellige ventiltyper, så da bør du finne et selskap å holde deg til. Dette vet jeg fra bobilferier i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Andorra (send rapport da hvis du drar på kanalferie dit :smiley:), Spania, Portugal, Italia, Østerrike, Sveits, m.m.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...