Jump to content

Fjerning av gamle bunnstoff-rester over vannlinjen

Per M. Mathisen

Recommended Posts

Det sitter en smal stripe med gamle bunnstoff-rester over vannlinjen på min plastbåt (GP700SE), som jeg ønsker å fjerne. I min lokale båtbutikk selger de 5 liters-spann med bunnstoff-fjerner til i underkant av kr. 500, men jeg trenger bare lite grann og synes det blir i meste laget å betale. Muligens vil den dessuten løse opp primeren som definerer vannlinjen like nedenfor (?), og det ønsker jeg jo ikke.

Jeg lurer på om man bare kan bruke en sløv malingskrape, men er redd for at det vil sette merker / skrape opp gelcoaten. Muligens kan vanlig malingfjerner / lakkfjerner brukes, men det vil kanskje kunne skade gelcoaten  ?

Takknemlig for kommentarer !

Hadde samme utfordring på min båt. For høy og ikke særlig pen vannlinje.

Kan godt hende det funker med aceton eller bunnstoffjerner. Jeg brukte en liten malingsskrape. Skarpt blad, men avrundet i hjørnene etter tips på forumet her. Skrapte meget forsiktig, og pusset med 400, 800 og 1200 korning. Husker ikke om jeg gikk over med 2000 korning eller rubbing før voksing. Ble bra resultat, men selvsagt fare for å skade gelcoat med skrapen. Ikke vær for hissig med sandpapiret heller, i hvert fall ikke groveste korning.

HalvveisIMG_2088.JPG.da11ea4d44588ffbd8c2a0b334491e40.JPG

Var enda verre på babord side, så endte opp med litt høyere vannlinje til sluttIMG_2090.JPG.50ef9994a2a042febbb235166dab26ea.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...