LingeWindy Startet 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2018 Vi har nettopp kjøpt en tilårskommen Windy 25 FC fra 1984. Motoren er original, en Volvo Penta, 220 HK. Vi har nå fått startvansker på den. Selv om vi primer og gir gass så vil ikke motoren starte. Med startgass vil den fyre, og ved å pumpe gassen manuelt rett i etterkant av start så får motoren nok bensin til å fungere fint og vi kan kjøre den som normalt. Etter et par timers gange stopper vi motoren og prøver å starte igjen - men samme problem. Vi har sjekket at det er gnist, og tennpluggene er fine. Bensintilførsel generelt virker ok. Fordelerlokket er også sjekket for irr og liknende, der skal alt være fint. Noen som har opplevd noe liknende eller har tips til hva som kan sjekkes? //Reuben Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Er det fremdeles stift/kondensator -tenning på denne? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Høres normalt ut. Det er ikkje alltid bare å vri om nøkkelen å kjøre med forgassermotor. Åpne gassen og kjør starter. Om intet skjer. Vent , slå ned på gassen og prøv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
LingeWindy Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 lectron skrev 31 minutter siden: Er det fremdeles stift/kondensator -tenning på denne? Hm. det er jeg ikke helt kyndig til å svare på.. Er det noen måte å se det på? Sitér dette innlegget Link to post
LingeWindy Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Knurrbart skrev 23 minutter siden: Høres normalt ut. Det er ikkje alltid bare å vri om nøkkelen å kjøre med forgassermotor. Åpne gassen og kjør starter. Om intet skjer. Vent , slå ned på gassen og prøv igjen. Har prøvd å gi gass under starting, men uten hell. Det er kun ren startgass på boks som har hjulpet så langt. Det kan virke som at forgasser ikke får nok bensin til selve oppstarten, men når startgass brukes og jeg da kan gi gass på hendelen på motoren, så går motoren helt fint etter en stund. Kan det være noe tett i forgasseren? Noen har foreslått at det kan være gammel bensin eller rusk i drivstoffet, men da hadde vel ikke motoren gått så fint etter at den har startet med startgass..? Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 (redigert) Som knurrbart sier, som har greie på dette her, så starter disse ikke helt av seg selv, men god tenning hjelper. Gammel stifttenning og kondensator fungerer helt utmerket, men stift må justeres innimellom og kondensator kan bli defekt Eĺlers er der jo ingen pumpe på disse som går før motoren faktisk sviver. En litt slarvete drivstoffpumpe eller tilbakesig av drivstoff vill også gi litt trøbbe Redigert 22.Mai.2018 av lectron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LingeWindy Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 lectron skrev 2 minutter siden: Som knurrbart sier, som har greie på dette her, så starter disse ikke helt av seg selv, men god tenning hjelper. Gammel stifttenning og kondensator fungerer helt utmerket, men stift må justeres innimellom og kondensator kan bli defekt Skjønner. Så dere tror ikke det er noe problem med bensintilførselen eller forgasser, altså? Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 (redigert) 5 minutes ago, LingeWindy said: Skjønner. Så dere tror ikke det er noe problem med bensintilførselen eller forgasser, altså? Nødvendigvis ikke, men det skader nødvendigvis ikke å ta en rens og justering på forgasser, men det er relativt robuste og dimensjonerte greier. At pumpen virker har du fått bekreftet da den tross alt kjører når du har fått start Men gå over tenningen...sjekk stift og kondensator evt. bygg om til "elektronisk" Redigert 22.Mai.2018 av lectron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Hadde en slik motor for 15 år siden med samme symtomer, byttet plugger og fordelerlokk så funka alt normalt Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 (redigert) Siden motoren går som normalt etter den først starter så er det ingenting galt med den. Den trenger bare en liten service inklusive sjekk av tenntid hadde sikkert ikkje vært å forakte. Redigert 23.Mai.2018 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Det sitter vel en noe sliten Rochester forgasser med tilhørende innsug på denne ser det ut til? Etter det jeg har hørt så har de litt svakheter over tid, så det kan hende at noe av årsaken ligger der. Istemmer på sjekk av fordeler, tenning, pluggkabler og plugger. Det er de billigste tiltakene. Sitér dette innlegget Link to post
Haill Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Hei. Har du sjekket/ byttet drivstoff filter? Sitér dette innlegget Link to post
LingeWindy Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 pero skrev On 23.5.2018 at 21.38: Det sitter vel en noe sliten Rochester forgasser med tilhørende innsug på denne ser det ut til? Etter det jeg har hørt så har de litt svakheter over tid, så det kan hende at noe av årsaken ligger der. Istemmer på sjekk av fordeler, tenning, pluggkabler og plugger. Det er de billigste tiltakene. Godt mulig det er en Rochester, iallefall er den original fra da motoren ble satt in i 1984. Nå har jeg fått utelukket at det har noe med tenningen å gjøre, ikke noe galt med fordeler, tenning, pluggkabler eller plugger. Forgasseren får rett og slett ikke bensin. Ikke engang når jeg primer med belg eller kinner under start. Flottørkammer er knusktørt uansett hva jeg gjør. Når jeg heller litt bensin rett inn i forgasseren så starter den fint som bare det. Er det noen som vet om det er en "oppstartsdyse" i forgasseren som kan være tett? Hvis ikke så er vel neste punkt bensinpumpa, men den ble bytta i 2016, så burde være helt fin... Blir ikke helt klok på dette. Sitér dette innlegget Link to post
LingeWindy Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Haill skrev On 27.5.2018 at 14.06: Hei. Har du sjekket/ byttet drivstoff filter? Drivstoffilter var relativt nytt, men jeg har uansett bytta det nå. Hjelper ikke. Har også blåst gjennom bensinslangene både gjennom filteret og før filteret for å se at det er fri tilgang til tanken og der går luften helt fint gjennom. Mystisk. Sitér dette innlegget Link to post
LingeWindy Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 haig skrev On 23.5.2018 at 12.12: Hadde en slik motor for 15 år siden med samme symtomer, byttet plugger og fordelerlokk så funka alt normalt Fordelerlokk og plugger er nettopp bytta på denne. Vel og merke før symptomene oppstod, men burde være helt fine. Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Får den drivstoff? Har du tilbakesig? Her begynner pumpen å gå først når motoren går. Ingen tenningsnøkkel som starter en el. pumpe, så null priming i forkant. Kan være som å starte en gammal påhengs uten å "presse belgen" Sitér dette innlegget Link to post
LingeWindy Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 lectron skrev 3 minutter siden: Får den drivstoff? Har du tilbakesig? Her begynner pumpen å gå først når motoren går. Ingen tenningsnøkkel som starter en el. pumpe, så null priming i forkant. Kan være som å starte en gammal påhengs uten å "presse belgen" Nei, forgasseren får rett og slett ikke bensin. Ikke engang når jeg primer med belg eller kinner under start. Flottørkammer er knusktørt uansett hva jeg gjør. Når jeg heller litt bensin rett inn i forgasseren så starter den fint som bare det. (Vet ikke helt hvordan jeg ser om det er noe tilbakesig..) Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 (redigert) Ja da er jo neste spørsmål legitimt nok. Er pumpen helt på "G" Grei å skifte, om litt plundrete. Ikke er den dyr heller. Gå nå en gang til over hele drivstofflinja først. Sjekk at der ikke er mulighet for å suge luft eller er smålekkasjer. Bensin lukter så kraftig at det avsløres behagelig enkelt Edit: pumpe ny 2016 Redigert 29.Mai.2018 av lectron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 (redigert) Sjekk pumpetrykk/fløde. Sjekk nåleventil og flottør funksjon. Nåleventilen er den som åpner og stenger bensintilførselen avhengig av posisjonen på flottøren. Har du ikke bensin ut fra pumpa så kan det være at den suger luft . Hull/sprekker i slanger på sugesiden eller filter som ikke er tett i pakningene. Har du typen med glass i bunnen og filter over kan det være lekk i gummipakningene som ligger mellom. Redigert 29.Mai.2018 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Jeg ville tatt av bensinslangen ved forgasseren, puttet enden i en tom colaflaske og sett om det kom bensin når jeg kinnet motoren. Hvis det kommer bensin da er forgasseren neste . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LingeWindy Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 lectron skrev 14 minutter siden: Ja da er jo neste spørsmål legitimt nok. Er pumpen helt på "G" Grei å skifte, om litt plundrete. Ikke er den dyr heller. Gå nå en gang til over hele drivstofflinja først. Sjekk at der ikke er mulighet for å suge luft eller er smålekkasjer. Bensin lukter så kraftig at det avsløres behagelig enkelt Ja, skal gå over igjen. Hvis jeg får utelukket stopp i tilførsel, samt at dfeilen ikke ligger i forgasser, så er det nok pumpa som må til pers. Sitér dette innlegget Link to post
LingeWindy Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Viking28-79 skrev 9 minutter siden: Sjekk pumpetrykk/fløde. Sjekk nåleventil og flottør funksjon. Nåleventilen er den som åpner og stenger bensintilførselen avhengig av posisjonen på flottøren. Har du ikke bensin ut fra pumpa så kan det være at den suger luft . Hull/sprekker i slanger på sugesiden eller filter som ikke er tett i pakningene. Har du typen med glass i bunnen og filter over kan det være lekk i gummipakningene som ligger mellom. Flottørfunskjonen ser bra ut med det blotte øye, men nåleventil er nytt for meg så det skal jeg prøve å finne ut av! Er den lett tilgjengelig/synlig? Sitér dette innlegget Link to post
LingeWindy Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 NilsPils skrev 5 minutter siden: Jeg ville tatt av bensinslangen ved forgasseren, puttet enden i en tom colaflaske og sett om det kom bensin når jeg kinnet motoren. Hvis det kommer bensin da er forgasseren neste . . . Det skal jeg gjøre, men jeg får bare tatt den av rett før bensinpumpa, ikke ved forgasseren. Fra bensinpumpen og opp til forgasseren er det solide metallrør, og jeg er litt i tvil om jeg skal skru på disse uten mekanikerhjelp.. Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 3 minutes ago, LingeWindy said: Det skal jeg gjøre, men jeg får bare tatt den av rett før bensinpumpa, ikke ved forgasseren. Fra bensinpumpen og opp til forgasseren er det solide metallrør, og jeg er litt i tvil om jeg skal skru på disse uten mekanikerhjelp.. Den sviver flott når den har startet (?), så disse tingene tror jeg virker. Jeg antar den er tyngre å starte proporsjonal med hvor lenge sen har stått(?), underforstått, det skapes luft mellom gasser og drivstoff i drivstofflinje. Sitér dette innlegget Link to post
LingeWindy Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 (redigert) lectron skrev 4 minutter siden: Den sviver flott når den har startet (?), så disse tingene tror jeg virker. Jeg antar den er tyngre å starte proporsjonal med hvor lenge sen har stått(?), underforstått, det skapes luft mellom gasser og drivstoff i drivstofflinje. Egentlig tvert imot. Motoren kan gå fint en time og vel så det. Jeg slår den av. Og får ikke start igjen. Men dersom den har stått en dag i ro, og jeg prøver å starte, så er det som om den har noe bensin i forgasseren siden den gjør et halvkvalt forsøk på å starte, før den putrer litt og gir seg. Sviver fint når den starter, ja. Redigert 29.Mai.2018 av LingeWindy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.