Jump to content

Røyk fra Bravo-drev etter vinter og impellerbytte

Asgeir85

Recommended Posts

Hei,

Jeg har er Arctic blue RIB med en Mercruiser 4.3 MPI med Bravo drev.

Denne har inntak av sjøvann under båten, men med lukker kjølekrets for kjøleveske.

Jeg har akkurat fylt opp motoren for kjøleveske i vareveksleren, samt byttet impelleren i vannpumpa. Impelleren var helt ødelagt så dette var helt nødvendig.

Koblet opp hageslagen og kjørte den inn på vanninnsuget   Når jeg nå starter opp så kommer det mye røyk via propellen. Røyken er lysgrå i fargen.

Båten står på land, og har vært tømt for vann innvendig. Noe som er galt, eller kommer røyken til å forsvinne når vannpumpa fyller opp kjølekretsen med vann?

Kjørte den veldig kort, mest for å sjekke at det ikke var noe lekasjer rundt vannpumpa.

Noen tips? Råd?

Kan det ligge igjen noen deler fra den gamle impelleren som blokkerer for en del av kjølingen med det resultatet at vannet som kommer ut av eksosen blir for det meste vanndamp pga for lite vanngjennomstrømning?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Eller så enkelt at eksosen går ut nede ved propellen ?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Da er båten på sjøen og ligger til bøye. Når jeg senket drevet så virker det som en sikring har slått ut. All strøm til motoren ble helt død. Gikk ca 1 time så fikk jeg start på denne igjen uten noe problemer. Alt dette skjedde på land. Når jeg nå sjøsette båten så ble alt dødt 15 - 20 sek etter at jeg fikk denne på vannet. Har prøvd å bytte batteri to gangen med 13.8 V spenning uten noe effekt. Dagen etter fikk jeg på strøm i displayet i 10 sek før alt ble svart igjen. Kan det være hovedsikringen? Se vedlagt bilde av denne med litt æring på ene koblingen. Noen som har noe tips?

Hva kan være galt?

det er ikke antydning til liv selv med nytt batteri og av/på med hovedstrømsbryter etc.

Ikke noe lys i display, radio eller bensinpump. 

Tips?

8F5E0331-5BE5-4C89-9B15-9D024ECB95BC.jpeg

Det er en automatsikring og du kan vel prøve å trykke på den røde knappen. er den slått ut skal du kunne

trykke den på plass. Er den ikke løst ut, er det en mm eller så klaring når du trykker.

Koble fra batteri eller skru av strøm med hovedbryter, så kan måle med et multimeter på ohm området om det er gjennomgang på de to tilkoblingene på baksiden.

Eller med spenning på måler du mellom minus på batteri og de to lednnings koblingene om det er spenning.

Skal være 12v på begge, om det bare er på en er sikringen løst ut eller defekt.

Men uansett er det sikkert best å bytte den ut med en ny. Tror det er 60 A og du få kjøpt ny

hos Ravns Garage eller en annen Mercruiser forhandler.

Biltema har multimeter om du ikke ha det fra før.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Da håper jeg at dette hjelper.

Eneste som bekymrer meg er at display også er dødt. Selv om batteri er nytt og hovedstrømsbryteren er ny.

Skal være strøm gjennom begge disse da den startet før jeg satte den på sjøen.

Har bestilt ny bryter nå, så håper problemet løses når denne er på plass.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...