Asgeir85 Startet 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2018 Hei, Jeg har er Arctic blue RIB med en Mercruiser 4.3 MPI med Bravo drev. Denne har inntak av sjøvann under båten, men med lukker kjølekrets for kjøleveske. Jeg har akkurat fylt opp motoren for kjøleveske i vareveksleren, samt byttet impelleren i vannpumpa. Impelleren var helt ødelagt så dette var helt nødvendig. Koblet opp hageslagen og kjørte den inn på vanninnsuget Når jeg nå starter opp så kommer det mye røyk via propellen. Røyken er lysgrå i fargen. Båten står på land, og har vært tømt for vann innvendig. Noe som er galt, eller kommer røyken til å forsvinne når vannpumpa fyller opp kjølekretsen med vann? Kjørte den veldig kort, mest for å sjekke at det ikke var noe lekasjer rundt vannpumpa. Noen tips? Råd? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Kan det ligge igjen noen deler fra den gamle impelleren som blokkerer for en del av kjølingen med det resultatet at vannet som kommer ut av eksosen blir for det meste vanndamp pga for lite vanngjennomstrømning? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Eller så enkelt at eksosen går ut nede ved propellen ? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Asgeir85 Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Det ryker ut kun via propellen ja. Usikker på om det ligger igjen noen deler i systemet, men de fleste løse delene lå igjen i pumpehuset, samt i starten av slangen som går ut. Skal ikke eksosen gå ut via propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Asgeir85 Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Håper eksosen reduseres når vannpumpa fyller systemet med vann. Skal prøve igjen i ettermiddag ? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Eksos ut via propell hub, vann skal komme ut inne ved transom, ett hull på hver side. Ha nok vann trykk, impeller klarer ikke å trekke vann om den er tørr. Har du kjørt lenge uten vann, så er det risk for at impeller går i stykker. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Asgeir85 Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Nei, satte på vann med en gang jeg startet opp. Innsugs slangen er gjennomsiktig så jeg ser det kommer inn vann og hører impelleren går rundt. Det kom også litt vann ut gjennom transom, men mulig den må kjøres litt for å fylle opp alle kammer først? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Ha nok trykk på vannet og la motor gå en stund, så vil røyken normalt avta når motor blir varm. Ryker den mye ved oppstart er det ofte en eller flere glødeplugger som er gåene. Skal iallefall slutte å ryke etter en til to minutter. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Asgeir85 Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Takk for svar, skal prøve når den sjøsettes om få dager. ? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Eksosutslippet er lokalisert nede ved propellen på disse drevene. Helt normalt at det ryker der, spesielt ved kaldstart når eksosutslippet er stort. For øvrig vil en ny og tørr impeller kunne ha problemer med å dra inn tilstrekkelig kjølevann fra slange. Da ryker det gjerne litt ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
Asgeir85 Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 Da er båten på sjøen og ligger til bøye. Når jeg senket drevet så virker det som en sikring har slått ut. All strøm til motoren ble helt død. Gikk ca 1 time så fikk jeg start på denne igjen uten noe problemer. Alt dette skjedde på land. Når jeg nå sjøsette båten så ble alt dødt 15 - 20 sek etter at jeg fikk denne på vannet. Har prøvd å bytte batteri to gangen med 13.8 V spenning uten noe effekt. Dagen etter fikk jeg på strøm i displayet i 10 sek før alt ble svart igjen. Kan det være hovedsikringen? Se vedlagt bilde av denne med litt æring på ene koblingen. Noen som har noe tips? Hva kan være galt? det er ikke antydning til liv selv med nytt batteri og av/på med hovedstrømsbryter etc. Ikke noe lys i display, radio eller bensinpump. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Det er en automatsikring og du kan vel prøve å trykke på den røde knappen. er den slått ut skal du kunne trykke den på plass. Er den ikke løst ut, er det en mm eller så klaring når du trykker. Koble fra batteri eller skru av strøm med hovedbryter, så kan måle med et multimeter på ohm området om det er gjennomgang på de to tilkoblingene på baksiden. Eller med spenning på måler du mellom minus på batteri og de to lednnings koblingene om det er spenning. Skal være 12v på begge, om det bare er på en er sikringen løst ut eller defekt. Men uansett er det sikkert best å bytte den ut med en ny. Tror det er 60 A og du få kjøpt ny hos Ravns Garage eller en annen Mercruiser forhandler. Biltema har multimeter om du ikke ha det fra før. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Asgeir85 Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Skal sjekke opp dette. Men har du noe formening om hva eventuelt annet det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Den du har avbildet er hovedsikring, så om den er def eller ute, får ikke starter solenoiden spenning. Det gjør heller ikke drev tilt motor. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Asgeir85 Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Da håper jeg at dette hjelper. Eneste som bekymrer meg er at display også er dødt. Selv om batteri er nytt og hovedstrømsbryteren er ny. Skal være strøm gjennom begge disse da den startet før jeg satte den på sjøen. Har bestilt ny bryter nå, så håper problemet løses når denne er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Men radioen din skal jo ikke være koblet via den automatsikringen der. Her bør du nok finne frem multimeteret ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.