Jump to content

Albin nova, lekkasjer fra pakkboks og dieseltank


Byggeleder

Recommended Posts

Hei

Har funnet 2 stk lekkasjer på båten

1. Det kommer inn litt saltvann ved gjennomføringen til akslingen, når motoren går.

2. Det er en liten diesel lekkasje fra det midterste  røret i underkant av dieseltanken (se bildet). Tror dette er en form for retur slange fra motoren.

Jeg er ny i gamet, og lurer på hvordan man enklest fikser dette. Mest usikker på lekkasjen ved akslingen. Har hør snakk om noe man skal stramme etter hvert, for og tette rundt akslingen (talgpakning??), men kan ikke se det her.

Hjelp og tips mottas med takk

IMG_0649.jpg.f91edcf7bd6f1163d7d82d827ade1d4c.jpgIMG_0654.jpg.c6fd963f33b7a0073084a55f63ee769d.jpg

IMG_0653.jpg.8b901d7a7413559502cdb6b5c6443ce8.jpg

Link to post

Det ser ut som en pakkboks med simmeringer og den er enten fett eller oljesmurt. Om den lekker må simmeringene byttes. Hva er i andre enden på den svarte slangen som er koblet på pakkboksen?

 

Er det selve dieselslangen som lekker eller lekker det i koblingen på tanken?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Guest Avmønstret#

Og så har du et jur ved siden av der, det er helt ypperlig for da kan du tappe av et par liter nå og da for å inspisere om du har vann eller mye skit i dieselen. 

 

Tettingen rundt akslingen er oljesmurt, det første du må gjøre er å sjekke hvor mye olje det er i beholderen, den finner du i enden av slangen som kommer opp fra tetningen. Hadde tilsvarende på ei snekke og der brukte jeg vanlig motorolje, noe som fungerte uten at jeg skal si at det var riktig type olje. 

--

Ang lekkasjen av diesel, hvis det er tørt "oppover" så lekker det antagelig i overgang stengekran og slange. Ville stengt krana, åpnet slangeklemmene og inspisert slange osv. Så evt kappet et par cm av slangen og re- montert. 

 

Drypper det diesel etter du har tatt av slangen så er problemet lengre opp. Ut fra bildet ser det vått ut på mutteren på stengekrana, dvs over slangen. Hvis så tilfelle, uten at jeg vet hvordan disse kranene er bygd opp, ville jeg løsnet ørlite på mutteren og så strammet opp for å se om det tetter. Ville hatt en plugg eller noe parat i tilfelle det du driver med gjør at krana går ut av funksjon eller noe så du kan plugge for å slippe å fylle kjølen med diesel. 

 

Vanskelig å se ut fra bildet men krana i bakgrunnen, den som er koblet på et filter (til dieselvarmer?) ser litt rar ut, og tilsvarende med stoppekrana. Ser ut som den er sauset inn med noe, muligens noe for å få den tett eller noe? Jeg tipper det har vært et tilsvarende problem med lekkasje fra den krana på ett tidspunkt? 

 

Syns også drivstoffslangen inn på det filteret i bakgrunnen kanskje burde vært tredd lengre inn og dobble klemmer. Men krana er stengt så den er kanskje ikke i bruk? 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...