Jump to content

Doproblemer Lukt og lekkasje

FrøkenKaptein

Recommended Posts

Når jeg skal skal pumpe/fylle vann i do er pumpa veldig hard i tillegg til at det lekker litt vann ut helt øverst på pumpa. 

Sliter også med vond lukt som jeg regner med kommer fra septiken. 

Har sjekket lufting. Den er ikke tett. 

Noen gode forslag til hvor jeg skal begynne å lete etter feilen? 

Legg ut et bilde av pumpa. Merke?

sitter ofte en o-oring rundt stempelstangen. 

Mer opplegget gammelt ?  

Om den er har/ treg er nødløsningen en skje med olivenolje eller lignende oppi skåla. Så pump ut. 

Varig løsning er å bytte pakningsett eller demontere pumpa og smøre den opp med noe vannfast greie av et slag. 

Dvs, blir det bedre av olivenolje, så har du lokalisert årsaken til tregheten. ? 

-går den tregt både opp og ned? 

lukter det når du pumper inn vann, særlig om det har stått ubrukt noen dager, så er det råttent sjøvann som har stått i slangen. Slik er livet. ? 

er det alltid dårlig lukt, bytt alle septikslanger, til kvalitetsslanger. Luktende slanger kan verifiseres ved å legge en varm, fuktig klut på slangen i 5 min. Lukt på kluten. En kosejobb som  er oppbyggende og bygger karakter! ?

Redigert av Eureka (see edit history)
Guest Avmønstret#

Hjelper også, dvs kan hjelpe, å slumpe på Green Viking som drar i gang bakterieveksten i tanken. 

Resten av problemstillingene dekket Eureka strøkent. En ting er å døpe båten, men dåpen som "båtfolk" er første septikksjau. Den kommer du ikke til å glemme ?

Glemte å nevne at jeg byttet pumpe i fjor, nettopp pga av de problemene jeg har. 

Kanskje jeg har montert feil? 

Får skru den fra hverandre igjen og prøve på nytt. Og smøre. 

Ble overrasket når jeg åpnet septiktanken i går og så hvor mye som ligger igjen etter at tanken liksom skal være tom. Der var det mye go`saker....... Kanskje ikke rart det lukter. Har spylt og tømt til det bare var klart vann igjen. Og hatt på Gamazyme Toilet Cleaner. Den burde gjøre susen. Men det forklarer fremdeles ikke hvorfor det er så hardt å pumpe.

Skal også prøve varm klut på slangene. 

Takk for tips :) 

Det kan være at slangen mellom toalett og septik også bør byttes? De har levetid normalt på 7-8 år. Da begynner de enten å dunste eller å være tette av urinstein. er ikke sikkert det er pumpa det er noe feil med - om slangen er tett ?

Jeg skyller alltid septik systemet med masse ferskvann etter bruk. Tankene er definitivt ikke tomme bare fordi man har tømt de... 

Når båten ligger lenge stille er det alltid minst halvfull tank ferskvann med en god klunk sanitærvæske på tanken. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...