Jump to content

Trenger tips til beskyttelse rundt fortøyningspullert

seilfred

Recommended Posts

Hei,

etter mange års bruk har tauverket gnagd seg godt ned i relingslisten omkring fortøyningspullerten (Se bilder). 

Trenger tips til å utbedre og lage en bedre løsning. 

Har allerede tegnet et utkast til en ring som skulle være i rustfritt (i to halvsirkler satt sammen), men det kanskje finnes andre kreative og gode løsninger?

Tenkte også på å bare lime fast en ring av tykt lær. Hvordan ville det fungere?

evt. Hvem kan lage sånne detaljer i rustfritt på bestilling?

kom gjerne med kreative gode løsninger!

ps. Det sorte er bare litt tech7 som midlertidig fix på de værste stedene. Det er ikke en permanent løsning...

2AB55A60-0400-4637-A725-3ABCDBCF84EB.jpeg

7D8006FD-1AB4-470C-A65F-B43F5715BA97.jpeg

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

? Hehe! ser den.. tyter alltid litt ekstra ut når en legger fra seg tuben osv..

Vel, ser ut som at jeg nok ble overbevist om lær her, det burde ikke bli et veldig dyrt eksperiment. Så vil jeg prøve å lime med sika, og hvis det av en eller annen årsak ikke skulle hefte skikkelig, så går jo ikke hverken verden eller båten under av den grunn....

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Hei

Pullerten din liknar på dei eg har på ein av kaiane mine. Eg plar legga tauet over den vassrette stonga, slik at tauet ikkje ligg mot kaikanten. Du kan nok gjera det same med båten din. Det utbetrar ikkje slitasjeskaden, men hindrar at det skjer i gjen.

Elles har eg mest tru på ei tynn syrefast plata, over skaden, slik som nemnt over.

Ask

Ask: Takk for tips. Jeg knyter ofte en trippel halvstik "oppeifra og ned" når jeg gjør fast i hjemme-havn for lengre perioder, så blir det ikke så mye gnag i bunnen av pullerten.

Popeye70: Den ser grei ut til mye, men tror den blir for "fremmedelement-aktig" for min smak her... kjekk sak å vite om at finnes dog..

Havlengt:  Er helt enig i at en syrefast ring ville være det mest slitesterke og stilrene hvis man fikk det til. Det som taler imot er:

1) Det kan fort bli et dyrt eksperiment å få det laget.

2) Ettersom pinnen på pullertene ikke kan tas av, så må jeg dele ringene i to deler og sette sammen. Da kan det bli vrient å få til en fin krumning på relingslisten.

3) Skal jeg skru den fast skikkelig må jeg ha en viss diameter på skruene for å få det til å sitte. Samtidig vil jeg forsenke skruene for at de ikke skal kunne gjøre skade på tauet. Da må platen være av en viss tykkelse, og igjen blir den nok vanskelig å krumme på relingslisten.

Jeg vet ikke hvor tykk plate man kan bøye uten særlige verktøy, men noe sier meg at hvis jeg skal kunne forsenke skruer av den størrelse som kreves her, så bør platen være omkring 4mm tykk eller noe i den stil? det tror jeg blir tøft å bøye eller??

Roger Jo: Høres heller ikke så dumt ut. Du tenker f.eks. araldit? Utfordringen ligger vel kanskje i å få det riktig pent. Har du prøvd selv noen gang? isåfall, hvordan ser det ut?

Foreløpig synes jeg stadigvekk lær virker som beste løsning. Også fordi det er reversibelt, og ikke så kostbart.. Men, jeg hører gjerne motargumenter eller andre forslag!

seilfred skrev 1 time siden:

Roger Jo: Høres heller ikke så dumt ut. Du tenker f.eks. araldit? Utfordringen ligger vel kanskje i å få det riktig pent. Har du prøvd selv noen gang? isåfall, hvordan ser det ut?

Foreløpig synes jeg stadigvekk lær virker som beste løsning. Også fordi det er reversibelt, og ikke så kostbart.. Men, jeg hører gjerne motargumenter eller andre forslag!

Så en laget en slik fike på ei skøyte og der det ble ok.

Mulig det var fordi dollbordet var lakket.

westsystem er bra.

Men uansett bør du få laget hel  "ve " før du bekler med noe annet.

Så ingen skade skjedd hvis du ikke blir fornøyd.

Penest blir rustfritt.

Lages i to deler med skjøten som teaken og felt de inn så  det blir jevnkantet med teaken,..

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 måneder senere...

Synes det er vakkert med litt slitt, skurt teak. Det har gått mange år, og slitasjen er bare så vidt synlig.

Når det gjelder å heve festepunktet på pulleren vil jeg bare si følgende:

-Armen forlenges, dermed også belastningen på pulleren.

-Legg aldri et halvstikk den omvendte veien (siste stikk i bunnen). En dårlig vane, og det kan i alvorlige situasjoner være umulig å løsne.

Ulydia skrev 3 minutter siden:

Synes det er vakkert med litt slitt, skurt teak. Det har gått mange år, og slitasjen er bare så vidt synlig.

Når det gjelder å heve festepunktet på pulleren vil jeg bare si følgende:

-Armen forlenges, dermed også belastningen på pulleren.

-Legg aldri et halvstikk den omvendte veien (siste stikk i bunnen). En dårlig vane, og det kan i alvorlige situasjoner være umulig å løsne.

Kan du forsåvidt ha rett i , og det har jeg ikke tenkt på må jeg innrømme.. 

Kan forøvrig si at jeg fikk lagd en prototype på en lærlapp som jeg synes ble ganske bra. Tror det blir en grei løsning, men fargen på prototypen var jeg ikke fornøyd med, så jeg skal ha skaffet noe annet lær.  Jeg lovte jo bilder, og har ikke glemt det, så det kommer:thumbsup:..

• 1 år senere...

Nå er det en stund siden denne tråden, men endelig har jeg fått samla meg til å komme videre med prosjektet.

Jeg endte i sin tid med å lage en lærlapp som et prøveprosjekt: 

E1CA8A2B-5859-403D-876D-BA26F6997985.jpeg.a2fc4e2c4426c2ea3d4f80b969ab73e3.jpeg

Dette ble jeg imidlertid ikke særlig fornøyd med, og har tenkt lenge på hvordan jeg skulle løse det. 

Etter endel overveielser falt valget på å prøve å hule ut litt rundt pullertene og fylle med epoxy. 
Brukte dremel med en slags rund treskjærer-bit for å lage uthulningen, og brukte lærlappens form som mal. 

2CB4A7B6-9791-4EFA-808A-D84044207BB4.jpeg.702dc3410a01769f4bd724bcd111f496.jpeg

Har eksperimentert en del med forskjellig epoxy blandinger med både teakflis og pulverbeis og alt mulig for å prøve å treffe sølvfargen på teaken best mulig.
B7A1AE87-715F-45A3-963E-C6E1A4BC20BC.jpeg.1add7bac8201ec08d2139360904bc64c.jpegIngenting ble perfekt, men til slutt endte jeg med Westsystem epoxy med tilhørende collodial silica for å gjøre den tykk. Deretter bittelitt hedins pulverbeis «Sølvfarget«, og en liten dæsj av denne teakfilleren:

image.jpg.ca895adf683b004519780a8c0109db02.jpg

deretter å tape og kline på

6CB41747-7CBB-49FE-AC63-E619F961298C.jpeg.4d251895e1328b81fe0ec8c9ca9ad179.jpeg

til slutt å slipe med sandpapir. Ble ikke ferdig, for jeg gikk tom for sandpapir, men det gir et inntrykk hvertfall. Som sagt blir det jo ikke et perfekt match i fargen, men for meg er det nært nok til at det ser akseptabelt ut. Det blir hvertfall sterkere og bedre enn før!, og for det meste ligger der jo en fortøyning over alikevel. Får komme tilbake med helt ferdig resultat. 
7A5F5DCE-15B9-45E5-8B47-E246011D55F5.jpeg.8b2f33a6fa9c7d9cc81e4bf582fd497a.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...