Lars Martin Startet 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2018 Hei og hå. Fikk av undervannshuset mitt etterhvert, men det står igjen noen skruebiter. Forstår jeg det rett hvis jeg kjører flamme på aluminium og wise-grip på skruen I første omgang? Når jeg får dem ut. Hvilket materiale skal de nye skruene være? Tenker syrefast, siden dette er i båt. Men vil ikke da hele undervannshuset og stammen (aluminium) bli offeranoder for skruene.? Vanskelig nok å finne riktige skruer, så jeg vil gjerne ha dem i riktig materiale med en gang. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Nordsjøfarer Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Hei, det må nok en aldri så liten temperatur økning til og du bør ta å banke litt på selve skrueresten som står igjen før du prøver å skru, bruk gjerne en meget god rustløser som du vet virker... Hvis du får de løs så må du rense gjengene nøye med en gjengetapp og bestill nye originale skruer og sett de inn med marinegrease. NB!! Viktig å få vekk all oksyden fra gjenger når man er så heldig å få skruen hel eller knekt ut... og marinegrease på nye skruer... Sitér dette innlegget Link to post
Zaz Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Og hvis en ikke får ordentlig tak med tang/wisegrip kan en evt. prøve å file skruen flat på to sider og så bruke skiftenøkkel (stille så trang som mulig) - eller wisegrip/liten skrustikke el.l.... Skruene bør nok ha en hviss diameter så det ikke står igjen for lite etter slipingen, men som siste forsøk før en må bore ut skruen er det jo uansett verdt et forsøk. Funker forresten også på skruehoder der sliss/kryssporet er ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Takk for tipsene. Det er altså kun originale bolter som gjelder? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
ivar Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 jeg ville varmet på boltene , deretter på med rustløser av "freeze shock" typen - denne trenger godt inn. Flere ganger. Wurth har en bra en , biltema har også en , den heter hurtigrustløser Og så er det å være tålmodig og forsiktig når de skal skrus ut , lirk frem og tilbake Leste også om en spesialpasta her inne for en stund siden som visstnok skal være tingen for slikt , men husker da ikke hva den het. Dyr men verdt det om den funker like bra som det påstås Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
emilskj Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 (redigert) Vært gjennom samme operasjon. Tok med en orginalskrue til Tools og ba om en i samme dimmensjon og materiale. Vil tro orginalskrue ville blitt adskillig dyrere. Tools fører også "freeze and release" spray, som jeg er veldig glad i:-) Redigert 23.Mai.2018 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Lars Martin Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 emilskj skrev 7 minutter siden: Vært gjennom samme operasjon. Tok med en orginalskrue til Tools og ba om en i samme dimmensjon og materiale. Vil tro orginalskrue ville blitt adskillig dyrere. Husker du hvilket materiale de er laget av? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
emilskj Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Nei, det er akkurat det jeg har glemt. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
TorgeirH Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 (redigert) Jeg byttet nettopp noen lignende, jeg antar at de er rustfri\syrefast (jeg byttet de i hvertfall med rustfritt). Husk at du har offeranoder på motoren som skal dekke både motor og skruer som er av edlere legering. Redigert 24.Mai.2018 av TorgeirH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Fikk ikke tak i riktig dimensjoner lokalt. Så da bestilte jeg originale. Av Herholdt Andersen. Da de var nærmeste Yamaha pusher som tok telefonen. Kommer om en uke omtrent. Sa da har jeg litt tid til å få ut de gamle restene. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Dinamo Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Mi oppskrift er å skjera spor i skruestumpen med ei baufil, og so bruka slagskrujern og hammer. I denne oppskrifta trengs ogso ein masse tålmodighet. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Glød skruen, og kjøl den ned til iskald. Da krymper skruen. Så endel bestemte kakk med en lett hammer på enden, og skruen er løs......somregel. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Må ha bedre fryse spray en den jeg fikk tak i i dag, hvertfall? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
tb55 Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Dersom du får skruen rødglødende -- en fille og en bøtte med vann. Tilnærmet gratis, og meget effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Tøft. Må bare få dem rødglødende. Det klarte ikke flammekasteren min. Prater vi sveiseutstyr? Er egentlig sånn elektro fyr. Og vi prøver helst å få til at ting ikke er rødglødende? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 For å få løs de skruene ville jeg gjort følgende: Gi skruene et par kontakte kakk med en tung hammer (liten feisel). Det knuser korrosjon som ligger i gjengeforbindelsene. Sett på en stor wisegriptang, evt. liten rørtang med skarpe riller i kjeftene. Rørtang gir deg så godt tak at du kan dra av skruene (knekke dem), men du får ikke "jukket" begge veier. Ville derfor valgt wisegrip. Så ville jeg varmet på alugodset med en propan blåselampe. Helst en turbotouch som gir en veldig konsentrert flamme. Så er det å lirke forsiktig frem og tilbake til den begynner å løsne. Etter å ha fått opp skruen gjenger jeg alltid opp hullet med en tapp. Smøreremedier og oljer dropper jeg for å få ut slike skruer. Når du varmer på alugodset utvider det seg, og du får klaring i gjengene. Varmer du opp skruen som mange tipser om over, vil skruen utvide seg, og når den blir kald går den tilbake til (omtrent) samme størrelse som før. Fordelen er at prosessen kan knuse irr/korrosjon som ligger i gjengeforbindelsen. Lars Martin skrev On 24.5.2018 at 0.12: Det er altså kun originale bolter som gjelder? Nei, hvorfor trekker du den konklusjonen? Alle slike skruer på påhengere er av rustfritt stål. Finner du en skrue med riktige gjenger og dimensjon kan du bruke den. Bruk vannfast fett eller aluminiumspasta når du monterer. Obs: IKKE bruk kobberpasta!! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars Martin Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Takk for tipsene. Prøvde å varme godset rundt først, da det virket mest logisk for meg. Har prøvd kakk med hammer. Wise grip, rørtang, kutte spor til stor flattrekker. Prøvde å få tak i andre skruer, men fant ikke noe lokalt. Så da ble det bestilt originale. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.