Jump to content

Sleipner SP55 baugpropell virker ikke

Sequoia

Recommended Posts

Skulle gi et lite skyv med baugpropellen i ettermiddag. Den ga bare fra seg et par små ynk, og lysdioden ved joysticken ble mørk. Har vært vann i "electronic interface" tidligere (lang historie...), men nå tre år og 400 motortimer senere har det irret kraftig.

Er det noen som vet pris og tilgjengelighet på denne?

20180523_211003.jpg

20180523_211224.jpg

Brigg skrev 20 minutter siden:

Er det verdt et forsøk på å rengjøre kretskortet? F.eks med VD40 og tørke forsiktig med tørkepapir?

Ja jeg rengjorde det med WD40 nå, og en tannbørste og litt tørkepapir. Koblet sammen igjen men virket ikke. Tenker det fort kan ha blitt en kortslutning og at en komponent har fått brudd. Ringer Seatronic i morgen tidlig og prøver med et nytt, og satser på at det gjør susen. Håper ikke det er noe mer alvorlig.

Det var tydeligvis ikke bare interface-boksen. Sikringen på 250A hadde også gått. Har byttet den nå og får lys i lysdioden til joysticken, men når jeg tar den til høyre eller venstre skjer det ingenting og lyset slukner. Når joysticken ikke betjenes kommer lyset tilbake. 

Noen tips? Jeg googler etter koblingsskjema nå.

Bare ad notam: for å løse opp og fjerne irring på elektronikk er nok isopropanol å foretrekke fremfor wd40 e.l.

Fås kjøpt f.eks her: https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-kontor-fritid/kontorstilbehor/kjemi-spray-lim/spray-olje-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358

Da løste det seg til slutt. Siden jeg har en SP55S thruster har ikke den ledningssett for interface-bokser med IPC. IPC er en beskyttelsekrets/-funksjon som skal beskytte kontaktoren og sørge for at den legger seg til en av sidene ved feil. Så nå med oppgradert ledningssett og den nye interface-boksen jeg kjøpte i går fungerer det. Fulgte forøvrig feilsøkingsguiden @tami linket til, så fikk konstatert at motor og kontaktor/solenoider fungerte. For å finne ut at jeg måtte ha nytt ledningssett var jeg nødt til å snakke med Sleipner direkte. Fikk strålende hjelp derfra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...