Jump to content

volvo penta tamd31a begge dieselfilter skiftet, blåser luft i dieseltank og ikke diesel i filter


hønemor

Recommended Posts

Har en volvo penta tamd 31a! Dieselfiltrene ble skiftet i dag. Når dieselfilteret skulle fylles opp med diesel igjen, kunne det virke som det ble blåst luft inn i dieseltank i stede for å sue diesel inn i filter. Hva er galt...eller hva gjør vi galt?

Link to post
hegra skrev for 9 timer siden:

Om det ene filteret står mellom tank og pumpe må lufteskrua på dette være stengt, mens det etter pumpa må være åpen. Mulig det dere gjør feil.

Nå har vi prøvd dette alternativet, men det funket ikke...andre forslag?

Link to post

Litt info om hva dere gjør hjelper. Følger dere boka når luftingen foretas ? Om lufta går tilbake til tank, hvordan høres det ut, bobler det eller suser det i tanken ? Kan være tilbakeslagventil i pumpa som svikter, men forstår ikke helt at den klarer og presse lufta helt tilbake til tanken så lenge lufteskrua på filter etter pumpa er åpen. Hvordan føles pumpa når den brukes?

Link to post

Skulle tro at slangene til og fra pumpa er byttet om, men det er vel ikke mulig går jeg ut fra, for de er vel ikke rørt. Når det pumpes så trykker man membranen i pumpa ned og det suges drivstoff fra tanken. Når håndtaket slippes så er det ei kraftig returfjær som presser membran opp igjen og drivstoffet presses mot  filteret etter pumpa. Når lufteskrua på filter stenges blir det overtrykk i filter og da vil membranen og returfjær bli stående nede ei stund pga motrykket. Da føles pumpa sløv og lett da det kun er hendelen som kommer i retur og ikke membran med sin returfjær. Vil bare nevne dette for mange tror det er motsatt, at man presser diesel mot filteret når man trykker ned, og at pumpa skal bli tyngre når man stenger lufteskrua på filteret.

Kan jo virke som denne pumpa har havarert eller tilbakeslagsventil inne i den har løsnet. Blærepumpe av typen som brukes på påhengere kan jo kobles på for og se hvordan luftingen går da, men den får ikke motoren til gå permanent. Da må ny original settes inn eller elektrisk fødepumpe er jo en mulighet.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Takk for svar. skal diskutere mulighetene med min mann. Syns bare det er rart...for skift av dieselfilter har jeg oppfattet ikke skal være så vanskelig. Skal se på

mulighetene du har tipset om..så får vi se om vi finner ut av det.

Link to post

...men ville båten ha fungert da? Båten er ny for oss ( kjøpt i høst, brukt) og vi er amatører på motor...filtrene er byttet ut slik de stod da vi overtok. Vi har kjørt et par turer med båten og den har gått fint. Men plutselig ville den ikke starte. vi skiftet det enkleste filtere først og kom oss hjem med det. Så tenkte vi å skifte neste filter( som må fylles på ny med diesel)...og da oppstod problemet. 

Redigert av hønemor (see edit history)
Link to post

Om det bare er filtere som er rørt så glemmer vi ombytting av slanger. Motoren ville ikke kunne gå om det var skjedd , som du sier. Tror kanskje pumpa er ok også siden dere klarer og presse luft ned til bunnen av tanken. Da må det være spuns tett et eller annet sted etter pumpa som er årsaken, men ville ikke utelukke pumpa helt heller da tilbakeslagsventilen i pumpa skal hindre drivstoff og gå tilbake mot tanken.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
hegra skrev 57 minutter siden:

Om det bare er filtere som er rørt så glemmer vi ombytting av slanger. Motoren ville ikke kunne gå om det var skjedd , som du sier. Tror kanskje pumpa er ok også siden dere klarer og presse luft ned til bunnen av tanken. Da må det være spuns tett et eller annet sted etter pumpa som er årsaken, men ville ikke utelukke pumpa helt heller da tilbakeslagsventilen i pumpa skal hindre drivstoff og gå tilbake mot tanken.

...tett er en mulighet. Vi fylte tanken helt opp før filtrene ble tette og måtte skiftes. Sjekk av diesel i tank viser at tanken er uren.Men hvor kan den være tett da?

Redigert av hønemor (see edit history)
Link to post
Normarco skrev 47 minutter siden:

Om tanken er høyere enn dieselpumpen er det en magnetventil på tilførselen. Sett på tenningen på motoren og luft som normalt.

...ok...vi får prøve ut dette også. pumpen ligger lavere en tanken. Så det kan forsøkes. Synd vi fikk problemer nå som godværet er på topp...forhåpentligvis kommer vi til å finne problemet. takk for innspill

Redigert av hønemor (see edit history)
Link to post
Normarco skrev On 24.5.2018 at 21.48:

Om tanken er høyere enn dieselpumpen er det en magnetventil på tilførselen. Sett på tenningen på motoren og luft som normalt.

Vi forsøkte nå å ha på tenningen mens diesel ble forsøkt pumpet inn i dieselfilteret igjen...men desverre uten hell. Vi skjønner ikke dette. Er det flere forslag?

Link to post

Åpne rett etter pumpen og se hva som kommer ut der. Kommer det luft har du lekkasje mellom tanken og pumpen eller i membranen på pumpa. Vet ikke hvilken type filter du har, men mange har en o-ring i filterholderen som filteret tetter imot. Denne kan lekke.

Regner med at lufta kommer inn i tanken via returen. Hvis ikke må begge ventilene i pumpa være defekt.

Hvis det er lite futt i pumpa med utrøret åpent kan du tørne motoren litt. Hjelper ikke noe av dette kan membranen i pumpa være sprukket. Hold for utløpet på pumpa og blås i inntaket. Skal være helt tett.

Kan også være sprekk i slangen fra tank, dårlig tiltrekt slangeklemme eller at sugerøret inni tanken er sprukket eller knekt.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
mons skrev for 4 timer siden:

Åpne rett etter pumpen og se hva som kommer ut der. Kommer det luft har du lekkasje mellom tanken og pumpen eller i membranen på pumpa. Vet ikke hvilken type filter du har, men mange har en o-ring i filterholderen som filteret tetter imot. Denne kan lekke.

Regner med at lufta kommer inn i tanken via returen. Hvis ikke må begge ventilene i pumpa være defekt.

Hvis det er lite futt i pumpa med utrøret åpent kan du tørne motoren litt. Hjelper ikke noe av dette kan membranen i pumpa være sprukket. Hold for utløpet på pumpa og blås i inntaket. Skal være helt tett.

Kan også være sprekk i slangen fra tank, dårlig tiltrekt slangeklemme eller at sugerøret inni tanken er sprukket eller knekt.

Hei. Dette høres ut som en mulighet. Vi har sjekket o-ringene og forsøkt å legge dem på plass igjen flere ganger, uten å få noe hjelp i det. Har sjekket noen av slangene, men muligens ikke alle...Mulig vi må sjekke pumpa, forstår ikke helt at den er defekt, men vi får sjekke..er det vanskelig? Tusen takk for alle tips...håper vi finner feilen før godværet tar slutt. 

Link to post

det filteret dere har skiftet, er det en sånn filter med gjennomgående skrue på, altså sånn lang skrue på toppen som holder filter sammen, og er dette et filter med vannutskiller, er det et sånn filter, så kan dem være litt vanskelige å få tette hvis det ikke monteres helt riktig, det skal også være pakning både på lufteskrue og den skruen som holder filter sammen, hadde vært kjekt med et bilde av filter, dette filteret skal fylles med diesel gjennom lufteskrue, så stenges lufteskrue og lufteskrue på det filteret nærmest motor åpnes, så pumpes det til det kommer ren diesel ut lufteskrue, husk å stramme lufteskrue mens dere pumper

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post

En grei måte og teste pumpa på er og ta slangen av ved grovfilteret. Det er filteret som er plassert mellom tank og motor, altså før pumpa. Putt slangeenden opp i ei lita kanne med diesel . Åpne lufteskrua på finfilter  eller ta slangen av her også. Finfilter er det som er fastmontert på motor og er etter pumpa. Pump og se om det nå kommer diesel ut ved lufteskrua eller i slangeenden som er tatt av ved finfilter. Det skal det gjøre.                                                            Dette med og dreie litt på motor som mons nevner er også viktig. Kjør den ett sekund eller to på starteren og kjenn om håndpumpa endrer seg.  

Link to post
Andor skrev 49 minutter siden:

det filteret dere har skiftet, er det en sånn filter med gjennomgående skrue på, altså sånn lang skrue på toppen som holder filter sammen, og er dette et filter med vannutskiller, er det et sånn filter, så kan dem være litt vanskelige å få tette hvis det ikke monteres helt riktig, det skal også være pakning både på lufteskrue og den skruen som holder filter sammen, hadde vært kjekt med et bilde av filter, dette filteret skal fylles med diesel gjennom lufteskrue, så stenges lufteskrue og lufteskrue på det filteret nærmest motor åpnes, så pumpes det til det kommer ren diesel ut lufteskrue, husk å stramme lufteskrue mens dere pumper

Tusen takk for innspill...vi håper å få undersøkt mer på onsdag...tiden stekker ikke til....Tar med meg alle tipsene til da...satser på at noe av det dere har kommet med, vil være riktig. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...