Jump to content

volvo penta tamd31a begge dieselfilter skiftet, blåser luft i dieseltank og ikke diesel i filter


hønemor

Recommended Posts

hegra skrev 39 minutter siden:

En grei måte og teste pumpa på er og ta slangen av ved grovfilteret. Det er filteret som er plassert mellom tank og motor, altså før pumpa. Putt slangeenden opp i ei lita kanne med diesel . Åpne lufteskrua på finfilter  eller ta slangen av her også. Finfilter er det som er fastmontert på motor og er etter pumpa. Pump og se om det nå kommer diesel ut ved lufteskrua eller i slangeenden som er tatt av ved finfilter. Det skal det gjøre.                                                            Dette med og dreie litt på motor som mons nevner er også viktig. Kjør den ett sekund eller to på starteren og kjenn om håndpumpa endrer seg.  

vi gjør nye forsøk på å finne feilen på onsdag...tiden til reperasjon begrenset seg med travle dager med småbarn og arbeidsgelg. Gir beskjed om vi har fått det til da.

Link to post
mons skrev On 26.5.2018 at 23.52:

Prioriter å legge ut bilde av opplegget. Mange som gjerne vil hjelpe, men det blir mye mer presist hvis vi ser hvilke filtere, pumpe osv du har. Du har ikke et bilde fra du kjøpte båten el?

Her ses dieselfiltrene og deler av motor. Beklager sen respons Mons...vi ble heftet av vannlekasje i huset. 

Skal det være et dieselfilter på selve motor også...noen utenfor fora har nevnt det?...men vi har ikke observert det. Skal ned i båten i morgen. Håper å finne feilen da. Beklager...tror ikke vi har fått bilde av pumpa.

FDEE2A29-01D7-4FB2-9596-5A889F86ED0A.jpeg.731ded07a42deede78a49a1d2b46d534.jpegCFF133EE-DA9C-4844-A4CF-047C94A19BCA.jpeg.23f69738c1d4619e15d67ff59953f00c.jpeg

Redigert av hønemor (see edit history)
Link to post
hønemor skrev 13 minutter siden:

Her ses dieselfiltrene og deler av motor. Beklager sen respons Mons...vi ble heftet av vannlekasje i huset. 

Skal det være et dieselfilter på selve motor også...noen utenfor fora har nevnt det?...men vi har ikke observert det. Skal ned i båten i morgen. Håper å finne feilen da. Beklager...tror ikke vi har fått bilde av pumpa.

FDEE2A29-01D7-4FB2-9596-5A889F86ED0A.jpeg.731ded07a42deede78a49a1d2b46d534.jpegCFF133EE-DA9C-4844-A4CF-047C94A19BCA.jpeg.23f69738c1d4619e15d67ff59953f00c.jpeg

Den røde krana på grovfilteret ser ut som er lukket. Er det du som har lukket tilførselen til filteret. Eller er det bare gjort da du skiftet filterinnsatsen. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Mener det skal være et filter på motor rett under pumpa på BB side. Er et såkalt spin-on filter som ligner oljefilter på SB side. Men ser du har et eldre cav filter i tillegg til grovfilter så dette var litt rart. Tamd 31 a er jo en eldre utgave enn de som kom senere så litt usikker egentlig, men de fleste motorer ble levert med finfilter montert på motor , selv de eldste.    Kan hende cav filteret har vært fast på motor tidligere, men flyttet på for og få lettere tilgang.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Bergstad skrev for 6 timer siden:

Den røde krana på grovfilteret ser ut som er lukket. Er det du som har lukket tilførselen til filteret. Eller er det bare gjort da du skiftet filterinnsatsen. 

tror bare det er gjort undee skiftet...men skal se på muligheten.

Link to post
hegra skrev 35 minutter siden:

Dårlig bilde på tlf min , men det kan se ut til at det grå filteret bare har ett rør tilkoblet. Er ikke filteret i bruk eller er det jeg som ser feil ?

Hva mener du? skal det gå to rør ved siden av hverandre...eller er det røret inn til tanken eller røret ned til finfilteret du ikke ser?

Link to post

Tror jeg klarte og se det nå så det er sikkert riktig , et rør inn og et ut. Det fra tanken er vel det med kranen på som går til det hvite filteret. Så skal det gå et ut fra det hvite til håndpumpa, så et fra pumpa og inn på det grå, så et fra det grå og inn på høytrykkpumpa. Stemmer sikkert dette, men da må nesten det grå ha blitt flyttet på og det er ikke utenkelig, men sjekk under håndpumpa, det er der finfilter sitter på nyere utgaver ihvertfall.

Link to post

Har ni bytt filter på den grå "filter hållaren"?

kolla så att inte den gamla packningen sitter kvar i filter hållaren så att ni har fått på dubbla packningar när ni satte i nytt filter.

Ett hände för mig och då tog den tjuvluft där.

Det övre packningen på filtret på bilden.

cav-style-fuel-filter-original-colours-20987-p.jpg

Link to post
hegra skrev for 11 timer siden:

Dårlig bilde på tlf min , men det kan se u

Ekberg skrev for 8 timer siden:

Har ni bytt filter på den grå "filter hållaren"?

kolla så att inte den gamla packningen sitter kvar i filter hållaren så att ni har fått på dubbla packningar när ni satte i nytt filter.

Ett hände för mig och då tog den tjuvluft där.

Det övre packningen på filtret på bilden.

cav-style-fuel-filter-original-colours-20987-p.jpg

Hei. vi har sjekket...ingen doble pakkninger. Vi har sjekket filter, grov og finfilter. Skal grovfilter fylles helt med diesel? 

Vi har forsøkt og lukke kranene på begge filtrene...og pumpen pumper fortsatt luft! Jeg tenker at om noen av slangene var tette...skulle det ikke komme luft i tank...eller? ..luften finner vei gjennom to forskjellige slanger...er den ene stengt...kommer det gjennom det andre! Kan det være tilbakeslagsventilene som det er noe galt med?

En annen ting er at det kan se ut som det er lagt opp mulighet til tilløp for drivstoff til motor..men det er ikke dobbelt opp med filter...den ene slangen ser ut til å gå direkte til pumpe? Min svigerfar syntes dette så rart ut(han har hatt båt i mange år...og gjort dette med filteret mange ganger før). Vi har sjekket sugerør ned til tank...ingenting tett der heller. Ingen lekasjer i slanger som vi kan se eller høre...1B596C4D-E44D-4C4C-8D32-6FE8F161450B.jpeg.0a659df4f5dad94e253522677b4a6810.jpeg8FB4ED61-AB66-469F-ACF6-FB60AD70220C.jpeg.40bee6cdf70308d60651c4a3f39768af.jpegA7C18623-0E88-41CD-B091-A98FACEBE6C0.jpeg.e8a24f19ab8396c965d4b371a35894a2.jpegFCB20A5D-D233-4838-9B83-D3B55C1E9FA7.jpeg.c48d78c27fc88eb5bd1d38d06aa28b76.jpeg

Link to post

Det lille filteret er oppå tanken er vel til dieselvarmeren. Men det dukket opp en ny kran ved det grå filteret. Er det to eller tre rør ut fra den. Er det tre så er det mulig det er en treveis kuleventil og den stenger og åpner på en annen måte enn en toveis. Eller er det bare to rør på et 90 graders bend ? Blir ikke flere svar fra meg i kveld så håper andre kan bidra .

Link to post

Se bilde 3 over det minste filteret har to skruer på toppen, den ene er til å holde filter og glasset på plass. Den andre som ser ut til å være skrudd opp noe omdreininger. Menner denne skal skrus helt ned for å åpne diesel tilførselen. Har lignende hos meg som går til agregatet. Den står helt nede på mitt.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Bergstad skrev for 1 time siden:

Se bilde 3 over det minste filteret har to skruer på toppen, den ene er til å holde filter og glasset på plass. Den andre som ser ut til å være skrudd opp noe omdreininger. Menner denne skal skrus helt ned for å åpne diesel tilførselen. Har lignende hos meg som går til agregatet. Den står helt nede på mitt.

Hei. Skruen ble skudd nesten helt ned ved lufting...men ingen forskjell. Vi er blitt tipset om ventilene i pumpa...at de muligens blir stående feil pga smuss. Så det blir nok neste steg. Litt vanskelig å komme til..men vi får prøve.

Link to post
hegra skrev for 2 timer siden:

Det lille filteret er oppå tanken er vel til dieselvarmeren. Men det dukket opp en ny kran ved det grå filteret. Er det to eller tre rør ut fra den. Er det tre så er det mulig det er en treveis kuleventil og den stenger og åpner på en annen måte enn en toveis. Eller er det bare to rør på et 90 graders bend ? Blir ikke flere svar fra meg i kveld så håper andre kan bidra .

Det er et ‘T-kryss’...og dette skjønner vår båtkjenner seg ikke på. For oss er funksjonen ukjent

Link to post

Hvis det er et t kryss må du sjekke stillingen. Står gjerne stemplet inn i enden på skruen som stikker ut i enden av håndtaket hvor løpene inni ventilen går. Kanskje den er åpen rett ned og at det er en tappeslange?

Når du lufter kan du åpne lufteskruer mm før fødepumpen hvis de ligger under dieselnivået i tanken. Da skal det renne ut diesel.

når du begynner å pumpe må alle koblinger og skruer før pumpen være stengt inklusive den oppå det grå filteret. Du lager undertrykk og vil suge inn luft hvis ikke.

Litt usikker på den matepumpen du har, men tror det sitter en 8 mm skrue på toppen. Skrur du opp den kan du ta av lokket og gjøre ren en sil inni der når du først er i gang.

Hvis en eller flere av ventilene i matepumpen er kaputt eller henger vil det uansett ikke komme inn luft.

Enten kommer det luft inn igjennom en lekkasje eller åpen slange/kran før eller i matepumpen eller så er det bare lufta som står i filterene som pumpes ut i returen på tanken.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post

Bildene ble bedre på pc. Et T-kryss ja og kranen like over . Da er kranen vanlig toveisventil. Kan det være en hjemmelaget variant av dobbelt racorfilter. Tanken bak det er om det ene går tett så stenger man det med krane, og åpner det andre med sin krane. Det er for og slippe filterbytte i stiv kuling for og si det slik . Men er det noe slikt du har burde jo det originale finfilteret på motor også vært der, altså tre filtere totalt. Uansett kan dere vel ta slangene som fører til og fra pumpa av, putte enden av slangen i ei kanne diesel og pumpe og se om den da virker. Gjør den det så får vi gruble over hvordan dette skal fungere. En tegning hvordan rør og slanger går helt fra tank til høytrykkpumpe hadde og gjort seg, for det er ikke lett og se det på bildene.

Link to post
hønemor skrev for 3 timer siden:

 

her har du feilen, på det ene filteret står lufteskrue åpen, det skal også være pakning der, den skruen som er bakenfor den du skrur sammen filteret med, det er det gråe caw filteret, det skal også være pakning på den lange bolten som filteret skrues sammen med, så her er det manko på 2 pakninger

A7C18623-0E88-41CD-B091-A98FACEBE6C0.jpeg.e8a24f19ab8396c965d4b371a35894a2.jpeg

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Andor skrev 11 minutter siden:

her har du feilen, på det ene filteret står lufteskrue åpen, det skal også være pakning der, den skruen som er bakenfor den du skrur sammen filteret med, det er det gråe caw filteret, det skal også være pakning på den lange bolten som filteret skrues sammen med, så her er det manko på 2 pakninger

A7C18623-0E88-41CD-B091-A98FACEBE6C0.jpeg.e8a24f19ab8396c965d4b371a35894a2.jpeg

 

images.jpeg

Link to post

Enig med Andor, men hvis det grå filteret er finfilter som kommer ETTER pumpa skulle det kommet både luft og diesel ut ved lufteskrua. Er det derimot to forfilter som er FØR pumpa og kan kobles til og fra med kranene etter behov , må også denne skrua være stengt under pumpinga. En skisse over hvor rør og slanger går hadde gjort seg. Hvor går de to slangene som er festet på pumpa skulle vært greit og vite.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
hegra skrev for 5 timer siden:

Enig med Andor, men hvis det grå filteret er finfilter som kommer ETTER pumpa skulle det kommet både luft og diesel ut ved lufteskrua. Er det derimot to forfilter som er FØR pumpa og kan kobles til og fra med kranene etter behov , må også denne skrua være stengt under pumpinga. En skisse over hvor rør og slanger går hadde gjort seg. Hvor går de to slangene som er festet på pumpa skulle vært greit og vite.

dette er et såkaldt separator filter, som samler opp slam og div i bunnen, så dette er ikke finfilter, det er tapping i bunnen på noen av dem filtrene også, noen med glassbunn og noen med alubunn, kan også legge til det filtrene kan være vanskelige å få tette eller montert rett sammen igjen, her må en være nøye når filter monteres sammen, både med pakninger og at filtrene står riktig montert, er utrolig mange som har hatt problemer med å få dem her filtrene tett igjen, men det har med uerfarenhet og feilmontering, alle lærer, og husk også at den bolten som holder filterdelene sammen må ikke trekkes til for hardt, da går det ut over pakninger og annleggsflater på delene

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post

Stemmer dette Andor, men hønemor finner ikke flere filter enn de to som er avbildet. Det originale finfilteret skulle stått under håndpumpa på motoren. Det burde vist på bildene om det var der. Derfor var tanken at det grå er brukt som finfilter. Det er ingen ting i veien for og bruke det som finfilter bare innsatsen er fin nok. Men så dukket et nytt bilde opp med en krane og en T - kobling. Så spørsmålet er i hvilken rekkefølge dieselen går i dette systemet.

Link to post
Andor skrev for 18 timer siden:

 

images.jpeg

Et det noen som har et visuelt bilde på hvordan det skal monteres..med disse små pakningene på toppen?...disse pakningene...er de flate ellet runde som en strikk? ..gummi regner jeg med?

...sorry alt bryet vi forårsaker...og mange tusen takk for alt engasjementet til alle. Vi er amatører så dette tar nok mer tid enn for drevne båteigere.

Redigert av hønemor (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...