Jump to content

volvo penta tamd31a begge dieselfilter skiftet, blåser luft i dieseltank og ikke diesel i filter

hønemor

Recommended Posts

hønemor skrev 7 minutter siden:

Et det noen som har et visuelt bilde på hvordan det skal monteres..med disse små pakningene på toppen?...disse pakningene...er de flate ellet runde som en strikk? ..gummi regner jeg med?

...sorry alt bryet vi forårsaker...og mange tusen takk for alt engasjementet til alle. Vi er amatører så dette tar nok mer tid enn for drevne båteigere.

pakningene er flate og skal ligge under hodet på skruene mot gods på lokket

Andor skrev 11 minutter siden:

pakningene er flate og skal ligge under hodet på skruene mot gods på lokket

pakninger av gummi...sant? ...for det var en metalring under lufteskruen...men den skal muligens ikke være der da?

Hei alle sammen! Nå har vi blitt klokere...men ikke funnet feilen! Det ser ut som begge filtrene er koblet til tank!system altså filter 1 med skruespak på topp: tank, slange med kran, filter, til T-kryss og kobling ned til pumpe...vi ser ingen filter etter pumpe. 

Filter 2 system: tank, slange uten kran til filter, kobber- rør koblet til t-kryss(hvor også det andre filteret har tilkobling), via slange videre til pumpa. 

Når vi kobler av slange av filter og ned i kopp med diesel, sues diesel opp...ingen retur av diesel. 

vi har satt på feil pakninger i forhold til det dere har sagt nå...vi prøvde med gummi..så dette må vi jo endre på. Men er det ikke rart at det ikke er filter ETTER pumpa???

sender med bilder tatt i dag...se da vekk fra pakningene på filteret som da er feil. DDF90161-1BA9-4270-9636-924119EB024E.jpeg.cc67f5033d1b3471199fa9bfc13bb2e5.jpeg1974A6A9-75E8-4F28-8D33-45B02F6409C9.jpeg.0b4159a37396005a9c32f5440d979cce.jpegD9B9FCE1-C6BC-4655-9A68-E90F3420EF2C.jpeg.c2ad94f0ac28385c40ff5b6602c437b2.jpeg83745ECF-CAC4-4B89-BF17-6EA9329DE62C.jpeg.647966e635181fbad4a285dfea87d022.jpegCBEA205D-831D-49A5-908F-21383A94366A.jpeg.a83fe587049c1002ff22394aa0e2a4fb.jpegD8AD301B-36B6-41A9-BDF0-99CFF9ECF895.jpeg.62e08f4219d771e3b613e53e857d4774.jpegB2D43C0F-35CA-4E90-9B3B-C941F717F1D9.jpeg.ce790644c2bc7c008f408ea26b748b4d.jpegAFAE5B63-C431-483C-BAC1-A3ADC9E99BDF.jpeg.ccbd44a2d3dce097b68599d01fd07b7c.jpeg

D8FD652D-6859-4CD7-8480-B1C6866F89E1.jpeg

Redigert av hønemor (see edit history)
Martine29f skrev for 7 timer siden:

Når du demonterer forfilterkopp, så dukker det opp en stålkule i et rør. Husk at den svarte pakningen skal ligge øverst og kula under. Gjorde den samme brøleren nettopp. 

Vi ser ingen kule i filteret.

Da var det som jeg antok. Meningen er og bare bruke et filter. Går det ene tett så åpner man for det andre og stenger det som tettet seg. Ypperlig løsning om filter tetter seg i stiv kuling. Men originalfilteret ETTER pumpa er rett og slett fjernet. Jeg ser festene til det. Her går vel slangen rett fra fødepumpa, og rett inn på høytrykkpumpa( nederste bilde)og det er en uvanlig løsning. Om det gjør noe, hakke peiling, men det går jo greit og bare kjøpe et filter som plasseres på egnet sted. Originalplasseringen er ikke egnet og det stikker nesten dypere enn motoren så det har kanskje ikke vært plass til det. Nå må jo luftingen skje via høytrykkpumpa men det har dere vel gjort forsøk på.

hegra skrev 12 minutter siden:

Da var det som jeg antok. Meningen er og bare bruke et filter. Går det ene tett så åpner man for det andre og stenger det som tettet seg. Ypperlig løsning om filter tetter seg i stiv kuling. Men originalfilteret ETTER pumpa er rett og slett fjernet. Jeg ser festene til det. Her går vel slangen rett fra fødepumpa, og rett inn på høytrykkpumpa( nederste bilde)og det er en uvanlig løsning. Om det gjør noe, hakke peiling, men det går jo greit og bare kjøpe et filter som plasseres på egnet sted. Originalplasseringen er ikke egnet og det stikker nesten dypere enn motoren så det har kanskje ikke vært plass til det. Nå må jo luftingen skje via høytrykkpumpa men det har dere vel gjort forsøk på.

Hei Hegra. Tuuuusen takk for svar. Jeg har ingen erfaring med båtmotor...så jeg vet faktisk ikke hva høytrykkspumpa er?...mulig min svigarfar har forsøkt det...uten at jeg er blitt forklart at det er prøvd. Men...hvor finner jeg den og hvordan ser den ut...har ikke manualen tilgjengelig her hjemme.

Jeg tror ikke høytrykkspumpa er prøvd...ettersom medhjelperen vår ikke forstod seg på dette systemet. Vi har forholdt oss til den lille pumpa på bildet.

Først må jeg rette meg selv. Det bør absulutt være finfilter ETTER pumpa da det hvite racorfilteret er for grovt. Det er bare tiltenkt større urenheter.  Høytrykkpumpa er på det nederste bildet der hvor slangen ender. Den er det bare motoren som driver, ingen håndpumpe på den. Men den har ei eller to lufteskruer som skal åpnes når dere pumper med håndpumpa. Så nå må jeg rette på dere da jeg tidlig i tråden spurte om dere fulgte boka og svaret var ja??.                 Stemmer det at slangen på nederste bilde bare går rett til håndpumpa ?

hegra skrev 17 minutter siden:

Først må jeg rette meg selv. Det bør absulutt være finfilter ETTER pumpa da det hvite racorfilteret er for grovt. Det er bare tiltenkt større urenheter.  Høytrykkpumpa er på det nederste bildet der hvor slangen ender. Den er det bare motoren som driver, ingen håndpumpe på den. Men den har ei eller to lufteskruer som skal åpnes når dere pumper med håndpumpa. Så nå må jeg rette på dere da jeg tidlig i tråden spurte om dere fulgte boka og svaret var ja??.                 Stemmer det at slangen på nederste bilde bare går rett til håndpumpa ?

Jeg tror det. Vi har jo lest manualen...og prøvd å følge den. Men vi har ikke forstått sammenhengen på systemet før i dag med disse filtrene. Men når jeg ser på bildet av dieselsystemet..,på tegningene...ser jeg bare ETT filter i manualen....

de to nederste slangene som du bare så vidt ser på nederste bildet går ned til håndpumpa.

Hva har vi gjort feil sier du?..,hva er ikke blitt gjort etter boka? høytrykkspumpa eller noe annet?

Beklager igjen vårt kunnskapsnivå på motor...men vi prøver å lære?

hønemor skrev 9 minutter siden:

Jeg tror det. Vi har jo lest manualen...og prøvd å følge den. Men vi har ikke forstått sammenhengen på systemet før i dag med disse filtrene. Men når jeg ser på bildet av dieselsystemet..,på tegningene...ser jeg bare ETT filter i manualen....

de to nederste slangene som du bare så vidt ser på nederste bildet går ned til håndpumpa.

Hva har vi gjort feil sier du?..,hva er ikke blitt gjort etter boka? høytrykkspumpa eller noe annet?

Beklager igjen vårt kunnskapsnivå på motor...men vi prøver å lære?

Da antar jeg at om vi skal bruke grovfilteret...så må vi få koblet til et finfilter ETTER pumpa?

Kan det andre filteret (cav) brukes i nødsituasjon?

bruk kobber skiver, kjøp gjerne noen ekstra så dere har liggende i båten, jeg har alltid brukt kobber pakninger, og dem holder tett, lufting må gjøre riktig, dere trenger ikke å lufte på filter, så lenge dere har lufting på høytrykks pumpe, så når dere lufter så skal dere se at den koppen av glass på filter fylle seg opp, så da er det bare å pumpe til det kommer ren diesel ut lufteskrue på dieselpumpe, husk å stenge lufteskrue samtidig med at dere pumper når det kommer ren diesel ut lufteskrue på pumpe, ellers så kan det fort komme luft inn i systemet, etter det så kan dere løsne på et rør på dieseldyse så resterende luft kommer ut der

Redigert av Andor (see edit history)

Ville kjøpt et finfilter. Hvis slange som går mellom håndpumpe og høytrykk pumpe er lang nok kapper du den på midten og kobler filteret inn der og finner et egnet sted og feste filterholder. Skal du starte den slik det er nå må lufteskrue på det grå filter stenges og skivene må på plass. Det hvite ville jeg stengt med kranen mens det grå må ha åpen kran. Så åpnes lufteskrue på høytrykkpumpa (står i boka) og pump helt til det kommer diesel uten luft ut her. Så er det lettere og følge boka på resten av luftinga enn at jeg forklarer det her. La de to filterene være som de er. Det er en god løsning, men det er altså et nytt finfilter som må til. Det lille filteret oppå tanken er trolig montert fordi tidligere eier har vært klar over at finfilter mangler , men det er ikke noen god løsning i lengden. Jeg trodde det var til dieselvarmer . Dårlig tid til og forklare nå så får prøve senere.

Bare en liten tanke du sier det blåser i tanken. Hvor mye diesel er på tanken. Hva med stigerøret kan det ligge akkurat i overkant av av dieselen slik at du ikke får sugt opp.:worry:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Bergstad skrev 4 minutter siden:

Bare en liten tanke du sier det blåser i tanken. Hvor mye diesel er på tanken. Hva med stigerøret kan det ligge akkurat i overkant av av dieselen slik at du ikke får sugt opp.:worry:

Glem denne tanken jeg hadde ser i de første innleggene at dere fylte tanken helt opp før bytte:crazy: men har dere åpnet mannlokket og sett etter om noe stenger for stigerøret.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Etter det jeg forstår får de diesel ut av det hvite racorfilteret. Men og bruke det uten nytt finfilter er riski . Det er så grovt at jeg er redd det kan komme urenheter i høytrykkpumpe og dyser og da blir dette et enda større problem. Det andre har etter det jeg forstår det lille filteret oppå tanken i tillegg, men langt fra noen god løsning det heller. Så nytt finfilter før noe annet hadde  vært det beste. Vi vet jo ikke hvor grovt det grå er heller. Denne lufta som kommer i tanken kan vel være via returen som mons var inne på for lufteskruene på høytrykkpumpa har ikke vært åpnet enda, men usikker på det.

hegra skrev for 8 timer siden:

Ville kjøpt et finfilter. Hvis slange som går mellom håndpumpe og høytrykk pumpe er lang nok kapper du den på midten og kobler filteret inn der og finner et egnet sted og feste filterholder. Skal du starte den slik det er nå må lufteskrue på det grå filter stenges og skivene må på plass. Det hvite ville jeg stengt med kranen mens det grå må ha åpen kran. Så åpnes lufteskrue på høytrykkpumpa (står i boka) og pump helt til det kommer diesel uten luft ut her. Så er det lettere og følge boka på resten av luftinga enn at jeg forklarer det her. La de to filterene være som de er. Det er en god løsning, men det er altså et nytt finfilter som må til. Det lille filteret oppå tanken er trolig montert fordi tidligere eier har vært klar over at finfilter mangler , men det er ikke noen god løsning i lengden. Jeg trodde det var til dieselvarmer . Dårlig tid til og forklare nå så får prøve senere.

Min mann finner ikke navn på

noe høytrykkspumpe...er den i andre enden av slangen som går fra fødepumpa? Vi har bare manualen på svensk...og manualen er ikke IKEA oppskrift akuratt...

Det finnes ulike filterinnsatser til Racor-filteret. Som grovfilter er det ikke uvanlig å bruke 10 mikron filterinnsats. Men det finnes også innsats på 2 mikron, og da er man på nivå med typiske finfiltre på motor. 

Muligens har finfilteret tidligere blitt demontert og erstattet med Racor-filteret med egnet filterinnsats slik at dette har fungert som finfilter. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 9 minutter siden:

Det finnes ulike filterinnsatser til Racor-filteret. Som grovfilter er det ikke uvanlig å bruke 10 mikron filterinnsats. Men det finnes også innsats på 2 mikron, og da er man på nivå med typiske finfiltre på motor. 

Muligens har finfilteret tidligere blitt demontert og erstattet med Racor-filteret med egnet filterinnsats slik at dette har fungert som finfilter. 

...ok...interessant! De ser jo ganske like ut inni på filter...men det er mulig jeg har kjøpt feil innpakning da!

Selve filterinnsatsen er merket, som regel på toppen av filteret (og på embalasjen). Står 10 mikron på mine i og med st jeg bruker Rakor-filteret som forfilter/grovfilter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

hønemor skrev for 1 time siden:

Min mann finner ikke navn på

noe høytrykkspumpe...er den i andre enden av slangen som går fra fødepumpa? Vi har bare manualen på svensk...og manualen er ikke IKEA oppskrift akuratt.

Høytrykkpumpa er det samme som innsputningspump. Skjønner nå hvorfor dere sliter litt med boka da den bare har forklaring med ord og ingen bilder eller tegninger av luftingen. Innsprutningspumpe er den vi ser på det nederste bildet. Det står at den er selvluftene og altså ikke lufteskruer på den så der bommet jeg. Dere skal bare følge punkt 57 og 58.

Bilder er bra, men det som hadde vært  best var om dere tegnet en enkel tegning som viser hvor slanger og rør går og tar et bilde av tegningen. Bildene formidler ikke dette helt. Men  er dere altså sikre på at den ene slangen fra håndpumpa går direkte til innsprutningspumpe?? Slike ting MÅ komme frem helt sikkert ellers så blir forklaringer bli helt feil. Om racorfilteret er brukt som finfilter kan hende, men da skulle det vært ETTER pumpa og ikke før.

Redigert av hegra (see edit history)
hegra skrev for 2 timer siden:

Høytrykkpumpa er det samme som innsputningspump. Skjønner nå hvorfor dere sliter litt med boka da den bare har forklaring med ord og ingen bilder eller tegninger av luftingen. Innsprutningspumpe er den vi ser på det nederste bildet. Det står at den er selvluftene og altså ikke lufteskruer på den så der bommet jeg. Dere skal bare følge punkt 57 og 58.

Bilder er bra, men det som hadde vært  best var om dere tegnet en enkel tegning som viser hvor slanger og rør går og tar et bilde av tegningen. Bildene formidler ikke dette helt. Men  er dere altså sikre på at den ene slangen fra håndpumpa går direkte til innsprutningspumpe?? Slike ting MÅ komme frem helt sikkert ellers så blir forklaringer bli helt feil. Om racorfilteret er brukt som finfilter kan hende, men da skulle det vært ETTER pumpa og ikke før.

Beklager Hegra...men nå er vi i ferd med å gi opp...jeg har ingen sjangse til å finne trykkrørsmuttrene...i manualen står det at vi skal løsne samtlige trykkrørsmuttrer ta og sette gassen på høyhastighet( tror jeg) og kjøre motoren til brensel kommer frem...men vi har løsnet en skrue som vi trodde var en trykkrørsmutter...og det kunne se ut som bobling i tanken forsvant og at det komm luft fra mutter...men jeg vet ikke om det er riktig mutter...og heller ikke hvilke andre jeg skulle evt åpne. 

Her er bilde av skruen vi åpnet litt...den som ser ut som en ball...men det er sikkert feil.....håper ikke vi har ødelagt noe. CEBEA772-98C4-4B95-89A3-F62790CF38D8.jpeg.ded33edb768361176093dbd64f8febad.jpegB53ECB20-6F18-4629-A943-70840DDCDBF1.jpeg.e81a037aa64d7a9c905d839ca274933e.jpeg954D5371-A6CC-4167-BE30-F7D06E59FAF5.jpeg.eafcc5e1f94998cdb9af59a875b67c39.jpeg

954A1195-91F8-4E56-A71C-9DFC1101A39D.jpeg

70C9CD36-2551-4A67-BA39-48F941FFC571.jpeg

...ok...så da åpner vi dem og starter motoren...eller pumper vi med fødepumpa? ...mulig jeg høres mindre smart ut for mekanikere...men jeg må desverre ha dette inn med t-skje. Manualen for meg blir ubrukelig desverre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...