Jump to content

volvo penta tamd31a begge dieselfilter skiftet, blåser luft i dieseltank og ikke diesel i filter

hønemor

Recommended Posts

For å få noe ut der må du nok bruke starteren litt men ikke for lange intervaller  10 sek på liten pause 10 sek for å ikke kjøre starter for varm  Det er en fordel å ha luftet filter før høytrykkspumpe før denne operasjonen

Rekkefølgen i drivstofflinjen er fra Tank til fødepumpe videre til  filter deretter høytrykkspumpe  og så videre til dyser
Videre er det en retuledning fra hver dyse som normalt sett går tilbake til tank
tegning er bare klasket fort opp i paint  :blush:

image.jpeg.728542f87baad30c9dbf264cda84b73c.jpeg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

LALUNA II skrev 34 minutter siden:

For å få noe ut der må du nok bruke starteren litt men ikke for lange intervaller  10 sek på liten pause 10 sek for å ikke kjøre starter for varm  Det er en fordel å ha luftet filter før høytrykkspumpe før denne operasjonen

Rekkefølgen i drivstofflinjen er fra Tank til fødepumpe videre til  filter deretter høytrykkspumpe  og så videre til dyser
Videre er det en retuledning fra hver dyse som normalt sett går tilbake til tank
tegning er bare klasket fort opp i paint  :blush:

image.jpeg.728542f87baad30c9dbf264cda84b73c.jpeg

Men vi har ikke filteret etter fødepumpa...det er TANK, Filter Pumpe ...åsså kan jeg ikke navnet på det som kommer etter. Huff...

Jeg syns dere er gode som holder ut alle spørsmålene...75251406-537D-4D27-83A0-6E00854C4AB9.jpeg.c4a4275ab47bba0bb41dbbb5dc054a02.jpegDette er fødepumpa...stemmer ikke det?

Tror dere må fylle diesel i begge filtre manuelt før dere gjør noe annet.

På det grå Cav eller Lucas filteret løsner man lufteskruen, der hvor den røde pakningen er og heller diesel ned med en liten trakt til det nesten renner over. Og skru igjen skruen nesten igjen og bruk en kobber pakning.

Så kan du forsøke å få frem mer diesel til det ikke bobler ut av lufteskruen med håndpumpen, eventuellt prøv å kjør motor på starter så alt blir fyllt med diesel.

Om det må mer lufting til så er det på diesel høytrykks pumpe, en skrue midt imellom rørene til hver sylinder.

Pumpe med håndpumpen til luft er borte. Om den ikke starter da må hvert rør til dysene åpnes forsiktig når motor

kjøres på starter.

Hvis motor ikke starter nå, må dere kanskje tilkalle en som har peiling på diesel motor. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

hønemor skrev 1 time siden:

Men vi har ikke filteret etter fødepumpa...det er TANK, Filter Pumpe ...åsså kan jeg ikke navnet på det som kommer etter. Huff...

Jeg syns dere er gode som holder ut alle spørsmålene...75251406-537D-4D27-83A0-6E00854C4AB9.jpeg.c4a4275ab47bba0bb41dbbb5dc054a02.jpegDette er fødepumpa...stemmer ikke det?

Ja det er fødepumpa. Vi holder ut med spørsmålene ,men skulle gjerne fått en 100 % sikker bekreftelse på at den ene slangen fra fødepumpa går direkte til innsprutnlngspumpa. Du har forsåvidt sagt det allerede men.    Problemet er at det strømmer på med svar fra fagfolk, men er redd de tar utgangspunkt i originaloppsettet til motoren , men det har ikke du.

Tror vi har kommet frem til at vi må ha noen inn for å gjøre dette til en bedre løsning...ser det er mange som råder til lufting og pumping med vårt finfilter...bare at det står på feil side av pumpen...så hos oss sues diesel ut av filteret når vi pumper...og pumpes ikke inn.

Hei alle sammen! Tusen takk for all hjelp...vi har fått start på motoren, men måtte jukse med mekanikker. Vi filk start med å åpne grovfilteret og åpne lufteskruer på trykkskruene! Vi fikk beskjed om at nåværende løsning ikke var bra...vi ble anbefalt å  koble til et dobbelt filter etter pumpen...da ville vi ha reserveløsning om filteret skulle gå tett! ...så foreløpig blir det ikke langkjøring på oss...før filteret er på plass!?...men takk for engasjementet.

Flott med tilbakemelding hvordan dette går :smiley:. Det ble jo mye frem og tilbake pga det uoriginale opplegget dere har. Synes det er litt overkill med dobbelt finfilter etter pumpen, burde holde med enkelt siden det allerede er to forfilter med mulighet for skifte med kranene, men skal ikke blande meg bort i det mekaniker har rådet dere til. Jeg tolket deg også feil angående det lille filteret oppå tanken. Dette hører nok til varmeren likevel og har ikke noe med motoren og gjøre, det ser jeg nå. Får dere hjelp med montering av det nye filteret ?  Håper dere får det til :wink:

hegra skrev 33 minutter siden:

Flott med tilbakemelding hvordan dette går :smiley:. Det ble jo mye frem og tilbake pga det uoriginale opplegget dere har. Synes det er litt overkill med dobbelt finfilter etter pumpen, burde holde med enkelt siden det allerede er to forfilter med mulighet for skifte med kranene, men skal ikke blande meg bort i det mekaniker har rådet dere til. Jeg tolket deg også feil angående det lille filteret oppå tanken. Dette hører nok til varmeren likevel og har ikke noe med motoren og gjøre, det ser jeg nå. Får dere hjelp med montering av det nye filteret ?  Håper dere får det til :wink:

vi er blitt anbefalt å fjerne CAV filteret...Jeg skjønner ikke hvorfor...men mekaniker mente opplegget så litt uproft ut. Dette er imidlertid ikke en båtmekaniker...men en bilmekaniker med båt på hobby.

Redigert av hønemor (see edit history)

Jeg forstår at han vil fjerne det gamle cav filteret. Det er tungvindt og jobbe med og ikke det enkleste og få tett. Men hvis det hvite racorfilteret går tett hjelper det ingenting med dobbelt finfilter. Det er racorfilteret som tetter seg først, og derfor burde det vært dobbelt med mulighet for rask omkobling. Det er forsåvidt den løsningen dere har nå med det gamle cav filteret og racorfilteret. Jeg har bare enkelt racorfilter og originalt enkelt finfilter. Har aldri problemer, men har vurdert dobbelt racorfilter før pumpa. Biler har ofte både grovfilter og finfilter i en dobbel filterholder etter pumpa , men ofte ingen filter før pumpa. Kanskje noe slikt han har tenkt. Jeg hadde ihvertfall beholdt racorfilteret enten det blir enkelt eller dobbelt finfilter etter pumpa. Håper dette var forståelig :smiley:              Eller : Bytt cav filteret ut med et enkelt ny type grovfilter og sett inn et nytt enkelt finfilter etter pumpa. Det hadde vært bedre enn dobbelt finfilter etter pumpa.

Redigert av hegra (see edit history)
hegra skrev 1 time siden:

Jeg forstår at han vil fjerne det gamle cav filteret. Det er tungvindt og jobbe med og ikke det enkleste og få tett. Men hvis det hvite racorfilteret går tett hjelper det ingenting med dobbelt finfilter. Det er racorfilteret som tetter seg først, og derfor burde det vært dobbelt med mulighet for rask omkobling. Det er forsåvidt den løsningen dere har nå med det gamle cav filteret og racorfilteret. Jeg har bare enkelt racorfilter og originalt enkelt finfilter. Har aldri problemer, men har vurdert dobbelt racorfilter før pumpa. Biler har ofte både grovfilter og finfilter i en dobbel filterholder etter pumpa , men ofte ingen filter før pumpa. Kanskje noe slikt han har tenkt. Jeg hadde ihvertfall beholdt racorfilteret enten det blir enkelt eller dobbelt finfilter etter pumpa. Håper dette var forståelig :smiley:              Eller : Bytt cav filteret ut med et enkelt ny type grovfilter og sett inn et nytt enkelt finfilter etter pumpa. Det hadde vært bedre enn dobbelt finfilter etter pumpa.

Melanikkeren sa at me CAV filteret ville det bli et problem med at det ville bli sydd opp falsk luft med alle t- kryssene som er satt opp...derfor ville han ha ha dobbelt finfilter etter pumpa og beholde racor filteret(fordi racor filteret er ikke avansert å bytte raskt)?

Har ikke lest i denne tråden før nå... bare sett at den har vært der. 

Ble litt svimmel ? det er jaggu ikke lett. Å få en mekaniker ombord er en god løsning om man er utrygg eller det går i stå. 

Nå har jeg ikke finstudert alle bildene , men: 

jeg ville ryddet opp i dette. En dag kan du få behov for å drenere filter etc etc og da må det være skuddsikkert. Bort med Cav filteret og alle rørt til dette. Legg opp ny tilførselslange fra tank til Racorfilter. Deretter fra Racorfilter til pumpe og sett inn et finfilter deretter. 

Stol på Racorfilteret. Brorparten av nye båter har kun det opplegget. Men en ting skal du gjøre: du har et innspeksjonslokk på den tanken din som 90% av forumet kunne ønske de hadde. 

Åpne opp, inspiser tanken for dritt. Rengjør. 

Se deretter til at eventuell o-ring på dieselpåfylling er hel og pen. 

hønemor skrev for 2 timer siden:

vi er blitt anbefalt å fjerne CAV filteret...

Et meget godt råd. Det er et filter som har skapt uendelig med problemer og frustasjon med falsk luft i dieselsystemet for mange båteiere. Dessuten kan det gå tett uten at en visuellt kan se noe dritt i skåla.

• 4 uker senere...

Hei alle sammen som har fulgt oss i denne problemstillingen!  nå har min kjære mann satt opp systemet som det skal være....med tank, racorfilter, pumpe, dobbelt filter, motor...båten startet med det samme dieselfilteret var fyllt opp...men stoppet igjen utpå fjorden...så vi så ingen annen utvei enn å rengjøre dieseltank fullstendig tilbakeføre diesel( tilføre dieseldyrdreper/kondensfjerner)og blåse veien frem til motor ren en gang til. Nå starter motoren og høres ok ut...MEN når båten stoppes høres en surklelyd..den har vi ikke hørt før....hva er det?( vi forsøkte å fulle på kjølevæske...men surklelyden er der fortsatt når motor stoppes)

noen som kan hjelpe...skal det være sånn?

Eureka skrev 13 minutter siden:

kan komme fra varmeveksleren ? Altså sjøvann som renner ut... i sjøen.. ?

...dette er rart...vi har startet båten i dag...den har gått 30 min i bås...men nå når min mann skulle ned for å la min far høre surklelyden...så ville ikke båten starte igjen!

luft lekkasjer i systemet, surklingen er drivstoff som renner tilbake i systemet, og kan legge til at jeg har både cav filter og racor filter, aldri hatt noen problemer med noen av filtrene, alltid vært lett å få tette igjen også, det som mange gjør feil med cav filtrene er at dem blir strammet for hardt til, da blir pakningen klemt for flat og vil ikke tette som dem skal, pluss mange glemmer av at skivene på lufteskruene på filtrene skal også skiftes ved hvert filter skifte, det samme med pakningene til bolt som holder filtrene sammen, så jeg har hatt cav filtret lengst i båten, helt siden 1987, aldri vært noe problemer med luft eller problemer med start etter skifte av filter og rengjøring, problemet er også at mange kjøper og setter inn rimligste sort, Racor filteret med separator jeg monterte inn nå i vår kostet den nette sum av 4390 kroner, men er av skikkelig kvalitet, Cav filteret jeg har er av dobbelt type, så det lønner seg ikke å spare kroner på så viktige deler som filter og rør/slanger til drivstoff, kule ventiler har jeg som kraner på både tur og retur drivstoff, lettvint når en skal skifte filterer

Redigert av Andor (see edit history)
Andor skrev for 5 timer siden:

luft lekkasjer i systemet, surklingen er drivstoff som renner tilbake i systemet, og kan legge til at jeg har både cav filter og racor filter, aldri hatt noen problemer med noen av filtrene, alltid vært lett å få tette igjen også, det som mange gjør feil med cav filtrene er at dem blir strammet for hardt til, da blir pakningen klemt for flat og vil ikke tette som dem skal, pluss mange glemmer av at skivene på lufteskruene på filtrene skal også skiftes ved hvert filter skifte, det samme med pakningene til bolt som holder filtrene sammen, så jeg har hatt cav filtret lengst i båten, helt siden 1987, aldri vært noe problemer med luft eller problemer med start etter skifte av filter og rengjøring, problemet er også at mange kjøper og setter inn rimligste sort, Racor filteret med separator jeg monterte inn nå i vår kostet den nette sum av 4390 kroner, men er av skikkelig kvalitet, Cav filteret jeg har er av dobbelt type, så det lønner seg ikke å spare kroner på så viktige deler som filter og rør/slanger til drivstoff, kule ventiler har jeg som kraner på både tur og retur drivstoff, lettvint når en skal skifte filterer

ok...så da er det en eller annen plass det er en luftlekasje? Vi har ikke forsøkt å spare penger på filtrene..vi har kjøpt det maritim as har sagt vi skal ha til motoren vi har. Vi kjøpte nytt dobbeltfilter til montering...og det skal da vel ikke være så vanskelig å få riktig på plass? Jeg mener alt er nytt av pakninger også...vi kjøpte nye pakninger til skruene som det ble kommentert tidligere i problemstillingen. Men vi får forsøke på ny...

Da kan det se ut som dieselpumpa svikter oss...det høres ut som surklelyden kommer fra fødepumpa...men vi får sjekke at alle lufteskruer er strammet til! Vi har ikke hørt surklelyden før i prosessen...men mekanikeren sa at symtomer på at dieselpumpa er gått...er at båten starter ok når den er kald, men ikke når den er varm. ...og i dag startet den fint igjen...og gav fra seg surklelyd når den ble stanset. Jeg skjønner likevel ikke at det er dieselpumpa...båten er jo motoroverhalt bare  ca 100 gangtimer siden (i følge annonsen før vi kjøpte båten i fjor høst)...og den startet fint helt til vi fylte på ny diesel i år...da startet problemene.

Redigert av hønemor (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...