Guest Avmønstret# Startet 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2018 399,- i mnd. Kjedelig med max 12GB i EU/EØS da... https://www.tek.no/artikler/endelig-kommer-mobilrevolusjonen-chili-mobil-lanserer-fri-data-for-399-i-maneden/438065 Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Helt fritt, bare du ikke bruker det......... Systematisk bruk av maskin-til-maskin, herunder utstrakt og unormal datadeling (f.eks SIM-kort i bredbåndsruter) er brudd på våre (og for øvrig alle konkurrentenes) ordinære vilkår, skriver Ryen Mill i en e-post til Tek.no. Med andre ord kan du for eksempel fortsatt bruke mobiltelefonen som såkalt hotspot, men bare i begrensede mengder. Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Var ikkje klar over Telia sin DataBoost (1 eller 3 timar fri bruk, som er omtala i artikkelen), den skal prøvast ut i neste gjestehamn for å få liv i Chromecasten. https://beta.telia.no/data-boost Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Jeg har ett eller annet max abo fra eh.. Telia tror jeg. Og har ganske stor datamengde, tror 5-6 gig eller noe. Går stadig på en smell i slutten av måneden og må kjøpe ekstra kvote, så dette er kanskje noe for meg? Men med svenskekysten så nær... så går det ikke allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 4 hours ago, Pinkvin said: Jeg har ett eller annet max abo fra eh.. Telia tror jeg. Og har ganske stor datamengde, tror 5-6 gig eller noe. Går stadig på en smell i slutten av måneden og må kjøpe ekstra kvote, så dette er kanskje noe for meg? Men med svenskekysten så nær... så går det ikke allikevel. Er det jeg har også, men fikk nettopp tilbud om å oppgradere til 12(?) for kun noen få kroner ekstra. Ring og hør hva de kan tilby, de vil sikkert gjerne beholde deg som kunde :) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 (redigert) Nå har jeg bedrifts abonnement(privat koster det samme), men dette koster ikke mer enn 799,- og da har jeg eget datakort i nettbrett. Datakortet kan også settes i router selvfølgelig. Er ikke i nærheten av å klare å bruke dette selv om det benyttes både i jobb og privat. Telenor Med Fri+ 60GB abonnement får du: * 60GB data hver mnd * Fri bruk av Tale og SMS * Roaming på reise i EU / EØS uten ekstra kostnader * Datakort til bruk i feks nettbrett eller bredbåndsruter * Fri fart * Du kan bytte mellom Fri+ abonnementene kostnadsfritt, uten at evt binding brytes * Du kan kjøpe ekstra datapakke hvis du trenger det en måned. * Tjenesten Min Sky med ubegrenset lagring av dine bilder Redigert 24.Mai.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Håper virkelig Telenor følger opp med denne. Det vil gjøre det mye enklere for oss båtboere Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
joachimo Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Er vel å strekke sannheten litt langt å fremstille dette som fri data uten begrensninger *Maks 1000GB i Norge *Maks 12GB i EU/EØS *Personlig, kan ikke deles ihht vilkår, noe de også sier de kommer til å overvåke (for eksempel om det brukes mye via hotspot/ruter) *Støtter ikke Data-SIM/Tvilling Fremgang ja, men fremdeles ikke fritt Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Det er jeg enig i, men som telenor skriver så vil de gi det beste totaltilbudet. Så jeg håper de kommer med et noe bedre tilbud, lov å håpe hvertfall. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Midtpinne Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 For meg ble dette ubrukelig når de ikke godtar at jeg deler nett. Det er jo akkurat det jeg trenger mye datatrafikk til. I båten bruker vi alt fra radio, musikktjenester, film-tilbydere og vanlig surfing. Da trenger vi å dele, blir veeeeeeldig dyrt dersom hver dings vi bruker skal ha sitt eget abonnement. Dessuten har ikke alle dingsene våre mulighet til å ha egne sim-kort. De tilbyr fritt nett bare du ikke bruker det slik du trenger det. Med de begrensningene de har satt så er det ikke fritt i det hele tatt. Så kommer neste ting som virkelig får meg til å skygge banen. De skal overvåke hva jeg gjør på nett. De sier det i alle fall rett ut og legger ikke skjul på det. I min verden har de ingen ting med å overvåke hva jeg gjør på nett. Hva jeg gjør på nett er helt klart personlig. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 joachimo skrev for 3 timer siden: uten begrensninger Hvor ser du dette? https://www.chilimobil.no/no/abonnement/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
joachimo Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Ser hva? Umulig å vite hva du spør om når du bare quoter to ord av et helt innlegg... Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
Barbaria Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 joachimo skrev for 11 timer siden: Er vel å strekke sannheten litt langt å fremstille dette som fri data uten begrensninger Nå står det vel helt klart i artikkelen og hos chilli at det er begrensinger. De fleste nordmenn bruker 4-5gb data pr mnd. i mobilabonnementet, så er 1000gb er synonymt med fritt. Noe jeg vil tro at emnetittelen til Pinkvin antyder. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Midtpinne skrev for 11 timer siden: Så kommer neste ting som virkelig får meg til å skygge banen. De skal overvåke hva jeg gjør på nett. De sier det i alle fall rett ut og legger ikke skjul på det. I min verden har de ingen ting med å overvåke hva jeg gjør på nett. Hva jeg gjør på nett er helt klart personlig. Hvor så du dette Midtpinne? Fint om det kan legges en link til slike påstander så alle kan få verifisert dette. Jeg kan ikke se noe uvanlig i vilkårene til leverandør, men jeg kan ha blingset. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 For oss sære folk som bor i båt er ikke 100gb så veldig mye. Så jeg håper virkelig dette selskapet starter en trend. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
riskyrasmussen Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Klarer ikke helt å se hvordan de skal kunne luke ut "feil bruk". Må være slike ting som flere Netflix-sesioner som streamer samtidig, eller lignende da. Men den slags er jo enkelt å kamuflere :) Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Hvordan skal de klare å vite at man benytter simkortet til hotspot? Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Fra tek.no: Operatøren kan lett se om datatrafikken kommer fra mobiltelefonen selv, eller om det kommer fra en tilkoblet enhet over hotspot. Når mobilen serverer mobildata over wifi så ruter mobiltelefonen trafikken. Den lager et subnet med private adresser og NATer trafikken via den. Dette gjør at alle IP-pakker som går gjennom mobilen fra en ekstern enhet vil ha en TTL verdi som er 1 mindre enn hva den ville vært dersom det kom rett fra mobiltelefonen. Alt operatør trenger å gjøre er å inspisere TTL i IP-headeren og aggere hvordan dem ønsker. Dette er for eksempel denne måten NTNU blokkerte for at studenter kunne ha egen ruter / med eller uten wifi i studenthybelen sin. Med en gang de setter opp en enhet som oppererer på IP laget så er det enkelt å oppdage. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 6 minutes ago, hawthorne said: Fra tek.no: Operatøren kan lett se om datatrafikken kommer fra mobiltelefonen selv, eller om det kommer fra en tilkoblet enhet over hotspot. Men er dette noe opratøren lett i praksis kan gjøre? Automatisk overvåkning? 12 ansatte... Vet ikke hva Chilimobil har hatt av vilkår tidligere, men begge barna har chili og i fjor økte jeg det ene til 50Gig og lot den tlf være wifi for for hele båten 3 uker i ferien. Sater på 1000Gb i år og lar 2 barn se youtube video osv, så får vi se hvor lenge dette går. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 18 hours ago, riskyrasmussen said: Klarer ikke helt å se hvordan de skal kunne luke ut "feil bruk". De vil benytte seg av den veldefinerte metoden "synsing". Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Det er ikke så rett fram og beskytte seg mot å bli oppdaget som man tenker. Det er ikke bare å bruke VPN. Da må du i alle fall kjøre VPN på mobiltelefonen og få det rutet via den. Kjører du VPN på PC-en trenger du i tillegg en del omskriving av pakkene på IP-laget for å hindre dem i å oppdage deg. Men jeg reagerer ganske sterkt på at de skal analysere hvordan jeg bruker data. ISP-er burde ikke gjøre slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.