andreas.aren Startet 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2018 (redigert) Hei, Når det kommer til båt er jeg ganske grønn. Jeg har begynt på et prosjekt med en relativ gammel GH 14 hvor jeg skal ta for meg å prime og male på nytt under vannlinja. Kan noen forklare hvor dypt jeg kan ta meg ned før jeg treffer glassfiber? Tilsynelatende ser det ut til å være et hvitt lag over glassfiberen, deretter en gulfarge (skrogets farge) og til slutt et lag med blått bunnstoff. Hva er disse forskjellige lagene og hvor dypt kan jeg gå ned for å gjøre en ny ordning? Takker og bukker for evt. svar. - Andreas Redigert 24.Mai.2018 av andreas.aren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Gult = gelcoat , farget polyester som ligger utenpå selve glassfiberlaminatet. Det hvite , ikke godt å si. I baugen så det nå mest ut som kraftig oksydert gelcoat Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andreas.aren Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Det ga litt mer mening. Hvor ville du ha stoppet for så å putte på ny primer og bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 her er det jo flere muligheter og sikkert enda flere meninger..: - legge på nytt bunnstoff slik som det er. Men da må du helst ha en formening om hva som er brukt fra før. Smitter det av når du tar på det? Er 3 typer bunnstoff, hardt , mykt og selvpolerende. Er det brukt hardt eller selvpolerende så kan du legge på selvpolerende direkte. - skrape ned til gelcoat, så ny primer + bunnstoff. Så kommer jo an på hvor mye jobb du ønsker å legge ned i båten. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andreas.aren Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Til å avslutte det hele så har båten et hardt bunnstoff. Da betyr det med nok jobb kan jeg pusse ned til den gule flaten på babord side sett på bildet og derfra legge på ny primer og bunnstoff? ? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Har sett at folk har smurt på en type malingsfjerner for å ta bort bunnstoffet. Ser veldig effektivt ut. Ville ha søkt litt etter tips om det. Har foreløpig ingen erfaring med det selv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Slip deg ned til gelcoat, legg på et par strøk epoxyprimer og deretter ett strøk bunnstoff. Såpass små flater som dette går det fort å slipe med maskin. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
andreas.aren Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 (redigert) Tusen hjertelig takk for alle gode tips og triks! ? Redigert 24.Mai.2018 av andreas.aren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Vi skriver nesten Juni allerede, jeg ville bare skrapet bort det som er løst og legge på et nytt lag bunnstoff nå. Få båten på vann og bruk den, så kan du heller gjøre jobben skikkelig til høsten... Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
andreas.aren Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Jeg skal ha det i bakhodet, Joachim! ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.