Jump to content

GH-14 Oppussingsprosjekt på Bunnstoffet

andreas.aren

Recommended Posts

Hei,

Når det kommer til båt er jeg ganske grønn. Jeg har begynt på et prosjekt med en relativ gammel GH 14 hvor jeg skal ta for meg å prime og male på nytt under vannlinja. Kan noen forklare hvor dypt jeg kan ta meg ned før jeg treffer glassfiber? Tilsynelatende ser det ut til å være et hvitt lag over glassfiberen, deretter en gulfarge (skrogets farge) og til slutt et lag med blått bunnstoff. Hva er disse forskjellige lagene og hvor dypt kan jeg gå ned for å gjøre en ny ordning?

Takker og bukker for evt. svar.

- Andreas

20180524_092749.jpg

Redigert av andreas.aren (see edit history)

Gult = gelcoat , farget polyester som ligger utenpå selve glassfiberlaminatet.   Det hvite , ikke godt å si.  I baugen så det nå mest ut som kraftig oksydert gelcoat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

her er det jo flere muligheter og sikkert enda flere meninger..:

- legge på nytt bunnstoff slik som det er.    Men da må du helst ha en formening om hva som er brukt fra før.   Smitter det av når du tar på det?    

Er 3 typer bunnstoff, hardt , mykt og selvpolerende.    Er det brukt hardt eller selvpolerende så kan du legge på selvpolerende direkte.  

- skrape ned til gelcoat, så ny primer + bunnstoff.  

Så kommer jo an på hvor mye jobb du ønsker å legge ned i båten.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...