Bartemeus Startet 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2018 Hei Noen som har info om hvordan en slik båt oppfører seg på sjøen? Er den stødig ved litt røff sjø? Erfaring? Viksund Malin 600 90hk. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Ville prøvet den hvis mulig. Sett noen bilder og den ser både sporty og trygg ut. Kanskje litt knotete interiør mht. fritidsfiske o.l. , men fin til liten familie på dagsturer. Kan nok bli sprek med sterk motor , tror jeg ser at max anbefalt var 70HK , men har sett både 90 (2-takt) og 115HK. Husk det skal forsikres :) Kan være basert på With 20 skrog , men det er spekulasjon herfra. Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
GunR Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Det året jeg begynte med båt, ( ca 10 år siden) , lå det en 600 Marlin i samme småbåthavn. Den forsvant fort, og når jeg snakket med eieren, var han lei av den, for alt var løst.. Styrekonsoll, bord, alt mulig. Var vistnok vanskelig å få til feste. Skroget van han vistnok veldig fornøyd med. Så skal du se på en slik, så sjekk at den virker solid. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Jeg løfter denne (selv om det er fristene å starte egen tråd for større oppmerksomhet). --- Jeg har nå en Viksund 600 Malin på hånden, en 2008-modell. Motoren som følger med er en Suzuki DF60 av samme årgang. Båten skal brukes primært til en 25-minutters transportetappe (med folk og bagasje) til/fra ei øy i Smøla-skjærgården, samt til hobbyfiske i samme område. Jeg ser hva som er skrevet om båten lenger opp i tråden, men hører gjerne om flere erfaringer og/eller synspunkter. Også motoren hører jeg gjerne om, Noen stikkord: Motoren: Var det Suzuki som sleit litt med noen av sine firetaktere, og var det i så fall rundt disse årsmodellene? Noe spesielt man bør være oppmerksom på, og som bør sjekkes spesielt? Hva med nødvendigheten av å bytte impeller og registerreim? (Jeg får timetallet i morgen, men tror det ligger svært lavt.) Båten: Stødighet og fribord-høyde? Set at førersetene er av noe mykt stoff av noe slag (ikke hardplast). Upraktisk? Tåler de vestlandsvær over lengre tid? Førerstolene står på "søyle". Løsner de over tid? Plass når man skal fiske, ta med teiner osv? Jeg ser at det er mye seter og buer osv., får jeg for eksempel teiner osv. om bord, eller er båten rett og slett upraktisk når det kommer til dette? Ser på noen bilder at rørfestet til bordet (foran cockpit) står igjen, Men det lar seg vel også greit fjerne slik at plassen kan brukes til "reisegods"? Er motoren på 60hk stor nok til å få båten i plan? (Max tillatt motorstørrelse er 75 hk) Jeg har Askeladden 505 som en slags referanse på denne type båt. Noen som kjenner til likheter eller forskjeller å legge vekt på mellom disse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.