PiperBill Startet 24.Mai.2018 Del på Facebook Startet 24.Mai.2018 Nesten litt flaut å måtte spør om dette men nye ting må jo læres selv etter mange år med fritidsbåt. Skal nedover svenskekysten tidlig juli (forhåpentligvis før den store migrasjon i fellesferien). Siden jeg aldri har ligget ved en gjestebrygge hverken i Norge eller Sverige så lurer jeg litt på riktig framgangsmåte da man legge til med den såkalt «svenskefortøyning» med baugen inn til brygga og akterenden fortøyd til en bøye. Jeg har hørt om noen som ha fått tau i propellen og vil selvsagt prøve å unngå det. Båten er en Scand Baltic og vi er 2 ombord. Hva trenger (er lurt å ha) av utstyr? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 (redigert) Jeg har en sånn jerndings som jeg fester akterfortøyninga i og som jeg hekter i bøya og slipper. Skal helst ikke henge i dingsen hvis det blir litt "forhold" så jeg må slippe båten bak og tre i gjennom etter vi har fått lagt til. --- Jerndingsen er en metallstav med øye for å feste tau i ene enden og en kjeft med fjærbelastet lukke/åpnemekanisme i andre enden som jeg hekter i bøya. Kan også brukes når en skal ligge på svai for å hekte i bøya på en enkel måte. Redigert 24.Mai.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 (redigert) Har også en "dings", egentlig bare en lang stang med øye i ene enden og krok til å hekte innpå bøya i andre, snau meter lang. Ingen "mekanisme" som kan ryke i dårlig vær. Slakkes akterfortøyningen sørger tyngdekraften for at den forblir hengende fast i bøya og ikke detter av. Enkel og genial. Kan sikkert kjøpes i de fleste båtutstyrsforretninger. Evt kan man bruke et langt tau å tre gjennom og føre tilbake til båten, enkelt når man skal ut i gjen. Hvis du vil unngå tau i propellen bruker du et som flyter. Det gir jo ingen garanti, men hjelper litt. Redigert 24.Mai.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 (redigert) Video av et eksempel her: https://hamnenplay.solidtango.com/video/160429-lagg-till-som-ett-proffs-stavfortojning-med-boj I dette tilfellet har de en krok de fester i bøya, men et like greit alternativ er å feste den ene enden av tauet på kryssholtet bak på båten - og tre den andre enden gjennom bøya. Er det andre folk i havna så kommer det alltid noen og tar imot ved baugen. Legg klart et tau på fordekket som er enkelt å ta imot for de som tar imot fra land. Da kan den ene konsentrere seg om tauet akter, og skipperen kan konse om å skli kontrollert inn med baugen. kk Redigert 24.Mai.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Har de på BT http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Boyekrok-2000032581/ kjøpte der til kona. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
PiperBill Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Så det er bare en bøye med øye til å feste egen tau i? Trodde det var en tau som gikk fra bøyea til brygga, som man plukket opp med båtshake og festes i en kryssholt bak på båten….eller noe.. men hvor har jeg fantasert om det mon tror? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
KongKing Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Det er samme løsning som i den gamle havna i Drøbak. Hvis det er slik du sier er det bare å sette en person foran på baugen og legge til. Så hente bøyetauet på brygga og fortøye bak. Er vel ingen grunn til å fiske opp bøyetauet i fart inn mot brygga? Har vært en del steder på svenskekysten, men har ikke opplevd slik du skisserer det noe sted, men har ikke vært i så mange havner. kk Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 (redigert) Noen steder er det liner som en henter på brygga( skal sitte fast i brygga) og drar det opp og bokserer det bak og strammer opp og fester det til kryssholtet bak. noe griseri. Og Nordmenn slipper tauet og bakker før tauet har sunket og da blir det bading. Det er mange muligheter min favoritt Handydock 33 fortøyningskrok - Redigert 24.Mai.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sunnmøre Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Har ein Handydock i båten. Fungerer fint. Men vêr obs på at denne har anten 22mm eller 32 mm krok. 22 mm er ofte for lita opning. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Jeg har denne. Har hatt den i mange år og den fungerer veldig bra når jeg skal hekte meg til en bøye. Mener jeg kjøpte den hos Malfix i Oslo Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Jeg bruker en stor karabinkrok! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sunnmøre Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Tja, ein karabinkroker er nok fin til sitt bruk. Har likevel ganske begrensa bruksområde i høve ei løysing der kroken sit på eit lengre skaft. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Fungerer fint for oss. I det vi passerer bøyen, strekker fruen armen frem og hekter på kroken før hun går frem på baugen og går i land med tamp. Så går jeg bak og strammer opp linen som sitter i bøyen. Men så har kke vi et skip med 3 meter ned til vannet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kallethekid Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Tror det blir blandet litt begreper her. Systemet med bøye er jo en ting, men jeg tror egentlig TS tenker på systemet med faste tau som ligger fra moring og opp til brygga. Enkelt å bruke på måten Roger jo beskriver, men det er ofte litt klinete. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Roger jo skrev for 11 timer siden: Noen steder er det liner som en henter på brygga( skal sitte fast i brygga) og drar det opp og bokserer det bak og strammer opp og fester det til kryssholtet bak. noe griseri..... Det er mange muligheter Dette burde være en unødvendig komentar men, Stram linen akterover. Den skal holde båten ut fra brygga. Har sett mer en ett eksempel på det motsatte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.