Jump to content

Ford 2704 manglende turtall i gir


Haukefer

Recommended Posts

Hei, har ein Halco 29 med ein 2704et, motor er gått 1450timer. I fri får eg 2600 rpm, i gir får eg 2200 rpm og 16 knop. Kor skal eg begynne å sjekke for å finne ut av problem? Dieselfilter ble bytta idag. Usikker på kass propell så står på. Er vell kanskje sannsynlig at problem ligger der? 

Link to post
Share on other sites

Hvilket turtall skal denne motoren oppnå på maks (i gir)?

 

Har du kontroll på groe under skrog og propell?

 

Hvordan er eksosen? Normal, svart eller?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en 150hk skal den oppnå 2400 rmp, hvis det er en 180 hk(med mellomkjøler) skal den oppnå 2450 rpm.

@Haukefer Vet ikke om du er klar over det, men det ligger mye info om Ford 27xx-serien i arkivet her.

Blandt annet servicemanualen: Servicemanual Ford 27xx-serie

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

2400 er med giret innkoblet. Helt normalt at du klarer høyere turtall når motoren står i fri og ikke har belastning. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Sjekk wire om du får fullt pådrag.  Ellers er det ganske normalt at båter lastes og utstyres oppigjennom åra, så kanskje båten er tyngre en tenkt ved propellvalg. 

  Korleis gjekk det med lyden du var uroa for? 

    

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 55 minutter siden:

2400 er med giret innkoblet. Helt normalt at du klarer høyere turtall når motoren står i fri og ikke har belastning. 

 

Enig med Brigg, jeg hadde samme motor i min forrige båt (Wikingboat 28). Den oppførte seg på samme måten.

Maks 16 Kn, 17 på helt flatt vann og hjemlengsel

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

2400 er med giret innkoblet. Helt normalt at du klarer høyere turtall når motoren står i fri og ikke har belastning. 

Jepp, men mangler fortsatt 200. Men greit nok, stor oppgradering i forhold til smekken eg hadde som gjor maks 5.9 knop :giggle:

Sjeldenutpå skrev 50 minutter siden:

Sjekk wire om du får fullt pådrag.  Ellers er det ganske normalt at båter lastes og utstyres oppigjennom åra, så kanskje båten er tyngre en tenkt ved propellvalg. 

  Korleis gjekk det med lyden du var uroa for? 

    

Ja, skal sjekke opp i wire ?? Snakka med han hos KD Trading, han meinte ikkje eg sku bekymra meg. Kom heim frå jobb på onsdag så var nere igår og synst igrunn det hørres grett ut sjøl. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...