Haukefer Startet 24.Mai.2018 Del på Facebook Startet 24.Mai.2018 Hei, har ein Halco 29 med ein 2704et, motor er gått 1450timer. I fri får eg 2600 rpm, i gir får eg 2200 rpm og 16 knop. Kor skal eg begynne å sjekke for å finne ut av problem? Dieselfilter ble bytta idag. Usikker på kass propell så står på. Er vell kanskje sannsynlig at problem ligger der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Hvilket turtall skal denne motoren oppnå på maks (i gir)? Har du kontroll på groe under skrog og propell? Hvordan er eksosen? Normal, svart eller? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Haukefer Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Fin under, turtall står igrunn oppgitt til 2400rpm, men får 2600 i fri. Ingen røyk ved driftstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger og Olina Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Jeg har 2350 o/min med min propell og skyver en 4500kg båt opp i 23 knop. Så om jeg mangler de siste 100 o/min, bruker jeg ikke så mye tid på. (står i min bok 2450 o/min Ford 2704ET Sabre 212hk) Men ja, er nok propellen :-) Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Hvis det er en 150hk skal den oppnå 2400 rmp, hvis det er en 180 hk(med mellomkjøler) skal den oppnå 2450 rpm. @Haukefer Vet ikke om du er klar over det, men det ligger mye info om Ford 27xx-serien i arkivet her. Blandt annet servicemanualen: Servicemanual Ford 27xx-serie Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Haukefer Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Ja, står oppgitt i boka og på skiltet på motor 2400 og men får 2600 i fri. Kan det kanskje hende eg blir lurt av turteller, at den viser feil? Men burde igrunn få mer en 16knop vist eg fekk optimalt turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 2400 er med giret innkoblet. Helt normalt at du klarer høyere turtall når motoren står i fri og ikke har belastning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Sjekk wire om du får fullt pådrag. Ellers er det ganske normalt at båter lastes og utstyres oppigjennom åra, så kanskje båten er tyngre en tenkt ved propellvalg. Korleis gjekk det med lyden du var uroa for? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Kapt Skuteløs Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Brigg skrev 55 minutter siden: 2400 er med giret innkoblet. Helt normalt at du klarer høyere turtall når motoren står i fri og ikke har belastning. Enig med Brigg, jeg hadde samme motor i min forrige båt (Wikingboat 28). Den oppførte seg på samme måten. Maks 16 Kn, 17 på helt flatt vann og hjemlengsel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haukefer Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Brigg skrev 1 time siden: 2400 er med giret innkoblet. Helt normalt at du klarer høyere turtall når motoren står i fri og ikke har belastning. Jepp, men mangler fortsatt 200. Men greit nok, stor oppgradering i forhold til smekken eg hadde som gjor maks 5.9 knop Sjeldenutpå skrev 50 minutter siden: Sjekk wire om du får fullt pådrag. Ellers er det ganske normalt at båter lastes og utstyres oppigjennom åra, så kanskje båten er tyngre en tenkt ved propellvalg. Korleis gjekk det med lyden du var uroa for? Ja, skal sjekke opp i wire ?? Snakka med han hos KD Trading, han meinte ikkje eg sku bekymra meg. Kom heim frå jobb på onsdag så var nere igår og synst igrunn det hørres grett ut sjøl. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finito Svart 10.Juni.2021 Del på Facebook Svart 10.Juni.2021 Har samme motor. Hadde 19/21 propell mangla 300 omdr. Skifta til propell 20/17 fikk uten proble 2400 omdr. Går lett, skulle nok hatt 20/18 men det får bli neste gang Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.