Jump to content

Ford 2704 manglende turtall i gir

Haukefer

Recommended Posts

Hei, har ein Halco 29 med ein 2704et, motor er gått 1450timer. I fri får eg 2600 rpm, i gir får eg 2200 rpm og 16 knop. Kor skal eg begynne å sjekke for å finne ut av problem? Dieselfilter ble bytta idag. Usikker på kass propell så står på. Er vell kanskje sannsynlig at problem ligger der? 

Jeg har 2350 o/min med min propell og skyver en 4500kg båt opp i 23 knop. Så om jeg mangler de siste 100 o/min, bruker jeg ikke så mye tid på. (står i min bok 2450 o/min Ford 2704ET Sabre 212hk) Men ja, er nok propellen :-)

Mvh Roger

Ja, står oppgitt i boka og på skiltet på motor 2400 og men får 2600 i fri. Kan det kanskje hende eg blir lurt av turteller, at den viser feil? Men burde igrunn få mer en 16knop vist eg fekk optimalt turtall. 

Sjekk wire om du får fullt pådrag.  Ellers er det ganske normalt at båter lastes og utstyres oppigjennom åra, så kanskje båten er tyngre en tenkt ved propellvalg. 

Korleis gjekk det med lyden du var uroa for? 

Brigg skrev 55 minutter siden:

2400 er med giret innkoblet. Helt normalt at du klarer høyere turtall når motoren står i fri og ikke har belastning. 

Enig med Brigg, jeg hadde samme motor i min forrige båt (Wikingboat 28). Den oppførte seg på samme måten.

Maks 16 Kn, 17 på helt flatt vann og hjemlengsel

Brigg skrev 1 time siden:

2400 er med giret innkoblet. Helt normalt at du klarer høyere turtall når motoren står i fri og ikke har belastning. 

Jepp, men mangler fortsatt 200. Men greit nok, stor oppgradering i forhold til smekken eg hadde som gjor maks 5.9 knop :giggle:

Sjeldenutpå skrev 50 minutter siden:

Sjekk wire om du får fullt pådrag.  Ellers er det ganske normalt at båter lastes og utstyres oppigjennom åra, så kanskje båten er tyngre en tenkt ved propellvalg. 

Korleis gjekk det med lyden du var uroa for? 

Ja, skal sjekke opp i wire ?? Snakka med han hos KD Trading, han meinte ikkje eg sku bekymra meg. Kom heim frå jobb på onsdag så var nere igår og synst igrunn det hørres grett ut sjøl. 

Har samme motor. Hadde 19/21 propell mangla 300 omdr. Skifta til propell 20/17 fikk uten proble 2400 omdr. Går lett, skulle nok hatt 20/18 men det får bli neste gang