Jump to content

Er mitt CAV dieselfilter feilmontert ?

Påmedpilen

Recommended Posts

Det kan se ut som at utløpet fra filterenheten er feil koblet (ref bildet)?  Noen som vil kommentere det?

-Har sikkert vært slik lenge.  Kjøpte båten i fjor og den har gått fint.  I år opplever jeg at den plutselig stoppet mens den går for fult (og kanskje er litt i varmeste laget på bakre sylinder?).  -Antar at det skyldes tett drivstofflinje, og ikke har noe med varm motor å gjøre; slik jeg har lest på en annen tråd her på dette forumet?

Kjell157847260_Cavdieselfilterfeilmontertsptegn.jpg.40d62e5f3228d6687aef37f68b4cc3ce.jpg 

Ser du har fått mange svar allerede.

Fikk denne fra Lancing Marine UK etter de hadde sett bildet ditt..

Hi,

With the filter connected up like this with both pipes on "IN" ports the fuel will pass straight through the filter head, and not get filtered at all.

In any case, we regard the CAV filter as too obstructive to use on the suction side of the engine's fuel lift pump. There is an alternative format of the CAV which is just an agglomerator to allow any water in the fuel, and a certain amount of sediment, to settle out in the bowl.

If a pre-filter is wanted, our type 500 on page 29 of the pricebook linked below would be a good choice.

For product information, please click the following links:-

Prices: https://www.lancingmarine.com/pricebook2018.pdf

Data:  https://www.lancingmarine.com/databook_VI.pdf

Takk for mange svar.  Åpnet CAV enheten og fant ut at den var uten filterenhet.. (!) 

Ja, motoren er en gammel Volvo Penta MD 11C som også har en utilkommelig enhet som vist nok skal inneholde et finfilter.

Jeg får vel  prøve å fomle meg frem til de 4 skruene på lokket der og demontere og rengjøre.  Så tenker jeg at det er greit å kjøpe ny dieselfilter enhet hos Biltema og bytte ut CAV-boksen?

Takker for ev flere tips :)

Mvh Kjell

Kjellhi skrev On ‎26‎.‎05‎.‎2018 at 7.39:

Takk for mange svar.  Åpnet CAV enheten og fant ut at den var uten filterenhet.. (!) 

Ja, motoren er en gammel Volvo Penta MD 11C som også har en utilkommelig enhet som vist nok skal inneholde et finfilter.

Jeg får vel  prøve å fomle meg frem til de 4 skruene på lokket der og demontere og rengjøre.  Så tenker jeg at det er greit å kjøpe ny dieselfilter enhet hos Biltema og bytte ut CAV-boksen?

Takker for ev flere tips :)

Mvh Kjell

Jeg ville heller ha behold CAV boksen. Dette er en ren vannutskiller, og fungerer greit som en slik om du får rengjort den. Så har du heller filter litt nærmere motoren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

BINGO! Jeg har trodde at dette var enheten for drivstoff filter og ble skuffet da jeg trodde at forrige eier hadde kjørt uten filteret !  MEN så var det altså vann utskilleren jeg hadde gitt meg  i kast med, og der er det bare rør inn og ut, et sprede skjold på toppen og en tappe skrue i bunn :))

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...