Arctic Startet 1.August.2005 Del på Facebook Startet 1.August.2005 Jeg plages med en SABB 10 hk. Holder på å hjelpe en kompis siden jeg er litt mer mekaniker enn han :) . Den starter ,men ruser bare på full gass. Den reagerer altså ikke på hendelen. Det viser seg at han som eier den i sin frustrasjon har hatt dieselpumpen oppe. Og nå lurer jeg på om han har satt delene riktig på plass. Inne i pumpen er det et stempel og en fjær. inne i stemplet er det en liten ventil som er konisk i ene enden. lurer på om han har snudd dette stemplet, ev satt inn ventilen på gal side av stemplet.. Vet du om det finnes beskrivelse (skisse) på nettet over denne enkle pumpen. (Bosch). Ev. om det er en brukt å få tak i? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.August.2005 Del på Facebook Svart 2.August.2005 Jeg plages med en SABB 10 hk. Det viser seg at han som eier den i sin frustrasjon har hatt dieselpumpen oppe. Og nå lurer jeg på om han har satt delene riktig på plass. .. Vet du om det finnes beskrivelse (skisse) på nettet over denne enkle pumpen. (Bosch). Ev. om det er en brukt å få tak i? Mulig at han ved montering av dieselpumpa ikke har koblet regulatoren riktig på plass? Detaljer kan du lese i brukermanualen som du kan laste ned her: Sabb G-modell fra Medlemssider / Dokumentoversikt. Når det gjelder selve dieselpumpa, så anbefales det å IKKE klusse med den!! Dette er ikke noe for en amatør. Det du kan vurdere, er å ta ut pumpa og levere den hos et Bosch-verksted / Sabb-verksted eller (billigst) til et verksted som driver med service til landbruksmaskiner / traktorer, for å teste pumpa. Jeg plages med en SABB 10 hk. En Sabb er ikke en plage - det er en NYTELSE! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SveinHa Svart 2.August.2005 Del på Facebook Svart 2.August.2005 Den starter ,men ruser bare på full gass. Den reagerer altså ikke på hendelen. Det viser seg at han som eier den i sin frustrasjon har hatt dieselpumpen oppe. Og nå lurer jeg på om han har satt delene riktig på plass.Jeg har ikke "vært inni" en Sabb men der er nok et stag e.l. som ikke er kommet på plass etter pumpa er montert igjen. Hvorfor tok han pumpa ut? Var det fordi den ruste da også? Begynte rusingen helt umotivert eller pga. mekking?Inne i pumpen er det et stempel og en fjær. inne i stemplet er det en liten ventil som er konisk i ene enden. lurer på om han har snudd dette stemplet, ev satt inn ventilen på gal side av stemplet..Her er tilbakeslagsventilene i pumpa til VP MD17, kun nederste pumpe på bildet er komplett: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Arctic Svart 2.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2005 Hei, takk for raske svar og god tegning. Feilen kom etter at tanken var stengt. En annen hadde lånt båten og stengt tanken uten at han visste om det. Han holdt så på å sveive seg i hjel :) naturligvis, siden tanken var stengt. Så oppdaget han det og åpnet tanken. Når han så fikk start, ruset motoren. Grunnen til at han til slutt åpnet pumpa var at han trodde det kunne være rusk som stengte for et eller annet. Jeg er sikker på at de andre delene er satt riktig på plass. Er heldivis enkelt bygd. Armen innenfor regulatorlokket er "ramlet" ned på kulen som skyver "regulerer" på pumpen. SveinHa, jeg ser at den ytterste ventilen som er nederst på bildet mangler hos oss. Hvis det skal være en slik på vår pumpe, kan den ha falt på gulvet når han demonterte den, skal lete. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.August.2005 Del på Facebook Svart 2.August.2005 Den delen som bare er på nederste pumpe er kun et shims for å spenne ventilfjæren (selv om den ikke ser helt slik ut). Selv om denne kanskje mangler så er nok ikke det årsaken til rusing. Husk at 100% renslighet er 100% nødvendig ved alt arbeid etter siste filter!!!!! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Baisiken Svart 5.August.2005 Del på Facebook Svart 5.August.2005 Det er ikke alle trykkventiler i dieselpumper som har fjærtappen som er til høyre for fjæren på nederste ventil på bildet. Så du kan muligens ha alle delene på plass. Baisiken. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.August.2005 Del på Facebook Svart 6.August.2005 Jeg ville tro at årsaken til at motoren kun går på full gass er at stempelet i dieselpumpa er montert med feil vridning i forhold til kula som regulatorarmen går nedpå. Vil tro at der er overrett merker på disse delene. Vil foreslå at du kontakter Sabb i Bergen om dette. Etter hva jeg forstår har motoren vært mekket på av ukyndige og overnevnte er derfor meget sannsynlig. Jeg har ikke spisskompetanse på overnevnte pumpe men jobbet i min ungdom på et dieselpumpeverksted og på multisylinderpumper er det vridningen av pumpestempelet i forhold til tannstanga (reglerstanga) som bestemmer innsprøytningsmengda. Området er ganske smalt og kommer man utenfor dette er det full gass hele tiden. Hvert element justeres separat til alle leverer lik mengde ved spesifisert innstilling på tannstanga. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.