Jump to content

Kajakk påkjørt av Rib i Grimstad. Vimpel på kajakk?

Roger og Olina

Recommended Posts

Nokk en ulykke, denne gang der en Ribb braste inn i en kajakk. Min far som bor der, så hendelsen og fikk varslet.

Det gikk bra med kvinnen, slik jeg forsto det. men det er helt klart en sjokkerende opplevelse for vedkommende.

Jeg har lenge ment at kajakker bør ha en vimpel som står 1 1/2 meter opp. (slik som vi hadde på sykklene til ungene)

Selv har jeg flere ganger opplevet hvor vanskelig disse kajakkene er å se når det er litt sjø og ikke de idielle værforhold.

Sjøen er for alle, ingen tvil om det. Men så er det også noe med det å være synlig og bli sett. Hadde jeg hatt kajakk, så er jeg ikke i tvil om at jeg hadde satt på en vimpel.

Grimstad.jpg.d21be7d455f77023fa4ec7b7e9042932.jpg

Å gjøre egne tiltak for å bli sett er en sak.

Men om vimpel, eller blinklys som man kunne skrue på kajakk,

her er det uten tvil noen som kjørte uforsvarlig for fort fordi sjåføren hadde ikke full kontroll.

Slik kan heller ikke forstås annerledes.
Alternativet blir at alle kunne skylde på de "små" som jo kunne bli hjemme isteden.

Bortsett av det utsetter seg ribbsjåføren også selv for fare.
Hadde kajakken vært et tre da ville han ha kikket ganske så sparsomt etter hvert.

Særlig når det fantes flere enn "kapteinen" i ribben.

Bare min lille mening, om å kjøre for fort og/eller påvirket.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Lars Martin skrev 41 minutter siden:

Så da er det fritt frem for dustene i år også?

"Dustene" er ikke nødvendigvis alle duster.
Mange av dem hadde sikkert bare ikke anledning å forestille seg andre scenario enn å sitte bak rattet og å ha gøy.

Når en så fikk anledning for å forestille seg hvordan det kunne være når den egne datter blir trukket gjennom en propell
forandrer seg holdningen av de fleste ganske så rapid.

Og det er nok ikke mye annerledes enn på gatene i en by.
De fleste bilister ser gjennom frontruta som "gjennom" PC-skjermen eller TV.
I grunn blir ingen klar over at det finnes mange svakere utenfor karosseriet,

eller også at fjell aldri vill vike, før det ha skjedd noe alvorlig som ofte også forandrer det egne eller andres liv for alltid.

Jørg

NB: Det gjelder selvfølgelig også for seilbåt.
Når f.eks. jeg seiler uten å følge med kan elleve tonn ordentlig skipsstål med lang kjøl
bli til noe nok så uhyggelig opplevelse for både svømmere, robåt & kajakk,

men også for store båt som er laget av annet enn det jeg sitter på.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Som padler har jeg etterhvert sluttet å padle der hvor det er mye trafikk og på utsatte tidspunkter. Har rett og slett redusert aktivitetsnivået en hel del. Går ut om morgenen og går mest langs land.

Har sprøyet årene med oransje farge og bruker ofte en gul jakke og gul caps (veivesenfarge).

Det har blitt livsfarlig etter rib og vannskuterene ankom i stadig større antall. Det foregår en aktiv fortrengning på sjøen nå!

Vimpel er et problem ved selvberging, noe alle padlere må klare.

Sushi

Billa skrev 1 time siden:

Vimpel er et problem ved selvberging, noe alle padlere må klare.

Tenkte akkurat på det der, «eskimorullen» blir vel gjerne noe vanskelig å utføre med vimpel på lang stang festet til kajakken. Kanskje en form for bryteledd på stanga kunne vært en løsning?

Uansett, trist at det er slik. Ikke det at vi noen gang kommer tilbake til tiden alt foregikk i skrogfart, men likevel. Ser i skjærgården her jeg holder til at flere barn og unge er utpå mellom holmene, i både kajakker, små joller og mindre motorbåter (små åpne snekker har fått sin renessanse, i følge flere av elevene mine). Spesielt i disse dager når det er så fint vær. Har gjort meg klar til å komme til unnsetning mer enn en gang når jeg ser større båter og vannscootere gå faretruende nærme de mindre. Går heldigvis oftest bra, men klarer ikke helt forstå hvorfor enkelte (utskudd) absolutt skal gå i høy fart nær småjoller og gjennom trange sund der slikt smått ofte oppholder seg sommerstid. Det er et voldsomt hastverk på noen, en total egoistisk tenking når det gjelder sine egne behov framfor behovene og forutsetningene til dem rundt. Mange ganger har jeg tenkt at jeg håper enkelte får seg en skikkelig oppvekker en dag disse som ikke følger med eller tar hensyn. Har flere ganger jublet over hvor kjekt det er med vannscooter. Synes fremdeles vannscooter har sin plass, men ikke i 40-50 knop mellom holmer og skjær i indre skjærgård! Hadde noen ganger vært så sinnsykt godt om onkel blå hadde vært mer tilstede og klippet ballene på de som ikke tar hensyn (sterke ord, men i overført betydning).

Før flere ulykker skjer.

3 hours ago, Joerg Becker said:

NB: Det gjelder selvfølgelig også for seilbåt.
Når f.eks. jeg seiler uten å følge med kan elleve tonn ordentlig skipsstål med lang kjøl
bli til noe nok så uhyggelig opplevelse for både svømmere, robåt & kajakk,

men også for store båt som er laget av annet enn det jeg sitter på.

Det er jo ikke til å stikke under en stol at vi som seiler også har litt dårligere sikt fremover. Man må følge ekstra godt med for å få med seg små farkoster.

Ser at mange syklister og motorsyklister bruker signalfarger på vest og lignende, dette er jeg som bilist glad for. Førere av mindre farkoster på vannet bør også gjøre tiltak for å bli sett.

Har flere ganger møtt padlere i tussmørket uten noen form for lys el. Klart vi som fører motorbåt har et stort ansvar men det har også kajakk padlere og andre med små farkoster.

En skal ha håndholdt lys, el rundtlysende hvit i kajakk. Problemet er at ingen egentlig ser disse smålysene, de forsvinner altfor lett mot bakgrunnen. Jeg har brukt blink for å bli sett på tur utaskjærs, montert på mast, har også hatt en liten vimpel på den.

Mast vanskeligjør egenredning som flere skriver over her, langt de fleste padlere behersker *ikke* rulla, og enda færre igjen en rulle utenfor basseng hvor trening som regel skjer. Det er stor forskjell på rulling i en skarp situasjon og en sånn nesten helt vellykket i bassenget. Jeg har trent ganske mye på forskjellige ruller, med både tralle på dekk, og lanternemasta mi, for å være sikker på rulla fungerer rent praktisk og endt opp med at en foroverlent, ikke stormrulle, mer fra chest scull og inn over dekk er den som gir mest moment og tid iallefall for meg. Sånn til info for de som er "innafor" ;)

Enhver båtfører må regne med at det er hindringer i mørket som ikke er opplyst, det er nær sagt et minimum av sjømannskap.

Alt som flyter må ha lys på fra solnedgang til soloppgang.

Alt uten maskin (robåt, kajakk er det samme) og båt under 7 meter med maks fart 7kn
må vise et hvit rundlysende lys.

Det er forresten ikke billig å bli tatt uten korrekt belysning.

Jørg

Møtte en mørk grønn kajakk i dag. Grunnen til at jeg så den var vannet som blinket på årebladene. Hadde det vært overskyet, ville jeg ikke sett den. Kajakken krysset leden inn til Strömstad diagonalt. Person og kajakk i 'miljøfarger'. Tror både Koster- og Sandefjodfergene ville hatt problemer med visuelt å oppdage fartøyet. Hulda raste over leden i fem knop.

Det er noen som tar alt for stor risiko med kajak. Nattepadling uten lys er uaktuelt. Kamo-farger er noe tøv. Gul, oransje eller rød farge er best.

Angående selvberging så tenkte jeg ikke på rulle i denne sammenhengen. Man kan benytte årefeste på skrog og årepose og dra seg opp i kajaken. Problemet er å få snudd kajaken i vannet med mast i skarp situasjon og noe sjø. Det er vanskeligere å selvberge i kaldt vann og bølger enn man skulle tro. Går greit i varmt basseng. Dette bør trenes i sjøen helt til det oppnås automatikk.

Sushi

Lys og radarreflektor bør vel være et minimum av egensikkerhet ombord for trygg ferdsel i kajakk.

Bruken av kajakker, spesielt i kategorien havkajakker har eksplodert i Norge. Dette medfører økte problemstillinger da svært mange av disse legger sin ferdsel både i trafikkerte skipsleier samt over åpent hav i "usynlig" modus.

Dette er det lite fokus på, man har en tendens til å rette fokus rett på båtfolket ved konflikter. Uansett er ingen situasjon lik, i det ene tilfellet kan det foreligge en uaktsomhet fra båtfører, i det neste kajakkpadleren som fører til potensielt farlige situasjoner.

17 minutes ago, Chiefengineer said:

Lys og radarreflektor bør vel være et minimum av egensikkerhet ombord for trygg ferdsel i kajakk.

Tull.
Radarreflektorer vil øke risikoen for padlere radikalt fordi det vanskeligjør egenredning, det vil jo også  bare være synlig for de med radar. Enhver form for dekkslast vil også endre lateralbalansen ved vind, forvanske styringen og ytterligere bidra til risiko for padleren
Det er ikke padlerene som er ulven her, om vi kjører på noen forsaker vi ingen skade. Just saying.. 
Lys er jeg veldig enig i, men sjøveisreglenes lanternekrav for småfartøy er alt for dårlige, et lite rundtlysende lys virker ikke. 
Blink, gjerne på hodet ala navilights, hodelykt som kan rettes mot andre fartøy er også effektivt, om da noen ombord der ser fremover. 
Jeg har et par påkjørsler bak meg, og noen titusenkilometer med utprøving .. 

SamH skrev 21 minutter siden:

Tull.
Radarreflektorer vil øke risikoen for padlere radikalt fordi det vanskeligjør egenredning, det vil jo også  bare være synlig for de med radar.

Tull, om du får problemer med egenredning med en slik radarreflektor ombord som denne her får du det mest sannsynlig uansett.

https://www.westsystem.no/p/8387

At padlerne blir kun synlige for de med radar er en annen ting men nå er det jo faktisk slik at alt man foretar seg er en kalkulert risiko. Den er en kalkulert risiko å kjøre motorsykkel så lenge det finnes vogntog på veien og det er en kalkulert risikå å padle i ei trafikkert/oppmerket skipslei. Da eksponerer man seg for noe i en radikalt høyere grad enn om man padler langs strandkanten. Og bør/skal være klar over det.

11 minutes ago, Chiefengineer said:

Tull, om du får problemer med egenredning med en slik radarreflektor ombord som denne her får du det mest sannsynlig uansett.

https://www.westsystem.no/p/8387

Tull. En slik reflektor har svært begrenset effektivitet (hvis overhodet noe) også oppe i en seilbåtmast. På en kajak 20 cm over overflaten gir det absolutt ingen mening. Men lys må man ha. 

Greia er vel ikke at kajakker ikke syns, iallefall ikke når det kommer til påkjørsler kl 13.00. Ser man fremover og holder utkikk som sjøveisreglene krever skjer ikke påkjørsler av denne typen.
Men, kan man kjøre på øyer, holmer, båter og unger som fisker, sjømerker, brygger og sjøhus er det ikke vanskelig å ta til seg at så ikke gjøres..

Ellers har jeg samme opplevelsen som Billa lenger opp her, det har blitt vesentlig verre de siste årene, dog ikke bare med små svært hurtiggående fartøy, men motorbåt generellt, og at de skaper angst og fortrenger oss mykere er det ingen tvil om.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...